Rolls-Royce Motor Cars zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny model - Spectre - który obwieszcza początek nowej ery.
W czasie jej trwania całe portfolio modelowe do 2030 r. zostanie zelektryfikowane. Przyczyni się to do wzmocnienia wrażeń z jazdy Rolls-Roycem – natychmiastowej dostępności momentu obrotowego, ciszy w kabinie podczas jazdy i poczucia, że samochód porusza się tylko na jednym biegu – które charakteryzowały każdy samochód Rolls-Royce’a od 1904 roku.
Spectre reprezentuje nową klasę samochodów, Ultra luksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol świetlanej, zelektryfikowanej przyszłości.
DESIGN
Podczas prac nad zasadniczymi szkicami Spectre, zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów, szczególnie zaś ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów i zastosowaniem przewężeń, by uzyskać budzące emocje sylwetki.
Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a. Jego lamelki są w odpowiedni sposób wyprofilowane, a cała konstrukcja jest zabudowana w jednej płaszczyźnie. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić aparycję Spectre dzięki temu, że w grillu odbija się otoczenie. Po zmroku obecność Spectre potwierdza delikatne podświetlenie grilla przez 22 diody LED rozświetlające idealnie wypiaskowane tylne powierzchnie każdej lamelki.
Najbardziej dominująca w sylwetce Spectre jest jego tylna część. Gładkość niemal w całości szklanych powierzchni przyczynia się do najniższego dotąd wskaźnika oporu dla modelu Rolls-Royce’a. Spectre jest pierwszym od niemal 100 lat produkcyjnym dwudrzwiowym coupé, który będzie wyposażony w 23-calowe koła.
Wnętrze Spectre pełne jest najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów Bespoke. Nawiązują do ponadczasowej tajemnicy nocnego nieba. Po raz pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce może mieć drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. Otwierane “pod wiatr” drzwi można również zamówić z wyposażeniem w drewniane panele Canadel Panelling.
ALUMINIOWA ARCHITEKTURA LUKSUSU
Model Spectre powstał na bazie Architektury Luksusu – stworzonej przez markę aluminiowej przestrzennej ramy. Z myślą o Spectre inżynierowie Rolls-Royce’a przygotowali jej wersję o 30 proc. sztywniejszą (w porównaniu z innymi modelami marki), a to dzięki fragmentom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu.
CYFROWA INŻYNIERIA
Spectre jest najbardziej zsieciowanym Rolls-Roycem w historii. Wraz z tym modelem Rolls-Royce wdrożyło system „Decentralised Intelligence”, który jest w stanie odbierać i procesować informacje od nienotowanej dotąd liczby czujników obecnych w samochodzie, które zarządzają tak samo rekordową liczbą funkcji.
ZAWIESZENIE PLANAR
Rygorystyczny program jazd testowych pozwolił inżynierom marki na dostrojenie systemu zawieszenia Planar do ery elektryfikacji. Korzystając z gamy systemów informatycznych, dzięki sprecyzowanym reakcjom na sygnały od kierowcy i warunki na drodze, Planar zapewnia charakterystyczne wrażenia z „jazdy na latającym dywanie”.
MOC, ZASIĘG I WYMIARY
Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km WLTP, dostępny moment obrotowy to 900Nm z napędu o mocy 430 kW. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h przyspieszy w 4,5 sek.
Spectre ma przed sobą miesiące testów i optymalizacji. Poniższe liczby mogą się zmienić przed oficjalnym potwierdzeniem, które nastąpi przed debiutem rynkowym w 4 kwartale 2023 r. Zamówienia na Spectre można już składać. Pierwsi klienci otrzymają samochody w IV kwartale 2023. Cenowo model Spectre będzie pozycjonowany pomiędzy Cullinanem a Phantomem.
