Wycofanie reklam z mediów publicznych? KRRiT ostrzega przed duopolem Polsatu i TVN-u

OPRAC.:
Marcin Koziestański
Marcin Koziestański
Rozważana likwidacja mediów publicznych lub też wycofanie reklam z mediów publicznych spowodowałoby, że na polskim rynku reklamy telewizyjnej pozostałyby dwa dominujące podmioty
Rozważana likwidacja mediów publicznych lub też wycofanie reklam z mediów publicznych spowodowałoby, że na polskim rynku reklamy telewizyjnej pozostałyby dwa dominujące podmioty fot. Szymon Starnawski /Polska Press
Rozważana likwidacja mediów publicznych lub też wycofanie reklam z mediów publicznych spowodowałoby, że na polskim rynku reklamy telewizyjnej pozostałyby dwa dominujące podmioty: grupa Polsat oraz grupa TVN Discovery - wskazuje KRRiT. Powstały duopol najprawdopodobniej skutkowałby wzrostem cen reklam - dodano.

KRRiT opublikowała informację ws. emisji reklam w programach telewizyjnych na polskim rynku w 2022 r. oraz od stycznia do października 2023 r.

"Rozważana likwidacja mediów publicznych lub też wycofanie reklam z mediów publicznych spowodowałoby, iż na polskim rynku reklamy telewizyjnej pozostałyby dwa dominujące podmioty: grupa Polsat oraz grupa TVN Discovery" - podkreślono. "W efekcie nastąpiłoby zawężenie puli odbiorców reklam o widzów TVP" - wskazano.

Oceniono, że "powstały duopol najprawdopodobniej skutkowałby wzrostem cen reklam".

TVP z największym udziałem

W informacji podano, że Telewizja Polska miała 27 proc. udziału w rynku oglądalności, grupa Polsat - 21,5 proc., TVN Discovery - 19,5 proc., a programy zdelokalizowane łącznie - 10 proc. Programy zdelokalizowane są kierowane do polskiego widza, ale nadawane na podstawie zagranicznych licencji.

Ponadto, jak napisano, badania audytorium i rynku telewizyjnego pozwalają m.in. określić jaki odsetek grupy celowej miał kontakt z pojedynczą emisją reklamy. Jest to tak zwany wskaźnik GRP – Gross Rating Point.

"Im wyższe jest GRP tym bardziej kampania reklamowa jest widoczna w mediach. Wskaźnik ten oblicza się dzięki sumie oglądalności wszystkich emisji reklam i wyrażony jest w punktach" - wyjaśnia KRRiT.

Jak wyglądał współczynnik GRP?

Przykładowo, jeżeli pojedyncza emisja reklamy miała 2 GRP oznacza to, że z tą konkretną emisją reklamy miało kontakt 2 proc. widzów. Jeżeli reklama w programie telewizyjnym została nadana pięciokrotnie i za każdym razem trafiła do 50 proc. odbiorców, jej współczynnik GRP wyniesie 250 punktów (5 emisji razy 50 punktów).

Zgodnie w tym kryterium, procent wszystkich kontaktów, jakie mieli widzowie z przekazem reklamowym w programach telewizyjnych dostępnych w Polsce: 29 proc. za pośrednictwem programów grupy Polsat, 26 proc. za pośrednictwem programów grupy TVN, 20 proc. za pośrednictwem programów nadawcy publicznego, 6 proc. za pośrednictwem programów grupy Puls.

Programy zdelokalizowane odpowiedzialne były za 13 proc. kontaktów widzów z reklamami. Jak napisano, "układ ten był niemal identyczny w obu analizowanych okresach (2022 i 2023)".

od 16 lat

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl