Uwaga! Za porzucenie psa czy kota grozi nawet więzienie. Są nowe przepisy

Jakub Stykowski
Jakub Stykowski
Z danych organizacji zajmujących się ochroną zwierząt wynika, że problem porzucania czworonogów w Polsce jest wciąż bardzo poważny i co roku dotyka tysięcy psów i kotów.
Z danych organizacji zajmujących się ochroną zwierząt wynika, że problem porzucania czworonogów w Polsce jest wciąż bardzo poważny i co roku dotyka tysięcy psów i kotów. Piotr Krzyżanowski
Porzucenie psa w świetle polskiego prawa nigdy nie będzie rozumiane jako wypuszczenie na wolność. Każdy kto jednak porzuci psa czy kota poniesie teraz konsekwencje.

Z danych organizacji zajmujących się ochroną zwierząt wynika, że problem porzucania czworonogów w Polsce jest wciąż bardzo poważny i co roku dotyka tysięcy psów i kotów. I mimo wielu możliwości zapewnienia psu opieki, zwierzę ląduje w lesie, zostawione na pastwę losu.

Decydując się na psa lub kota trzeba mieć świadomość, że spędzi on z właścicielem kolejnych kilkanaście lat. I jako zwierzę stadne, będzie wymagał nie tylko karmienia i spaceru, ale także mnóstwa uwagi i towarzystwa. Będzie w mieszkaniu gubił sierść, po deszczu pobrudzi łapami podłogę, a w upalne dni z pyska będzie mu kapać ślina. Szczególnie na początku może się zdarzać, że pogryzie pantofle, meble, czy dywan, albo załatwi w mieszkaniu potrzeby fizjologiczne.

Zobacz także: „Chwila twojej zabawy to lata męki zwierząt”. Protest mieszkańców Sępólna Krajeńskiego

Za porzucenie psa czy kota grozi nawet więzienie. Są nowe przepisy

Zgodnie z polskim prawem za porzucenie zwierzęcia grozi do 3 lat więzienia. Jeśli człowiek działa ze szczególnym okrucieństwem, nawet 5 lat. A za takie zachowanie można uznać nawet przywiązanie psa do drzewa w lesie.

Sądy w takich sytuacjach często karzą sprawców także finansowo. A kary mogą sięgać nawet 100 tys. zł na cel związany z ochroną zwierząt.

Zgodnie z tym, każde porzucenie zwierzęcia musi być traktowane jako czyn zabroniony. Nie ma znaczenia motyw działania - np. potrzeba nagłego wyjazdu, alergia dziecka, kłopoty z tresurą, brak czasu na opiekę.

(AIP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Uwaga! Za porzucenie psa czy kota grozi nawet więzienie. Są nowe przepisy - Gazeta Pomorska

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Alergik

Możemy wprowadzić obowiązek chipowania kotów i psów jak w Wielkiej Brytanii. Możemy też wprowadzić podatek od posiadania psa jak w Szwecji- gdzie posiadanie psa to luksus. Obawiam się jednak, że to radykalnie zmniejszy populację tych zwierząt. Masowe sterylizacje - za 10 lat pozostaną tylko nieliczni gdy stare pokolenie ze starości wymrze.

A
Ania
12 listopada, 17:01, M:

Nareszcie coś konkretnego!!! Bezmyślnych ludzi trzeba zmusić do odpowiedzialności. Zanim kupią zwierzątko do domu niech sobie uświadomią, że nie jest to zabawka. To żywe stworzenie, które czuje i chce spokojnie żyć!!! Jestem ZA, trzeba karać za brak szacunku, brak litości, brak serca!!! ??????

13 listopada, 15:53, Jola:

???brawo

14 listopada, 10:42, Gość:

Tak, dużo się naprawiło... Nawet więzienie. Każde bestialstwo karne jednakowo - (Nawet 5 lat)

14 listopada, 18:11, Zorro:

Jest tylko zasadniczy problem, ten przepis jest pusty bijak namierzyć właściciela, który porzucił/ przywiązał psa w lesie . MUSI BYĆ OBOWIĄZEK CZIPOWANIA I REJESTROWANIA PSÓW I KOTÓW W CENTRALNYM REJESTRZE. A TO JEST MILOWY KROK DO CYWILIZACJI

Panie Alex morderca ludzi uczy się najpierw na zabijaniu zwierząt.Jezeli człowiek nie zabije zwierzaka nie zabije też człowieka.

k
konrad

Gadać o empatii każdy może .Jeden lepiej , drugi gorzej.

Tylko niewiele dobrego dla zwierząt z tego wynika.

Obozy koszarowania niechcianych piesków coraz bardziej pękają w szwach .

A przecież sposób na poprawe dobrostanu psów jest jeden i ja od lat o tym piszę obowiązkowa rejestracja i czipowanie.

Tylko animalsi pełni frazesów o empatii wiedzą że to ukróci im kręcenie lodów.

A
Alex
14 listopada, 15:55, Gość:

Chore nie mowie ze porzucecie zwierzaka jest dobre ale w tym kraju to sie zrobila jakaś paranoja policja zabija bezkarnie ludzi a tu jakieś świete psy...

Człowiek który nie ma współczucia dla zwierząt nie będzie miał ani szacunku, ani współczucia dla ludzi. Zwierze tez czuje, myśli, posiada uczucia, a prawda jest taka, że ludzie powinni brać z nich przykład.

G
Gość

Brawo, ale niech będzie jeszcze nieuchronność kary. To dotyczy sędziów którzy jednak dają kary w zawieszeniu. I to ma być sprawiedliwość

Z
Zorro
12 listopada, 17:01, M:

Nareszcie coś konkretnego!!! Bezmyślnych ludzi trzeba zmusić do odpowiedzialności. Zanim kupią zwierzątko do domu niech sobie uświadomią, że nie jest to zabawka. To żywe stworzenie, które czuje i chce spokojnie żyć!!! Jestem ZA, trzeba karać za brak szacunku, brak litości, brak serca!!! ??????

13 listopada, 15:53, Jola:

???brawo

14 listopada, 10:42, Gość:

Tak, dużo się naprawiło... Nawet więzienie. Każde bestialstwo karne jednakowo - (Nawet 5 lat)

Jest tylko zasadniczy problem, ten przepis jest pusty bijak namierzyć właściciela, który porzucił/ przywiązał psa w lesie . MUSI BYĆ OBOWIĄZEK CZIPOWANIA I REJESTROWANIA PSÓW I KOTÓW W CENTRALNYM REJESTRZE. A TO JEST MILOWY KROK DO CYWILIZACJI

Z
Zorro
14 listopada, 15:55, Gość:

Chore nie mowie ze porzucecie zwierzaka jest dobre ale w tym kraju to sie zrobila jakaś paranoja policja zabija bezkarnie ludzi a tu jakieś świete psy...

Właśnie dlatego ,ze nie szanuje się zwierząt nigdy nie będzie szacunku dla ludzi ...policja to jedno a zwierzęta to jedno ...to ,ze policja jest brutalna nie jest powodem czy usprawiedliwieniem, ze traktuje się złe zwierzęta. Jeśli ten paskudny nasz naród zacznie uznawać zwierzaki za „ święte” to gwarantuje,ze równie swieci będą ludzie. ....zastanów sue chwilkę

G
Gość

Chore nie mowie ze porzucecie zwierzaka jest dobre ale w tym kraju to sie zrobila jakaś paranoja policja zabija bezkarnie ludzi a tu jakieś świete psy...

G
Gość
12 listopada, 17:01, M:

Nareszcie coś konkretnego!!! Bezmyślnych ludzi trzeba zmusić do odpowiedzialności. Zanim kupią zwierzątko do domu niech sobie uświadomią, że nie jest to zabawka. To żywe stworzenie, które czuje i chce spokojnie żyć!!! Jestem ZA, trzeba karać za brak szacunku, brak litości, brak serca!!! ??????

13 listopada, 15:53, Jola:

???brawo

Tak, dużo się naprawiło... Nawet więzienie. Każde bestialstwo karne jednakowo - (Nawet 5 lat)

G
Gość
12 listopada, 17:09, Gość:

a co z niedopilnowaniem zwierzaka bo za pogryzienie przez psa kar super wysokich nie ma a skutki są różne.Jestem w trakcie takiej sprawy a właściciel śmieje się ze mnie bo żadnej kary nie ma a moje dziecko pozszywane ręce,nogi nie mówie już o wizytach u psychologa.Konkretne kary dla właścicieli a nie głaskanie.

13 listopada, 20:01, Gość:

Polska to faktycznie stał się kraj zniewieściałych tatuśków. Mnie 3 razy w dzieciństwie psy pogryzły i co? Pobolało tydzień, dwa i tyle w temacie.

No to faktycznie dup...z ciebie skoro pozwalałeść żeby byle obszczymurek ciebie podgryzał.Prawdziwy maczo nie puścił by tego luzem.

G
Gość
12 listopada, 17:09, Gość:

a co z niedopilnowaniem zwierzaka bo za pogryzienie przez psa kar super wysokich nie ma a skutki są różne.Jestem w trakcie takiej sprawy a właściciel śmieje się ze mnie bo żadnej kary nie ma a moje dziecko pozszywane ręce,nogi nie mówie już o wizytach u psychologa.Konkretne kary dla właścicieli a nie głaskanie.

Polska to faktycznie stał się kraj zniewieściałych tatuśków. Mnie 3 razy w dzieciństwie psy pogryzły i co? Pobolało tydzień, dwa i tyle w temacie.

J
Jola
12 listopada, 17:01, M:

Nareszcie coś konkretnego!!! Bezmyślnych ludzi trzeba zmusić do odpowiedzialności. Zanim kupią zwierzątko do domu niech sobie uświadomią, że nie jest to zabawka. To żywe stworzenie, które czuje i chce spokojnie żyć!!! Jestem ZA, trzeba karać za brak szacunku, brak litości, brak serca!!! ??????

???brawo

k
konrad
13 listopada, 12:32, nn:

Matoły i inne durnie,niektórych z was trzeba zaczipować. Człowiek jest na szczycie piramidy i jak nie lubi żadnych zwierząt to jest gównem i tyle startującym ze swojej wygranej pozycji. Tacy ludzie nie powinni mieć też dzieci.

Doprecyzuj czyli wystarczy lubić np. szczury żeby według Twoich kryteriów nie być gównem mimo że psa się ma jako chwilową fanaberie.

n
nn

Matoły i inne durnie,niektórych z was trzeba zaczipować. Człowiek jest na szczycie piramidy i jak nie lubi żadnych zwierząt to jest gównem i tyle startującym ze swojej wygranej pozycji. Tacy ludzie nie powinni mieć też dzieci.

k
konrad
12 listopada, 8:28, konrad:

Jak nie będzie obowiązku czipowania czyli rejestrowania danych w centralnej bazie danych żeby można dookreślić czyj ci ten pies jest to reszta przepisów -psu na budę .

Dlaczego chcecie mnie podatnika karać większymi podatkami za trzymanie psa w schronisku a psiarza na wywczasach w pierdlu..Niech to psiarze za to płacą.

12 listopada, 22:31, Gość:

Ale że za tego ." psiarza " jak elokwentnie to określiłeś ... i na innych zwyrodnialców w więzieniach płacisz to ci nie przeszkadza, tylko że na zwierzęta ? Gratuluję człowieczeństwa , szok ......

13 listopada, 7:43, konrad:

Mam swoją gradacje wartości i w pierwszej kolejności zaspokajam potrzeby mojej Rodziny.

Nie wymagam od ciebie żebyś partycypował w kosztach eksploatacji mojego samochodu i wybacz ale nie mam ochoty dotować Twojego obszczymurka,

Człowieczeństwo to odpowiedzialność więc skoro żeś się pojął opieki nad psem to bądź konsekwentny a nie szukaj u mnie pomocy.

13 listopada, 07:52, Gość:

kto nie lubi i nie szanuje zwierząt jest złym człowiekiem i tyle w temacie

Równie dobrze brzmi -kto utrwala istniejącą patologie w ,,radosnym trzymaniu ,, piesków ten jest współodpowiedzialny ich cierpieniu.

Ja podaje rozwiązanie problemu a Ty o empatii prawisz która psy się już przejadły.

Wróć na i.pl Portal i.pl