Spis treści
Linie Azerbaijan Airlines poinformowały, że na pokładzie samolotu znajdowało się 67 osób. W katastrofie zginęło 38 osób.
Samolot kierował się do Groźnego, ale ze względu na mgłę w stolicy Czeczeni zmienił trasę - przekazał Reuters. Wcześniej agencja informowała, że w katastrofie mogły zginąć dziesiątki osób.
"Samolot przesyłał złe dane GPS"
- To samolot Embraer ERJ-190 linii lotniczych Azerbaijan Airlines o numerze rejestracyjnym 4K-AZ65. Wystartował z Baku o 03:55 czasu UTC i leciał do Groznego. Samolot był narażony na silne zakłócenia GPS, co spowodowało, że samolot przesyłał złe dane ADS-B - napisał na X serwis Flightradar24.
Jaka była przyczyna wypadku?
Rosyjskie media podają jako jedną z przyczyn katastrofy mgłę w Groznym, przez którą samolot musiał zmienić trasę. Ponadto rosyjskie władze sądzą, że przyczyną awaryjnego lądowania mógł być ptak, który uderzył w samolot.
W internecie krążą materiały wideo, na których widać stojący w płomieniach wrak samolotu. Na nagraniach można zobaczyć rannych pasażerów, próbujących wydostać się ze zniszczonej maszyny - przekazał Reuters.
Ministerstwo sytuacji nadzwyczajnych Kazachstanu poinformowało w oświadczeniu, że siły ratunkowe zdołały ugasić ogień, a ocaleni pasażerowie - wśród nich jest dwoje dzieci - zostali ewakuowani do szpitala.
Samolot został ostrzelany?
W materiale opublikowanym przez Nastojaszczeje Wriemia widać jednak, że tylna, niespalona część samolotu jest podziurawiona, a otwory przypominają ślady po ostrzale. Analityk wojenny Jan Matwiejew twierdzi w tym samym materiale, że gdy samolot zbliżał się do Groznego, rosyjska obrona przeciwlotnicza odpierała ataki ukraińskich dronów przy pomocy pocisków ziemia-powietrze typu Pancyr-S1. Udokumentowano zestrzelenie co najmniej jednego drona, którego część spadła na centrum handlowe, powodując pożar.
"Ślady odłamków na burcie samolotu nie wskazują, że został on bezpośrednio trafiony przez Pancyr-S1, są zbyt małe. Bardziej prawdopodobne jest, że taki pocisk rozerwał się w pewnej odległości od statku powietrznego i (że samolot) został pokiereszowany odłamkami, wskutek czego stracił sterowność" - ocenił Matwiejew.
Ślady widać na zdjęciach - wyraźnie widać, że samolot został wielokrotnie trafiony od zewnątrz:
Zarówno Nastojaszczeje Wriemia, jak i kanał Baza na Telegramie publikują również kadry z wnętrza samolotu, udostępnione przez ocalałych z katastrofy. Na tych materiałach widać, że niektórzy pasażerowie krwawili, jeszcze zanim samolot spadł. Zdaniem Matwiejewa "może to być skutek odłamków, które przeniknęły do samolotu". Jak dodał, ocalali pasażerowie opowiadają o dwóch eksplozjach, które słyszeli "w tylnej części samolotu, a może za nim".
"Dziwne jest też, że załodze samolotu odmówiono lądowania zarówno w Groznym (rzekomo ze względu na mgłę), jak i w Machaczkale, a skierowano go do Aktau (...)" - ocenił cytowany przez telewizję ekspert. Na razie nie można w 100 proc. potwierdzić ostrzału samolotu, jednak "mało prawdopodobne jest, by obroniła się teza o utracie sterowności wskutek zderzenia się samolotu z chmarą ptaków" - podkreślił.
Katastrofę samolotu Azerbaijan Airlines prawdopodobnie spowodowała rosyjska rakieta
Według rozmówców Euronews pocisk został wystrzelony w kierunku samolotu, gdy obrona przeciwlotnicza starała się odeprzeć atak ukraińskich dronów nad Groznym, stolicą Czeczenii, wchodzącej w skład Federacji Rosyjskiej. Rakieta miała eksplodować w pobliżu samolotu, a jej odłamki trafić maszynę, raniąc personel pokładowy i pasażerów. Źródła dodają, że załodze uszkodzonego samolotu nie zezwolono, pomimo próśb, na lądowanie awaryjne na żadnym z rosyjskich lotnisk, i nakazano lot w kierunku Aktau, miasta w Kazachstanie położonego po przeciwległej stronie Morza Kaspijskiego.
Źródło: PAP, X

Źródło: