Wybuch na tankowcu floty cieni na Bałtyku. Finlandia wysłała samoloty zwiadu

Grzegorz Kuczyński
Tankowiec Koala należy do floty cieni
Tankowiec Koala należy do floty cieni X/The Ukrainian Review
Fińska Straż Graniczna ogłosiła rozpoczęcie dochodzenia w sprawie incydentu z tankowcem Koala w porcie Ust-Ługa w obwodzie leningradzkim. Samoloty zwiadu granicznego zostały wysłane w rejon Zatoki Fińskiej, podała straż graniczna.

SPIS TREŚCI

Do niedzieli wieczora funkcjonariusze służb granicznych nie znaleźli żadnych śladów przedostania się produktów ropopochodnych do wód Zatoki Fińskiej. Fińskie władze wzmocniły swoją gotowość do reagowania na wycieki ropy w związku z doniesieniami o awarii tankowca. Poinformował o tym premier Finlandii Petteri Orpo.

Wybuch na tankowcu

Incydent z tankowcem Koala, na pokładzie którego, według mediów, znajdowało się ponad sto tysięcy ton oleju opałowego, miał miejsce w niedzielę, kiedy znajdował się on przy nabrzeżu dla zbiornikowców w porcie Ust-Ługa w obwodzie leningradzkim. Rosmorrechfłot potwierdził, że doszło do eksplozji w maszynowni. Rosyjskie źródła i media podają, że nikt nie został ranny i nie odnotowano wycieku produktów ropopochodnych.

Tankowiec stoi w porcie Ust-Luga, jednym z największych na Bałtyku rosyjskich terminali paliwowych

Tankowiec Koala znajduje się na liście rosyjskiej „floty cieni”, której statki pomagają Moskwie omijać sankcje. Wiadomo, że tankowiec doświadczył wcześniej awarii technicznych, a załoga wyłączyła system automatycznej identyfikacji podczas rejsu przez Morze Bałtyckie. Statek został zbudowany w 2003 roku w Korei. Kilkukrotnie zmieniał nazwę i właścicieli. W 2024 r. tankowiec pływał pod różnymi banderami: Panamy, Liberii, Palau, Antigui i Barbudy. Statek przybył do Ust-Ługi z Singapuru 6 lutego.

Flota cieni Rosji

Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, „flota cieni” składa się ze starszych statków, które są własnością nieznanych właścicieli lub struktur, które ukrywają beneficjentów i które angażują się w handel ropą objętą sankcjami przy użyciu różnych oszukańczych metod. Większość z nich to złożone sieci „firm fasadowych”, na które zarejestrowane są statki.

Atlantic Council szacuje, że prawie trzy czwarte rosyjskich transportów ropy odbywa się przy użyciu „floty cieni”. Poprzez manipulację danymi statki te ukrywają pochodzenie swojego ładunku.

emisja bez ograniczeń wiekowych

źr. Radio Swoboda

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl