Roboty na powstającej drodze ekspresowej S17 postępują bez zakłóceń. Najbliżej ukończenia jest odcinek od węzła Kurów Zachód do węzła Skrudki.
To ponad 13 kilometrowy fragment realizowany przez firmę Mota-Engil Central Europe. Koszt jego wykonania wynosi 270 mln zł. Właśnie na nim ruch zostanie otworzony już za dwa miesiące.
– Prace są na ostatnim etapie. Nawierzchnia betonowa została już ukończona. Do wykonania zostały jeszcze tylko ostatnie odcinki z mas bitumicznych – wyjaśnia Krzysztof Horodecki z Mota-Engil CE.
Ciekawostka: aby wylać tę drogę, wykonawca musiał użyć aż 280 tys. metrów kwadratowych betonu o grubości 29 cm (w tym 5 cm tzw. warstwy ścieralnej).
Następna w kolejce jest część trasy budowana przez firmę PORR. Samochody wyjadą na nią w sierpniu. Chodzi o odcinek rozpoczynający się na węźle Skrudki i biegnący obok miasta Ryki do granicy województw: lubelskiego i mazowieckiego.
To najtrudniejszy geologicznie teren budowy na powstającej S17. Prowadzi przez rzeczne doliny, m.in. rzeki Wieprz i ciągnie się przez ponad 20 kilometrów.
– Na chwilę obecną wykonaliśmy ok. 50% nawierzchni betonowej. Na budowie codziennie pracuje kilkaset osób, prace trwają 24 godziny na dobę – zdradza Adrian Madej z firmy PORR. Koszt robót na tym odcinku to 610 mln zł.
Co dalej? Również w czerwcu oddany do użytku zostanie fragment „ekspresówki” łączący obwodnicę Garwolina z granicą województw, ale od strony województw (węzeł Trojanów). Co to oznacza dla „szarego kierowcy”?
– Już w sierpniu wjeżdżając na trasę w Lublinie na wysokości Alei Kompozytorów Polskich, będziemy mogli bez przeszkód przejechać nią aż do końca obwodnicy Garwolina – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik GDDKiA w Lublinie.
Szybką „dwupasmówką” pokonamy więc już ponad dwie trzecie drogi do stolicy. Prace są już prowadzone na ostatnich kilkudziesięciu kilometrach, od obwodnicy Garwolina aż do węzła Lubelska.
Odcinek do obwodnicy Kołbieli (13 km, koszt 290 mln zł) firma Budimex planuje oddać w do końca 2019 roku.
W drugim kwartale 2020 roku powstać ma obwodnica Kołbieli (9 km, 225 mln zł). Wykonawca, konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południa chwali się, że być może w niektórych miejscach odcinkiem tym pojedziemy jeszcze w tym roku.
To samo konsorcjum pracuje nad trasą od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska. Roboty mają zostać sfinalizowane do końca roku (15 km, 370 mln zł). Węzeł Lubelska wykonuje firma PORR. 3,5-kilometrowy fragment, wart 190 mln zł, zakończony zostanie do końca 2020 roku.
Finalizacja całej drogi S17 planowana jest na drugi kwartał 2021 roku. Wtedy to firma Warbud wybuduje liczący 2,5 kilometra i trzy poziomy węzeł Zakręt (koszt 225 mln zł).
Szacowany czas przejazdu z Lublina do Warszawy w 2021 roku? Do 1,5 godziny.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
