Wierność konsumentów przegrywa z inflacją. Które marki mogą liczyć na naszą lojalność?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Rosnąca inflacja i związana z nią podwyżka cen podstawowych produktów, zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży produktów szybkozbywalnych.
Rosnąca inflacja i związana z nią podwyżka cen podstawowych produktów, zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży produktów szybkozbywalnych. Andrzej Banas
Producenci żywności nie mogą liczyć na wierność polskich konsumentów. Większość z nas nie przywiązuje uwagi do marki tego typu produktów. Wyjątkiem w tej kategorii są słone przekąski, napoje i alkohole - wynika z raportu Ranking Popularności Marek FMCG 2022 od Listonic. Rosnące ceny produktów każą nam weryfikować swoje zakupowe poglądy.

Spis treści

Rosnąca inflacja i związana z nią podwyżka cen podstawowych produktów, zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży produktów szybkozbywalnych (FMCG).

71 proc. konsumentów co najmniej raz zmieniło ulubiona markę

Jak wynika z raportu State of the Connected Customer przeprowadzonego przez Salesforce, w 2021 roku aż 71 proc. konsumentów co najmniej raz zmieniło dotychczas wybieraną markę – pod wpływem zmiany priorytetów i sytuacji finansowej. Twórcy aplikacji Listonic zbadali, jak marki radzą sobie w czasach kryzysów. W tym celu przeanalizowano dane z mobilnych list zakupów w 9 popularnych kategoriach produktowych, tworząc przykładowy koszyk zakupowy Polaka.

W dalszej części sprawdzono, jak często poszczególne produkty pojawiły się na listach zakupów, w jakich kategoriach asortymentowych konsumenci przywiązują się do marek, a także wytypowano te brandy, które najczęściej umieszczane są na listach zakupów.

Wierność konsumentów przegrywa z inflacją. Które marki mogą liczyć na naszą lojalność?
Mat. pras. Listonic

Badanie przeprowadzono w okresie od sierpnia 2020 r. do lipca 2022 r.

Marki spożywcze z niską lojalnością klientów

Wyniki pokazały, że poziom przywiązania do marek, oznaczony w raporcie jako Brand Loyalty Index (BLI), znacząco różni się w zależności od kategorii wybieranego produktu.

Dane Listonic wskazują, że stosunkowo niską lojalnością konsumentów cechuje się żywność. Jedynie 2,7 proc. wszystkich produktów żywnościowych pojawia się na listach zakupów wraz z konkretną marką, ale widoczne są znaczące różnice w ramach poszczególnych grup produktów. W przypadku napojów wynik ten jest trzykrotnie wyższy i wynosi 8,9 proc.

- Umieszczanie nazwy marki na liście zakupów traktujemy jako oznakę przywiązania do niej, ponieważ pokazuje to, że już na etapie planowania zakupów jesteśmy zdecydowani na produkt od konkretnego producenta. Taki konsument będzie mniej podatny na inne oferty i rzadziej zdecyduje się na zakup np. tańszych zamienników - tłumaczy Agata Żur, Analityczka Danych w Listonic.
Dodaje, że produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki. - Może to wynikać z tego, że kupujemy je bardzo często, dlatego zamiast przywiązywać się do jednego produktu, decyzję o zakupie podejmujemy w sklepie, na podstawie dostępnych ofert - twierdzi.

Rosnące ceny powodują spadek przywiązania do marek

Szczególnie niskie przywiązanie do marek obserwujemy w kategoriach takich jak tłuszcze czy produkty sypkie (np. cukier, mąka). Wskaźnik BLI dla produktów sypkich wyniósł 1,3 proc., dla tłuszczy – 1,4 proc., przy czym najniższą wartość wśród wszystkich analizowanych produktów osiągnęło masło – jedynie 0.9 proc. produktów na listach powiązanych jest z konkretnym brandem.

Piwo, szampony, napoje i słone przekąski z wiernymi klientami

Z badania wynika, że największe przywiązanie do marek dotyczy produktów z kategorii słonych przekąsek (10,7 proc.), napojów (8,9 proc.) oraz produktów kosmetycznych (8,7 proc.).

Wśród poszczególnych produktów szczególnie odznaczają się piwo, dla którego BLI wynosi aż 16,2 proc., oraz szampony – aż 22 proc. z nich pojawia się na listach zakupów z konkretną marką.

Warto zwrócić uwagę na kategorie, w których występuje szczególnie niskie przywiązanie do marek, czyli kategorie tłuszczy i produktów sypkich. Były one dotknięte znaczącym wzrostem cen. Bardzo wysokie przywiązanie obserwujemy w produktach kosmetycznych – te z kolei utrzymują względnie stałe ceny w porównaniu do innych grup produktowych zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.

Wskazuje, że uśrednione ceny produktów kosmetycznych i chemii domowej w lipcu 2022 r. były wyższe o zaledwie 2.8 proc. niż rok wcześniej. - Może to nasuwać wniosek, że w dobie inflacji, gdy konsumenci często poszukują jak najbardziej korzystnych cenowo ofert, zmienia się sposób postrzegania marki. Analiza zachowań użytkowników aplikacji pozwala nam lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w podstawowym koszyku zakupowym Polaków, a tym samym sprawdzić, jakich wartości pożądają współcześni konsumenci – tłumaczy ekspertka.

Jakie marki dominują wśród produktów spożywczych?

Autorzy raportu wskazują, że wśród marek produktów spożywczych, które wyróżniły się bardzo wysokim udziałem na listach zakupów są m.in.: Łaciate, Mlekpol, Danone, Morliny, Mleczna Dolina, Kujawski, Desperados, Lay’s, Milka czy Lubella. W kategorii kosmetyków i chemii domowej wyróżnione zostały: Head&Shoulders, Lenor, Fairy, Lux oraz Lambi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wierność konsumentów przegrywa z inflacją. Które marki mogą liczyć na naszą lojalność? - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl