To już kolejny uruchomiony w tym roku dolnośląski odcinek ekspresówki. Teraz, wjeżdżając na S3 przed Lubinem (jadąc od strony Polkowic), pokonamy 34-kilometrowy odcinek aż do zjazdu na A4.
- Ta droga jest krwiobiegiem Dolnego Śląska. Cieszę się, że kolejne jej fragmenty są oddawane do użytku - mówił podczas otwarcia Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski. - Jednocześnie jestem przekonany, że ta droga będzie katalizatorem do dalszego rozwoju regionu i wzrostu gospodarczego - dodał wojewoda.
W Polsce docelowo S3 będzie miała długość blisko 520 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin-Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce.
Podlubiński fragment S3 (Lubin Południe-Lubin Północ), który pełni jednocześnie funkcję obwodnicy miasta, liczy sobie ok. 10 km i od poniedziałku jest już w pełni przejezdny. - Inwestycja, którą dziś oddajemy kierowcom zakończyła się zgodnie z harmonogramem - mówi Lidia Markowska, dyrektorka wrocławskiego oddziału GDDKiA. - Cały dolnośląski odcinek tej trasy, czyli od granicy województwa aż do granicy z Czechami, ma być przejezdny na przełomie 2023/2024 roku - dodała Lidia Markowska.
W czerwcu kierowcy otrzymali tylko około 2,5-kilometrowy fragment trasy, którą realizowała firma Mota-Engil, a od wczoraj do dyspozycji kierowców jest kolejny odcinek o długości 9,6 km. Wykonawca uzyskał wszystkie wymagane prawem pozwolenia, natomiast oddanie całego #odcinka Lubin Południe- Lubin- Północ związane było z zakończeniem prac na węźle Lubin Północ, który realizowany jest przez konsorcjum z firmą Salini jako liderem.
Kolejne etapy przewidują udostępnienie odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów k. Polkowic. Wykonawca - konsorcjum spółek z firmą Salini jako liderem - prowadzi wg GDDKiA, intensywne prace budowlane, aby jak najszybciej trasa S3 została udostępniona kierowcom. Kiedy to nastąpi?
- Sukcesywnie będziemy oddawać te odcinki do użytku, całość drogi od Kaźmierzowa do zjazdu Lubin Północ ma być gotowa do końca roku - zapewnia Lidia Markowska
S3 do Bolkowa w październiku
Kolejne, budowane fragmenty S3, od autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, też mają być udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe przez Jawor do węzła Bolków. Inwestycja podzielona jest na dwa zadania, realizowane przez konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota - Engil. Stan zaawansowania rzeczowego jest na poziomie ok. 90 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł. Planowany termin oddania - październik tego roku.
- Dla mnie jako zawodowego kierowcy takie inwestycje są bardzo ważne. Jeszcze niedawno droga od Polkowic, przez Lubin do Legnicy potrafiła zająć grubo ponad godzinę. Teraz ten czas się skrócił przeszło o połowę. Jak jeszcze zakończą się prace na lubuskim odcinku S3, to już będzie wspaniale - mówi Adam Romaluk, legniczanin.
Trwa też realizacja odcinków S3: Nowa Sól - Gaworzyce i Gaworzyce - Kaźmierzów (łącznie ponad 33 km), które realizuje GDDKiA Oddział w Zielonej Górze. Wykonawcami są firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim. Udostępnienie trasy planowane jest na ten rok.
Obwodnica Miękini - 14 września
Zbliża się moment oddania do użytku też innej trasy. To 4-kilometrowa obwodnica Miękini. Ma ułatwić dojazd z Wołowa i Brzegu Dolnego przez nowy most na Odrze w Brzegu Dln. do drogi krajowej 94 i tędy do Wrocławia. Obwodnica miała być gotowa w ub. roku. Ale była zmiana biegu trasy. Aktualny termin oddania to 14 września - zapewnia inwestor, czyli Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Zobacz wideo: Skrajna głupota, która może prowadzić do śmierci. Niektórzy kierowcy po S3 jeżdżą pod prąd!