Każdy port lotniczy powstaje po to, aby obsługiwać pasażerów, oferując im jak najwyższą jakość usług. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze zdecydowały o wybudowaniu lotniska w Radomiu właśnie w trosce o pasażerów, którzy już niedługo przestaną się mieścić na warszawskim Okęciu.
Miejsce na czartery
Lotnisko Fryderyka Chopina w Warszawie zbliża się do granic przepustowości i nie da się tam zbytnio zwiększyć liczby operacji lotniczych.
A ponieważ w Warszawie przybywa połączeń tranzytowych, także międzykontynentalnych, to trzeba ze stolicy przemieścić do innego miasta ruch czarterowy i niskokosztowy.
Zdaniem Przedsiębiorswa Państwowe Porty Lotnicze, które opierają się na analizach renomowanej na lotniczym rynku światowym firmy Arup, najdogodniejszym rozwiązaniem tego problemu jest uruchomienie lotniska w Radomiu, jako portu komplementarnego dla warszawskiego Okęcia.
Radom tańszy niż Modlin
Rozbudowa Radomia jest potrzebna z wielu względów, a jedne z kluczowych dotyczą konieczności obsługi coraz większego ruchu lotniczego. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady na Mazowszu przybędzie od 6 do nawet 15 milionów pasażerów, czyli wzrost ruchu lotniczego w stosunku do 2017 roku (18,7 milionów pasażerów) wyniesie od 67 do 124 procent.
Sam Modlin, nawet po kosztowej rozbudowie do możliwości obsługi 8 do 10 milionów pasażerów rocznie, nie poradzi sobie z tym zadaniem zwłaszcza, że taka inwestycja byłaby droższa niż budowa nowego lotniska w Radomiu i jego ewentualna rozbudowa do nawet przepustowości na poziomie 9 - 10 milionów pasażerów rocznie.
- Dwa etapy budowy lotniska w Radomiu pochłoną około 900 milionów złotych, a na Modlin trzeba by wydać ponad 1 miliard złotych - wyjaśnia Ireneusz Kołodziej z firmy doradczej Arup.
Będą latać z Radomia
Jeśli spojrzymy na interes potencjalnych pasażerów, to okazuje się, że tym bardziej inwestycja Portów Lotniczych na południowym Mazowszu ma sens. A to dlatego, że i Radom i Modlin mogą się pochwalić podobną skalą ciążenia: w odległości 90 minut jazdy od lotniska w Radomiu zamieszkiwać będzie 5,7 milionów osób, a od Modlina - 5,6 milionów.
Co więcej, ponieważ warszawskie lotnisko Okęcie się przepełnia, to nie ma innego wyjścia jak szukać nowego lotniska w okolicach Warszawy, a pasażerowie szybko dojrzą korzyści tego, że w Radomiu będzie działać międzynarodowy port lotniczy.
- Za kilka lat pasażerowie nie będą mieli dylematu czy chcą latać z Radomia, Modlina lub Lublina, tylko czy w ogóle chcą latać - tłumaczy obrazowo Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Minister Wild podkreśla, że taka perspektywa spowoduje też, że linie lotnicze chętnie będą korzystać z Radomia, tym bardziej że dzięki prowadzonym teraz inwestycjom drogowym i kolejowym dojazd do Radomia będzie szybki i wygodny.
Red Queen w radomskim klubie Explosion. Zobacz zdjęcia z imprezy!
MASZ CIEKAWĄ INFORMACJĘ, ZROBIŁEŚ ZDJĘCIE ALBO WIDEO?
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?
PRZEŚLIJ WIADOMOŚĆ NA [email protected] lub Facebook.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobacz też: Zatrzymani z Radomia i powiatu za przemyt narkotyków. Policjanci i celnicy udaremnili wprowadzenie marihuany o wartości pół miliona złotych
