Programy TVP mają największy udział w czasie oglądania w Polsce. Wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów

OPRAC.:
Adam Kielar
Adam Kielar
Krajowy Instytut Mediów uruchomił panel badawczy mediów.
Krajowy Instytut Mediów uruchomił panel badawczy mediów. Pixabay
Programy TVP mają największy udział w czasie oglądania (37,4 proc.) telewizji w Polsce - wynika z najnowszych badań Krajowego Instytutu Mediów. Pomiary przeprowadzono metodą panelu pasywnego. Metodą tą mierzona jest także słuchalność rozgłośni radiowych. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-27 listopada.

Krajowy Instytut Mediów, zgodnie z założeniami na 2022 r., zbudował liczący ponad 3 000 osób panel pasywny. Paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystywana jest technologia audiomatchingu – dopasowania dźwięku.

Bazę dla pomiaru stanowi Badanie Założycielskie, dzięki któremu KIM zdiagnozował populację telewidzów, radiosłuchaczy i internautów. Zebrane dane demograficzne pozwoliły dowiedzieć się, kim są konsumenci mediów i z jakich urządzeń korzystają, a także poznać ich potrzeby w zakresie konsumpcji treści.

Czym jest Badanie Założycielskie?

Badanie Założycielskie to cenna i jedyna w swoim rodzaju baza uniwersów, które mogą być wykorzystywane do pogłębionych badań mediów, prowadzonych także przez innych uczestników rynku.

Reprezentatywność panelu zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację.

Panel jest stale uzupełniany – odchodzący paneliści są zastępowani nowymi, zgodnie z uniwersami z Badania Założycielskiego. Retencja nie przekracza 8 proc.

Oglądalność stacji telewizyjnych

Udział w czasie oglądania dla poszczególnych stacji telewizyjnych:

  • TVP1 - 15,5 proc.
  • TVP2 - 10,1 proc.
  • TVP Info - 5,5 proc.
  • TVP Sport - 6,3 proc.
  • TVN7 - 3,0 proc.
  • TVN24 - 7,9 proc.
  • TVN - 9,1 proc.
  • Polsat - 8,2 proc.
  • TV Puls - 4,9 proc.
  • Inne - 29,5 proc.
Programy TVP mają największy udział w czasie oglądania w Polsce. Wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów

Słuchalność stacji radiowych

Udział w czasie słuchania poszczególnych stacji radiowych:

  • Radio RMF FM - 26,0 proc.
  • Radio Zet - 10,2 proc.
  • Jedynka - 9,9 proc.
  • Radio Eska - 7,6 proc.
  • Audytorium 17 - 7,5 proc.
  • Trójka - 5,9 proc.
  • RMF MAX - 3,3 proc.
  • Tok FM - 3,1 proc.
  • Radio Maryja 3,0 proc.
  • Polskie Radio 24 - 2,9 proc.
  • RMF Classic - 1,5 proc.
  • Dwójka - 1,3 proc.
  • Radio Pogoda - 1,3 proc.
  • Inne - 16,5 proc.
Programy TVP mają największy udział w czasie oglądania w Polsce. Wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów

Jakie dane dostarcza pomiar pasywny?

Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów. Próbkowanie odbywa się co 5 sekund.

W przeciwieństwie do badania deklaratywnego nie zdajemy się na pamięć badanych. Wyniki odzwierciedlają więc faktyczne korzystanie z mediów.

– Aktualnie dane z panelu pasywnego są kalibrowane. Pracujemy również nad udoskonaleniem oprogramowania, tak by np. jego instalacja nie stwarzała problemów podczas użytkowania smartfonów – takie zdarzały się podczas wdrażania mierników w innych krajach. Chcemy uniknąć podobnych komplikacji – komentuje Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Dalsze plany rozwoju

W przyszłym roku panel pasywny będzie rozbudowywany – do połowy 2023 ma liczyć 6 000 panelistów, a pod koniec roku 9 000. Liczby te pokazują z jak dużym i unikalnym projektem mamy do czynienia. Kwestie związane ze złożonością organizacyjną oraz skomplikowaniem technicznym generują w praktyce pewne problemy, których przezwyciężenie wymaga czasu.

– Warto podkreślić, że KIM pracuje nad wdrożeniem badania pasywnego od początku bieżącego roku – przykłady firm badawczych, również w innych krajach pokazują, że proces ten zwykle trwa latami – mówi dyrektor Kalinowski.

– Panel liczący 6 000 osób pozwoli już na uzyskanie stabilnych wyników, zaś 9 000 osób jest optymalny dla uzyskania unikalnej jakości pomiaru konsumpcji również treści radiowych – dodaje Kalinowski.

Uzyskane wyniki wskazują na znaczącą rolę programów informacyjnych.

Dotychczas wykonane prace pokazują, że pomiar cross mediowy, zrealizowany na bardzo trudnej, ale obiektywnej próbie losowej jest możliwy. Potrzebę takiego pomiaru sformułował rynek w „Złotym Standardzie Pomiaru Mediów”.

Ted

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl