O tym, że toczą się prace nad taką ustawą (jej projektu nie ma jeszcze w internecie) poinformował Wojciech Wagner, wicedyrektor warszawskiego Wydziału Architektury. Nowa ustawa o planowaniu przestrzennym dotyka wielu aspektów, a jednym z nich jest kwestia reklam w przestrzeni publicznej. Co przewiduje? Według Wagnera m.in. likwidację kluczowego dla uchwały krajobrazowej obowiązku dostosowania istniejących reklam do nowych przepisów.
- Przekreśla to możliwość uporządkowania narosłego przez 30 lat bałaganu i sankcjonuje jego trwanie do końca naszego życia - mówi warszawski urzędnik. Projekt uchwały zakłada także skasowanie możliwości jednolitej regulacji kwestii reklam na terenie danej gminy.
Bałagan reklamowy trwa, uchwały krajobrazowej nie ma
- Jeśli plany rządu się potwierdzą, to wydłuży się cały proces planowania. To co wprowadzała ustawa krajobrazowa, znów będzie trzeba robić w planach miejscowych. Zapanowanie nad reklamozą stanie się niemożliwe - zaznacza radny Krakowa Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców). Zwraca przy tym uwagę, że Kraków od czterech lat nie może uchwalić swojej uchwały krajobrazowej. - Radni poprzedniej kadencji umyli ręce. Wobec planów rządu zasadne jest jednak pytanie, czy powinniśmy uchwalać prawo, które zaraz może zostać uchylone. Powstanie chaos nie tylko wizualny, ale również prawny - dodaje radny.
Krakowscy radni mogą być tym bardziej sceptyczni co do przyjęcia lokalnej uchwały, bo rządowy projekt zakłada wprowadzenie obowiązku odszkodowania wypłacanego przez samorząd, w przypadku ograniczenia możliwości wykorzystania nieruchomości na cele reklamowe.
- Przekreśla to w praktyce możliwość jakiegokolwiek sensownego uporządkowania na przyszłość sposobu funkcjonowania reklamy zewnętrznej - uważa Wojciech Wagner.
Ustawa krajobrazowa przyjęta na koniec poprzedniej kadencji Sejmu miała dać samorządom narzędzia do kształtowania i porządkowania ładu przestrzennego - określa zasady i warunki dotyczące sytuowania reklam, małej architektury oraz ogrodzeń.
Kraków projekt uchwały ma mieć gotowy dopiero jesienią. Taki dokument ma już Poznań. Natomiast Gdańsk uchwałę krajobrazową przyjął już w zeszłym roku. Jej zapisy, co do istniejących reklam, zaczną działać od kwietnia 2020 r. Wszystkie nowe reklamy muszą już być zgodne z uchwałą.
FLESZ - Którzy kierowcy są najbardziej niebezpieczni?
- Wstyd! Tak Polacy biją się o towar w sklepach
- Nie jedz tego! Te produkty zostały wycofane - mogą szkodzić
- Wybory Miss Małopolski 2019. Tak wyglądały zmagania kandydatek [ZDJĘCIA]
- Tragiczny stan Bulwarów Wiślanych. Widok jest przerażający
- Najlepsze memy o krakowskich uczelniach
- Skoczek narciarski Dawid Kubacki wziął ślub! [ZDJĘCIA]
