Węzeł Sośnica, skrzyżowanie autostrad A1, A4 i DK44, ma 10 lat. Otwarto go 23 grudnia 2009. To ciągle największy węzeł drogowy w Polsce

Dorota Niećko
Gliwice Sośnica z lotu ptaka
Gliwice Sośnica z lotu ptaka Wikipedia
Największy węzeł drogowy w Polsce, Gliwice-Sośnica, otwarto dla ruchu 23 grudnia 2009. Łączy autostradę A1 z autostradą A4, drogą krajową nr 44. Choć trzy lata później otwarto w Polsce inny gigantyczny węzeł, A1 i A2 w Strykowie, węzeł w Gliwicach wciąż jest największy. Zdjęcia z budowy.

Wciąż największy w Polsce i jeden z większych w Europie drogowy węzeł autostrad A4 i A1 w Sośnicy został otwarty 23 grudnia 2009 roku, 10 lat temu. W grudniu 2009 otwarto również 15-kilometrowy odcinek autostrady A1 Gliwice - Bełk. Z węzła zaś można z było wjechać lub wyjechać na Gliwice, Tychy, Katowice, Rybnik i Wrocław. Ale było to otwarcie niekompletne, bo wciąż nie można było zjechać w kierunku Zabrza.

Węzeł, dziś oficjalnie nazywany Gliwice Sośnica ma:

  • 3 poziomy,
  • 33 kilometry dróg z trzema pasami,
  • 16 wiaduktów
  • 36 zjazdów na wszystkie strony świata.
  • 256 znaków drogowych

Dlatego uważany jest za największy w Europie, choć otwarty w 2012 węzeł A1 i A2 w Strykowie też jest gigantyczny: jest tam 13 wiaduktów (wśród nich jeden podwieszany) i 18 km jezdni, w tym 4,9 km autostrady A1 oraz 2,6 km autostrady A2.

Nie przegapcie

Kierowcy z woj. śląskiego czekali na otwarcie i węzła, i autostrady z niecierpliwością. Do ostatniej niemal godziny trwały odbiory. A wcześniej, gdy trwała budowa, sceptycy wieszczyli, że może się opóźnić o co najmniej pół roku. GDDKiA zapewniało: damy radę w 15 miesięcy. Ostatecznie trwała 17 miesięcy.

Umowa na budowę inwestycji, wartej 853 mln zł, została podpisana 30 maja 2008 roku. Przy budowie w najgorętszym okresie pracowało nawet do tysiąca osób. Były miesiące, że pracowano także w niedziele.

Pierwsze samochody przejechały obwodnicą Częstochowy. Premier otworzył kolejny odcinek A1

Obwodnica Częstochowy otwarta [ZDJĘCIA] Premier Mateusz Mora...

Tylko przy ulicy Pszczyńskiej, dochodzącej do węzła, postawiono 614 metrów murów oporowych. Mają one za zadanie "usztywnić" teren. Ekrany akustyczne mają w sumie 4 km, a stalowe bariery ochronne oddzielające jezdnie oraz montowane na ostrych łukach wyliczono na 55 tys. metrów bieżących. Do budowy nasypów potrzeba było 327 mln metrów sześc. ziemi, a z wykopów wywieziono jej 618 tys. metrów sześc. Na nasypach posadzono ok. 3 tys. krzaczków i pnączy.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Węzeł zaprojektowano dla najwyższej, szóstej kategorii ruchu. Za wyjątkiem ograniczeń prędkości na łukach będzie się po nim można poruszać z prędkością 100 km/h.

W roku 2009 na północ z Sośnicy donikąd nie zajechaliśmy, bo nie było A1 do Pyrzowic ani do Częstochowy. Otwarcie tych odcinków nastąpiło w 2012 i 2018 roku. Na południe można było jechać tylko do Bełku, a przez feralny wiadukt otwarcie odcinka A1 do granicy z Czechami nastąpiło dopiero w 2014 roku.

Zobaczcie koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
25 grudnia, 10:53, Gość:

same chwaliboty w innych krajach jest takich 100 słownie sto razy więcej!!!

byłoby i 100 razy więcej gdyby tych europejskich pieniędzy nie przepierdzielili na swoje "prywatne" sprawunki !!!

G
Gość

same chwaliboty w innych krajach jest takich 100 słownie sto razy więcej!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Nawet 6 tys. zł różnicy rocznie. Zobacz, czym najtaniej ogrzejesz dom

Nawet 6 tys. zł różnicy rocznie. Zobacz, czym najtaniej ogrzejesz dom

Słownik słów niesłusznie porzuconych: Egzegeza

Słownik słów niesłusznie porzuconych: Egzegeza

Wróć na i.pl Portal i.pl