Według badań przeprowadzonych na pojazdach europejskich klas emisji od Euro 3 do Euro 5 (najwyższą klasą jest Euro 6) te z silnikami diesla emitują 5-10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości od 20 do 90 km/h. To wzmaga problem zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulicach otoczonych wysokimi budynkami. Strefa czystego transportu według ustawy o elektromobilności, może powstać w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców.
„Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA AUTO, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strafami czystego transportu w Polsce a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu. Natomiast, można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych. Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z analizy przeprowadzonej przez AAA AUTO wynika, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochdów z silnikiem diesla, z czego ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat. Z kolei ofert samochodów z silnikami benzynowymi było w całym roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej, które nie wjadą do stref czystego transportu, było bardzo mało, dlatego nie zostały ujęte w zestawieniu.
Najczęściej oferowane do sprzedaży marki samochodów z silnikiem diesla na rynku wtórnym w 2023 roku, w wieku powyżej 18 lat:

W Krakowie strefa czystego transportu ma objąć całe miasto, a wyłączanie kolejnych roczników samochodów będzie stopniowe – w pierwszej kolejności z ulic mają zniknąć najbardziej zanieczyszczające i najstarsze diesle. Przepisy w najłagodniejszej wersji wejdą w życie w lipcu 2024 r. Na początku do strefy będą mogły wjeżdżać 17-letnie samochody z silnikiem diesla i 26-letnie auta benzynowe. Natomiast w 2026 roku w życie wejdą ostrzejsze przepisy i wówczas do miasta nie wjadą samochody benzynowe niespełniające norm Euro 3 i diesle poniżej klasy Euro 5, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.
Z kolei, w Warszawie pierwszy etap zakłada zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat. Dla mieszkańców całej Warszawy, czyli płacących w tym mieście podatki, przewidziano odroczenie obowiązku spełnienia wymogów do 2028 r., czyli do momentu wejścia w życie trzeciego etapu działania strefy, wówczas nie będą mogli poruszać się po niej pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat (norma Euro 6) i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata (norma Euro 4). Od 2024 r. ograniczenia dotkną jedynie kierowców wjeżdżających do Warszawy spoza stolicy.