- Kłódki są poważnym utrudnieniem, jeśli chodzi o malowanie mostu - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. - Kłódki zawieszane są od około 10 lat. To tradycja, która przywędrowała do nas z Włoch. Szacujemy, że na balustradach wisi około 4-5 ton. Miejsce na balustradach skończyło się już dawno temu, a kłódki były już dopinane nie bezpośrednio do mostu, a do innych kłódek.
Do jednej kłódki przywieszano czasem nawet 20 kolejnych. Łącznie na moście może być nawet kilkanaście tysięcy kłódek. Co się z nimi stanie? Wszystkie trafią do magazynu w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta przy ulicy Długiej. Przez najbliższy rok będzie można kłódkę odebrać.
- Trzeba być przygotowanym na to, że własnoręcznie trzeba będzie przełożyć 4 czy 5 ton kłódek, najlepiej wziąć ze sobą rękawice ochronne i piłę do metalu - dodaje Ewa Mazur. - Wiemy, że zainteresowanie odbiorem kłódek jest duże, dostajemy maile i telefony z całej Polski: i z Gdańska, i ze Słupska, i z Nowego Sącza, i z Zakopanego, i ze Szczecina itd.
ZOBACZ TEŻ: NAJNOWSZE BMW DOLNOŚLĄSKIEJ DROGÓWKI NA AUTOSTRADY I EKSPRESÓWKI. PIRACI NIE MAJĄ SZANS
Po remoncie teren zostanie objęty monitoringiem, a każdy, kto przywiesi kłódkę nielegalnie, może być poszukiwany przez straż miejską. Ponadto kłódki będą odcinane na bieżąco.
- Cztery tony kłódek nie zagrażają nośności mostu, bo ten most został wyłączony z ruchu kołowego. Przechodzą nim wyłącznie mieszkańcy, młode pary i turyści. Natomiast same kłódki nie są wykonane z metali szlachetnych. Korodują, a korozja przenosi się również na stalową konstrukcję mostu, zresztą widać to gołym okiem. I balustrady, i pozostałe elementy są już zardzewiałe. Właśnie w tym celu musimy wykonać zabezpieczenie antykorozyjne, czyli piaskowanie pod ciśnieniem - wyjaśnia Ewa Mazur.
W czasie poprzednich akcji ZDiUM, kiedy zdejmowano kłódki z balustrad, okazało się, że do magazynów trafiało 800 kg kłódek.
W ramach prac remontowych wymieniona zostanie również nawierzchnia (będzie to również kostka, ale bardziej przyjazna osobom niepełnosprawnym i wózkom dziecięcym). Wykonana zostanie również modernizacja chodników, które pokryte zostaną nawierzchnią granitopodobną.
ZOBACZ TEŻ:
Rekordowo wysokie progi i aż 19 pierwszych klas w najbardzie...
Buspas na Grabiszyńskiej budzi emocje. Kierowcy: Tu jest nie...
Tak zmieniała się ulica Grabiszyńska na przestrzeni lat (ZOBACZ)
Najbardziej oblegane licea we Wrocławiu. Tutaj chciało się u...
