W czerwcu za zakupy płaciliśmy nieco mniej. Spadek cen w 7 sieciach sklepów. Wiemy, gdzie było najtaniej

Agnieszka Kamińska
PAP
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu br. obniżyła się o 0,35 proc. zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem - wynika z badania ASM Sales Force Agency. Spadek cen odnotowano w 7 z 13 badanych sieci sklepów. Wiadomo, w którym sklepie ceny spadły najbardziej.

Spis treści

Jak wynika z badania ASM Sales Force Agency, w czerwcu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła 296,36 zł, co oznacza, że obniżyła się o 0,35 proc. zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem. Jak wyliczono, spadek średniej ceny koszyka wyniósł 1,05 zł względem czerwca 2023 r. Dodano, że jest to pierwszy od dłuższego czasu nieznaczny spadek wartości koszyka.

Spadek cen w siedmiu sieciach sklepów

W raporcie przekazano również, że spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach sklepów, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w maju br. ASM Sales Force Agency podała, że największy wzrost (o 4,46 proc.) średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka, natomiast największy spadek w sklepach Auchan (o 5,50 proc.). Jednocześnie w siedmiu sieciach sprzedaży ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

ASM Sales Force Agency podała, że w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w sześciu sieciach, z czego największy odnotowano w sieci Lidl, gdzie średnia w czerwcu br. była o 67,10 zł wyższa r/r (o 26,61 proc. więcej r/r). Spadek cen zaobserwowano z kolei w siedmiu sieciach m.in. w Netto (o 5,28 proc.), E.Leclerc (o 4,88 proc.) i Auchan (o 3,88 proc.).

Zwrócono również uwagę, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i była o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Wyszczególniono, że analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich badanych sieci można byłoby zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.); przyjmując natomiast najwyższe ceny - 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.). Dodano, że różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br.

Te produkty potaniały najbardziej

"Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. (...) W czerwcu w porównaniu do zeszłego roku spadek odnotowaliśmy w przypadku produktów tłuszczowych, w mięsach, rybach i nabiale" - wskazał Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.

Kruk dodał, że tradycyjnie dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo i produkty sypkie. Zwrócił uwagę, że w najbliższych tygodniach handlowcy będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów, a z powodu wielu upalnych dni, trzeba spodziewać się, że ceny napojów będą utrzymywać się na wyższym poziomie.

Jak wynika z opracowania produkty tłuszczowe staniały w ujęciu rocznym o 21,03 proc., mięso, wędliny i ryby o 5,22 proc., chemia domowa i kosmetyki o 4,78 proc., a nabiał o 4,48 proc. Wzrost cen napojów wyniósł z kolei 18,88 proc., produktów sypkich o 5,51 proc., a używek i piwa o 2,11 proc.

W badaniu i raporcie "Koszyk Zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce - wyjaśniono.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
marek
Te badania można rozbić o kant wiadomo czego. Nie uwzględniają tego co jest codziennością takich sklepów jak Biedronka czy Lidl, czyli zakupów z kartami lojalnościowymi. Nie uwzględniają rzeczy najważniejszej, czyli ile towarów w jakich cenach kupili klienci.

Ponieważ "badania" robią "eksperci" po wyższych szkołach wszystkiego najlepszego, idą do sklepu i spisują ceny z cenówek i są zadowoleni, ze zrobili badanie.
g
gosc
Gdzie leży i kwiczy PRAWDA ?

https://i.pl/tanio-juz-bylo-ceny-ida-w-gore-dane-z-czerwca-nie-pozostawiaja-watpliwosci/ar/c3-18671723
g
gosc
A lokomotywy po ile były lokomotywy ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl