W piątek, 28 października 2022 r., kartuscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa na konsultanta banku. Nieznana osoba skontaktowała się z 33-letnim mieszkańcem powiatu kartuskiego. Na telefonie wyświetlił się numer z banku, stąd 33-latek był przekonany, że naprawdę rozmawia z konsultantem.
Kartuzy. Mieszkaniec powiatu oszukany. Policja przestrzega przed oszustami
Jak podaje sierż. Aldona Domaszk, oficer prasowy KPP w Kartuzach, oszust wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto mężczyzny. W efekcie mieszkaniec przestraszył się i wykonał krok po kroku wszystko, co nakazał mu „konsultant”.
- 33-latek otrzymał link z fałszywą stroną bankowości internetowej, gdzie wpisał swoje dane, przez co oszust uzyskał dostęp do konta. „Konsultant” wygenerował kod BLIK, za pomocą którego wypłacił 15 tys. zł - mówi Aldona Domaszk.
Nowa metoda działania oszustów. Uważaj!
Jak dodaje rzeczniczka kartuskich mundurowych, całe zdarzenie jest przykładem nowego rodzaju phishingu, zwanego vishingiem.
- Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary) - wyjaśnia.
Mundurowi niezmiennie apelują o rozwagę i ostrożne podejście, gdy kontaktujący się z nami proszą o podawanie poufnych informacji przez telefon.
- Pracownicy banków nigdy nie będą do Was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów czy korzystania z linków. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam, jak infolinia Waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii - zaznacza Aldona Domaszk.
ZOBACZ TAKŻE: Pomorze. Oszuści znów aktywni. Uważaj na te metody! Tak najczęściej działają złodzieje
