Ryanair od 1 stycznia 2019 r. wycofuje się z Polski? Powstała spółka Warsaw Aviation, ale samoloty przewoźnika nie znikną z polskich lotnisk

Konrad Dąbrowski
fot. Łukasz Gdak
Wraz z pierwszym dniem 2019 roku, spółka Ryanair nie będzie już świadczyć usług na terenie Polski. Irlandzkiego przewoźnika ma zastąpić nowe, zarejestrowane w Polsce przedsiębiorstwo – Warsaw Aviation. Czy aby na pewno oznacza to, że polskich pasażerów podróżujących tanimi liniami dotknie szereg zmian?

Irlandzka spółka Ryanair DAC od 1 stycznia 2019 roku wycofuje się z Polski, a w jej miejsce usługi ma wykonywać spółka Warsaw Aviation. - poinformował Rynek Lotniczy. Informacje o decyzji Ryanaira najprawdopodobniej zostały przekazane przez anonimowych pracowników firmy, którzy to mają zostać nowym narybkiem wspomnianego Warsaw Aviation. Oznacza to, że dotychczasowi, polscy pracownicy Ryanaira, mieliby pozostać w zawodzie, jednak na dużo gorszych warunkach. Według Rynku Lotniczego kadrze pracowniczej zaproponowano przejście na własną działalność gospodarczą i podpisanie umowy z Warsaw Aviation.

Czesław Waliński ze swoją przyszłą żoną Janiną Cinajcic (od lewej) i syn kierownika kina, pan Kuźmin z żoną.

Sylwester w Białymstoku najlepszy w kinie

Skąd decyzja o pozornym opuszczeniu polskiego rynku?

Jak zwykle w takich sytuacjach bywa – chodzi o pieniądze. Dotychczasowi pracownicy po zawarciu porozumienia z Warsaw Aviation stracą świadczenia socjalne i lwią część przyszłych świadczeń emerytalnych. Pracownicy firmy Ryanair podporządkowani byli dotychczas irlandzkiemu systemowi podatkowemu. W świetle tamtejszego prawa, obecnie zarabiają zbyt mało, aby płacić jeszcze podatki. Jeżeli zdecydują się rozpocząć współpracę z Warsaw Aviation będą rozliczać się w Polsce. Ponadto Warsaw Aviation ma być jedynie pośrednikiem między pracownikami, a... "niezależną jednostka biznesową Grupy Ryanair " o wdzięcznej nazwie Ryanair Sun.

Oznacza to, że samoloty Ryanaira dalej będą widoczne naszych lotniskach, a pasażerowie nie powinni odczuć piorunującej zmiany.

Czesław Waliński ze swoją przyszłą żoną Janiną Cinajcic (od lewej) i syn kierownika kina, pan Kuźmin z żoną.

Sylwester w Białymstoku najlepszy w kinie

Odczują ją natomiast pracownicy, którzy już teraz nie są zadowoleni z warunków zatrudnienia i w wielu krajach strajkują. – Wyliczyliśmy, że aby nadal mieć świadczenia emerytalne na poziomie tych, oferowanych nam w Irlandii, musielibyśmy płacić ZUS-owi w Polsce miesięcznie 5 tys. zł – powiedziała portalowi Rynek Lotniczy, Justyna Boczkur, przewodnicząca związku zawodowego CWR Poland. Na kilka dni przed pojawieniem się doniesień o zniknięciu tanich linii lotniczych Ryanair z Polski, w internetowym serwisie przewoźnika zamieszczono ogłoszenie o nowej rekrutacji załóg pokładowych w Polsce, właśnie dla Ryanair Sun. Możemy w nim przeczytać, że linie oferują między innymi konkurencyjne wynagrodzenie, możliwość awansu bezpieczeństwo silnej marki Ryanair, oraz... kontrakt zawarty na bazie polskiego prawa za pośrednictwem Warsaw Aviation, podatki odprowadzane w Polsce, pełne ubezpieczenie.

Podsumowując, huczne zapowiedzi zniknięcia popularnych, tanich linii lotniczych z Polski, okazały się jedynie czymś w rodzaju rebrandingu lub kreatywnej księgowości, spowodowanej cięciem kosztów.

Strajki w Ryanair

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Dziady i naciagacze. Niech zrobią miejsce dla innych...
J
Jowita
kiepsko się dzieje jak tak strajki to nic dobrego. Ja latam sprawdzonymi polskimi liniami. nigdy się nie zawiodłam od kiedy latam enter airem. Wiadomo czasem się gdzieś opóźnienie zdarzy ale to w granicach błędu
G
Gość
a potem awansują na szefa Komisji Europejskiej na przykład.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl