Wojskowe Zakłady Lotnicze podpisały umowę z firmą Leonardo na długoterminowe wsparcie eksploatacji polskiej floty M-346 „Bielik”

Piotr Kobyliński
Opracowanie:
M-346 jest następcą legendarnego samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra
M-346 jest następcą legendarnego samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra Fot: Leonardo, a global high-technology company
Wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) podpisały umowę z firmą Leonardo na długoterminowe wsparcie floty samolotów M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP. Porozumienie to pozwoli na dalsze zwiększanie dostępności floty, co jest istotne w celu zaspokojenia rosnących potrzeb w zakresie szkolenia pilotów bojowych

Firma Leonardo, posiadająca znaczącą wiedzą i bogate doświadczenie jako producent oryginalnego wyposażenia (OEM), będzie odpowiedzialna za usługi wsparcia inżynierskiego wynikające z jego roli w systemie eksploatacji i zarządzania łańcuchem dostaw, a WZL1 pełnić będzie rolę głównego wykonawcy, koordynującego cały proces.

Doświadczenie firmy Leonardo w zakresie obsługi systemu wsparcia eksploatacji globalnej floty samolotów M-346 gwarantuje całemu Systemowi Wsparcia Logistycznego samolotów „Bielik” wysoką efektywność procesów oraz wsparcie techniczne i logistyczne dla systemu szkolenia. Jest to możliwe dzięki podejściu firmy Leonardo do predykcyjnego serwisowania (opartego na prognozowaniu) oraz współpracy techniczno-handlowej z WZL1 jako doświadczonym usługodawcą zgodnie ze światowymi standardami lotniczymi.

Ponad 100 tys. godzin w powietrzu

Osiągając ponad 100 000 godzin nalotu, M-346 ugruntował swoją pozycję jako najlepszy na świecie samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów obecnych i przyszłych myśliwców. Będąc w czołówce technologicznej samolotów szkolnych, M-346 wciąż będzie najlepszym sposobem na rozwijanie umiejętności pilotów myśliwców pierwszej linii w kolejnych dekadach. Umowa ta wzmacnia partnerstwo Leonardo z WZL1, stwarzając nowe możliwości przenoszenia innych obszarów działań do Polski, zgodnie ze sprawdzonym i elastycznym modelem wsparcia logistycznego ustanowionego przez Leonardo w kilku krajach, przewidujący transfer zdolności do lokalnego przemysłu obronnego – powiedział Dario Marfè, wiceprezes ds. Handlowych i Obsługi Klienta w Leonardo Aircraft Division.

Bielik zastąpił Iskrę

Siły Powietrzne RP zdecydowały w lutym 2014 r., że M-346 będzie następcą legendarnego samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra. Następnie, w listopadzie 2018 r. podczas uroczystości w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego Sił Powietrznych w Dęblinie, M-346 otrzymał w polskiej służbie oficjalną nazwę „Bielik”. Od momentu wprowadzenia do Sił Powietrznych RP, M-346 jest przydzielony do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Obecna flota 16 samolotów jest efektem dwóch dodatkowych partii dostaw, które miały miejsce już po pierwotnym wyborze Polski.

System szkolenia M-346 „Bielik” został również certyfikowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych do realizacji szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, co jest ważnym kamieniem milowym, który umożliwił Polsce szkolenie wielu kadetów w kraju, a nie za granicą.

Ponad 100 samolotów M-346 zostało zamówionych przez siły powietrzne na świecie, w tym z Włoch, Izraela, Polski, Singapuru, Kataru i Grecji. Samolot jest również trzonem Międzynarodowej Szkoły Lotniczej (International Flight Training School, IFTS), będącej efektem współpracy pomiędzy Leonardo i włoskimi siłami powietrznymi. IFTS została już wybrana przez Japonię, Niemcy, Katar i Singapur.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

Odbiór pierwszego amerykańskiego F-16 do serwisowania w Polsce

od 16 lat

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl