Vision Express wprowadzał w błąd klientów. Zapłaci karę

PB
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Szymon Starnawski
Popularna sieć sklepów optycznych wprowadzała w błąd klientów - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Vision Express musi zapłacić ponad 194 tysiące złotych kary.

W grudniu 2015 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał winnym firmę Vision Express. Sąd uznał, że spółka stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Spółka odwołała się od decyzji sądu, ale nic to nie dało. Musi zapłacić karę.

Zdaniem UOKiK przedsiębiorca informował w reklamach telewizyjnych, że klient Vision Express przy zakupie okularów dostanie za darmo jeszcze dwie pary. W rzeczywistości otrzymywał kupon ze zniżką na zakup kolejnej pary. Prezes urzędu nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości ponad 194 tys. zł. Sąd Apelacyjny w całości podzielił stanowisko prezesa UOKiK i oddalił apelację spółki. Sąd stwierdził, że urząd uwzględnił okoliczności łagodzące i prawidłowo wyliczył wysokość kary.

Mowa o reklamie telewizyjnej z 2013 roku, gdy Vision Express wprowadził ofertę "3 w 1". - Widzisz różnicę? Tylko w Vision Express masz soczewki w cenie oprawek. Vision Express – najlepsze ceny. A teraz, kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary. Sprawdź nas - słyszeliśmy w reklamie emitowanej w kilku kanałach telewizyjnych o ogólnopolskim zasięgu.

Firma Vision Express tłumaczyła się m.in., że "język reklamy jest specyficzną formą przekazu, charakteryzującą się skrótowością i naturalnym uwypuklaniem cech, które reklamodawca uznaje za atrakcyjne dla odbiorcy. Według Przedsiębiorcy kwestionowany przekaz reklamowy nie zawierał informacji nieprawdziwych, a odesłanie do powszechnie dostępnego regulaminu dawało każdemu klientowi możliwość zapoznania się ze szczegółami oferty" - czytamy w decyzji prezesa UOKiK z lipca 2014 roku.

UOKiK uznał, że Vision Express naruszyło dobra konsumenta do uzyskania rzetelnej i jednoznacznej informacji. Zdaniem prezesa UOKiK, naruszenie tak rozumianych dobrych obyczajów nastąpić może właśnie wskutek przekazania informacji mogących wprowadzać konsumenta w błąd co do rzeczywistych warunków korzystania z promocji „3 w 1”. Pod wpływem rozpowszechnianych reklam przeciętny konsument mógł nabrać mylnego wyobrażenia o istotnych cechach tej oferty i
podjąć decyzję dotyczącą umowy, której w przypadku posiadania pełnej wiedzy o warunkach sprzedaży, mógłby nie podjąć. Zakwestionowana reklama mogła zatem zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy i naruszała dobre obyczaje.

Zobacz też: W jaki sposób oczy pomagają nam zachować równowagę?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Vision Express wprowadzał w błąd klientów. Zapłaci karę - Gazeta Wrocławska

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pejotpe
każda dodatkowa warstwa/opcja to kolejna stówką lub dwie i szybko ceny soczewek mogą przekroczyć 1000PLN (zwłaszcza w VE).
k
komentarze
pracowników VE w stylu ,, jak panu nie pasuje idź pan do sądu,, są u nich widać normą.
m
monisia
szkoda czasu na takie promocje
J
Jan Kowalski
No nieżle
O
Okularnicy
Oj nie koniecznie, zależy jaką kto ma wadę wzroku. Moje ostatnie soczewki kosztowały 600 zł i to wcale nie w najdroższej wersji.
To oprawki są najdroższą częścią okularów...
n
niki
Najlepszą karą byłoby gdyby dali ludziom te dwie pary okularów...
j
ja
Nawet te najdroższe rysują się od samego patrzenia na nie. Miałem kiedyś okulary od normalnego optyka i to robione po jak najniższych kosztach, a szkła czyściłem czym popadnie, ubraniami, narzutami na sofę, zasłonami, no dosłownie wszystkim i po 10 latach mały zaledwie kilka drobnych rysek. A te z VE po roku użytkowania już się do śmieci nadają, wyglądają jakby je ktoś papierem ściernym czyścił, a czyściłem je wyłącznie bawełnianą szmatką. I to jakieś szkła, które niby bez promocji kosztują ponad 400 zł. Zwykła ściema, a wciskają najtańszy bubel.
c
ccc
fachowcy wyznaczeni przez partię.
p
pogonić
też jestem za PIS niech ich pogoni i wymieni...ileż można....
J
Jola
ja się dałam nabrać. Nie polecam ich z całego serca. Oprawki beznadziejne po dwóch tygodniach wyleciały śrubki i zauszniki na drucikach mam. Naciągają ile się da. Nie wierzcie , uciekajcie stamtąd jak najdalej.
A
Andrzej
...klienci stracili najbardziej, ponieważ niejeden dał się złapać na ten chwyt reklamowy.
Im nikt i nic nie zostanie zwrócone przez tych co naciągnęli...i interes kręcić się będzie dalej.
Moim zdaniem kara zbyt niska.
p
pogonić-obecnych-sedziów
Cztery lata, aż!, potrzebne było aby tak jednoznaczną winę sądownie potwierdzić!
Tak, jestem za tym aby PIS te wszystkie sądy i sędziów w Polsce pogonił i wymienił.
K
Klos
ONI NON STOP OSZUKUJĄ,TO JUŻ KOLEJNY RAZ
Kto jeszcze im wierzy?
o
oszusty
w pewnym punkcie optyka pytam o okulary progresywne, tak mamy w promocji dwie pary za 350 złotych. Gdy przyszło do płacenia to usłyszałem: mamy w promocji same szkła - jedna para - za 700 zł.
Wróć na i.pl Portal i.pl