W piątek we Wrocławiu zaplanowano posiedzenie zarządu Związku Miast Polskich i podczas briefingu prasowego przed nim szef tego stowarzyszenia, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk poinformował, że jednym z istotnych punktów spotkania będzie dyskusja o ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej.
W sposób szczególny chcielibyśmy skupić naszą uwagę na kwestii finansowania ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Jako strona samorządowa doskonale rozumiemy, że efektywność tego systemu zależy od pełnego udziału strony samorządowej i z tym nie ma najmniejszego problemu. Musimy teraz jednak jasno rozstrzygnąć, jak będzie wyglądało finansowanie ochrony ludności
- powiedział Sutryk.
Przypomniał o postulacie, według którego 0,3 proc. PKB miałoby na ten cel przeznaczyć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a część ustawy miałaby też jeszcze być finansowana z budżetu wojewodów.
Musimy to mieć potwierdzone, aby móc do wszystkich zadań skutecznie i efektywnie przystąpić. Na tym także skoncentrujemy uwagę w pracach nad ustawą. Jesteśmy jako samorządy gotowi, jest nasza pełna deklaracja do prac nad tą ustawą, a później nad jej wdrażaniem. Kilka jest jeszcze rzeczy merytorycznych do doprecyzowania, ale także do bardzo ścisłego doprecyzowania są kwestie finansowania ochrony ludności i obrony cywilne
- podsumował Sutryk.
Projekt nowej ustawy
Jak wynika z informacji opublikowanych na stronie wykazu prac legislacyjnych rządu, system ochrony ludności ma być oparty na istniejących strukturach, obejmujących w szczególności Państwową Straż Pożarną, OSP, a także struktury zarządzania kryzysowego, systemu powiadamiania ratunkowego, Państwowego Ratownictwa Medycznego, podmiotów leczniczych oraz organizacji pozarządowych.
Zgodnie z projektem, organami ochrony ludności są: wójt lub burmistrz czy prezydent miasta, starosta, marszałek województwa, wojewoda, ministrowie kierujący działami administracji rządowej i minister spraw wewnętrznych. Podmiotami ochrony ludności są m. in. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, jednostki organizacyjne PSP, ochotnicze straże pożarne, służby, inspekcje i straże, Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, podmioty lecznicze, społeczne organizacje ratownicze, a także podmioty gospodarcze zapewniające podstawowe usługi społeczne.
Plany ewakuacji ludności
Wójt lub burmistrz, czy prezydent miasta, a także starosta, wojewoda i szef MSWiA mają być odpowiedzialni za plany ewakuacji ludności. Plany te mają zawierać m.in. liczbę osób przewidzianych do ewakuacji; wykaz dóbr kultury i dziedzictwa narodowego przewidzianych do ewakuacji; wykaz dróg i linii kolejowych, które mają zostać wykorzystane do ewakuacji; wykaz miejsc zakwaterowania; wykaz niezbędnych sił i środków transportu, które można użyć do ewakuacji.
Źródło:
