Trasa S1 w Beskidach będzie najbardziej malowniczą drogą w Polsce. Budowlańcy wykorzystują piękną jesień na obejściu Węgierskiej Górki

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Piękna, złota jesień na placu budowy ekspresowej S1 w Beskidach. Trwa budowa obwodnicy Węgierskiej Górki.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Piękna, złota jesień na placu budowy ekspresowej S1 w Beskidach. Trwa budowa obwodnicy Węgierskiej Górki.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Trasa S1 powstaje w trudnych górskich warunkach na obejściu Węgierskiej Górki. Budowlańcy wykorzystują piękną złotą jesień i na placu budowy drogi ekspresowej S1 w Beskidach odbywa się od wielu tygodni betonowanie poszczególnych obiektów inżynierskich. Z góry doskonale widać już kilka estakad, którymi za półtora roku pojadą kierowcy. Nieco przyhamowały za to prace związane z drążeniem tuneli.

S1 przez Węgierską Górkę to jeden z najważniejszych odcinków

Za półtora roku kierowcy mają już mieć możliwość przejechania drogą ekspresową S1 aż do granicy w Zwardoniu. Szczególnie ważnym odcinkiem jest ten, będący jednocześnie obwodnicą Węgierskiej Górki. Jego budował właśnie trwa. To jeden z najtrudniejszych do wybudowania odcinków śląskiej ekspresówki, bowiem w 80 procentach droga będzie przebiegała po różnego rodzaju obiektach inżynierskich, takich jak estakady mosty czy tunele.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Jeden kilometr tej drogi kosztuje 161 mln zł

Z tego względu jest to też obecnie najdroższy odcinek drogi ekspresowej budowanej w Polsce. Budowa jednego kilometra tego ośmioipółkilometrowego odcinka kosztuje – 161 mln złotych. Cała inwestycja to koszt 1,4 mld zł. Jest to obecnie jeden z najdroższych odcinków drogi ekspresowej w Polsce. Wykonawca, czyli firma Mirbud S.A. ma trudne zadanie, bo musi w trudnym, górskim terenie zbudować trzy mosty, dwa wydrążone w masywach górskich tunele (830 i 1 km długości), pięć estakad oraz zbudować dwa węzły drogowe. Jak na tak krótki odcinek, liczba obiektów jest bardzo duża.

Drogie jest zwłaszcza drążenie dwóch tuneli. Tunelami pojedziemy pod masywem Barania i masywem Białożyński Groń. Tak naprawdę drążone są cztery tunele, bo każda nitka w jedną stronę jest prowadzona oddzielnym tunelem. Każda jezdnia tej beskidzkiej ekspresówki będzie miała po dwa pasy ruchu. Pasy będą szerokie na 3,5 metra, do tego 2,5 – metrowy pas awaryjny.

Wyhamowało drążenie tuneli

Prace budowlane idą zgodnie z planem, choć w ostatnim czasie znacznie wyhamowało drążenie tuneli. Pod koniec sierpnia ze względów technologicznych wstrzymano drążenie jednego z takich obiektów.

Stara gierkówka wymaga już kapitalnego remontu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Trasa DK1 idzie do remontu. Gierkówka jest w fatalnym stanie...

- Prace związane z drążeniem tuneli nie idą tak szybko, jak byśmy chcieli – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Za to pozostałe prace idą zgodnie z planem.

Drogowcy najpierw przebudowywali instalacje czy linie energetyczne kolidujące z budową drogi, aby potem już bez przeszkód móc budować na tym terenie estakady, mosty czy przejazdy nad mniejszymi drogami.

W 2023 roku ma być gotowa prawie cała S1

Cała droga ma być gotowa pod koniec sierpnia 2023 roku. W 2023 roku gotowa ma być prawie cała droga ekspresowa S1, która rozpoczyna się na węźle Pyrzowice, gdzie krzyżuje się z autostradą A1. Potem trasa biegnie przez Zagłębie. A od Mysłowic do Bielska Białej prowadzić będzie zupełnie nowym śladem. Niestety, jak napisaliśmy, prawie cała droga będzie gotowa w tym czasie, bo nie uda się wybudować 10- km odcinka między Mysłowicami i Oświęcimiem. Powodem była zagmatwana i przedłużająca się procedura przetargowa, odwołania i postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą. W efekcie 13,5 kilometrowy odcinek między Mysłowicami i Bieruniem podzielono na dwie części. 3,5-kilometrowy odcinek będący obwodnicą Bierunia uda się wybudować i udostępnić kierowcom w tym czasie, jednak odcinek między Mysłowicami i Oświęcimiem będzie gotowy najwcześniej w 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl