- Spółka Farma Mleka z Poznania proponuje konsumentom nietypowe inwestycje: zachęca, by udzielali jej pożyczek na zakup krów i czerpali potem zyski ze sprzedaży mleka – informuje UOKiK. - Przedsiębiorca obiecuje duże zarobki - nawet do 16 proc. w skali roku. Swoją ofertę przedstawia potencjalnym inwestorom w Internecie, na ulotkach i podczas webinarów. W jednym z nich w czerwcu 2021 r. jako tzw. tajemniczy klient wziął udział pracownik UOKiK. Podczas tego spotkania, zorganizowanego dla potencjalnych inwestorów, prezes Farmy Mleka zapewniał, że spółka współpracuje z 7 gospodarstwami rolnymi i posiada ok. 300 krów, a w ciągu 3-4 lat planuje powiększyć stada do 10 tys. sztuk bydła w 50 gospodarstwach. Podkreślał też bezpieczny charakter inwestycji, wskazując na ubezpieczenie gospodarstw i umowy z mleczarniami. Podobnie optymistyczne wizje były prezentowane na ulotkach.
Tymczasem według ustaleń urzędu zapewnienia te nie były zgodne z prawdą. Według Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Farma Mleka w ciągu całej swojej działalności kupiła jedynie 11 krów i miała umowę tylko z jednym gospodarstwem (została ona rozwiązana z jej winy w kwietniu 2021 r.), nie miała też umowy z mleczarnią.
- Pomimo zaciągania zobowiązań wobec kolejnych konsumentów, którzy inwestowali swoje pieniądze w przedsięwzięcie, Farma Mleka od listopada 2020 r. zaprzestała też kupowania krów – dodaje UOKiK.
- Spółka i jej prezes umyślnie wprowadzali konsumentów w błąd po to, aby przekonać do inwestycji jak największą liczbę konsumentów. Nie zaprzestali tych praktyk nawet wtedy, gdy została rozwiązana jedyna umowa z gospodarstwem rolnym, jaką mieli. Gdyby konsumenci wiedzieli, jaka naprawdę jest sytuacja firmy i jak wyglądają perspektywy jej rozwoju, mogliby uznać, że ryzyko jest zbyt duże, aby inwestować w to przedsięwzięcie swoje pieniądze – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd wydał zatem dwie decyzje, w których ukarał Farmę Mleka za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów oraz za nieudzielenie żądanych informacji. Ponadto za umyślne dopuszczenie do nieprawidłowości wobec konsumentów odpowie finansowo również prezes spółki, który przygotował i realizował wprowadzającą w błąd strategię marketingową firmy. W sumie wysokość sankcji sięga ponad 150 tys. zł.
- Farma Mleka musi natychmiast zaprzestać praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunąć ich skutki poprzez poinformowanie o stwierdzonych nieprawidłowościach na swojej stronie internetowej i Facebooku - dodaje UOKiK. - Prezes Urzędu zawiadomił również prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa przez prezesa Farmy Mleka.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Rasy psów dla dzieci. Jaki jest idealny pies dla dziecka? Sp...
