Zakończyła się misja sondy badającej Saturna. Pierścienie planety mogą zniknąć. Kiedy to się stanie?

Damian Świderski
Saturn to chyba najbardziej charakterystyczna planeta Układu Słonecznego. Posiada ona wielkie pierścienie złożone ze skał i cząstek lodu. Według badaczy NASA mogą one zniknąć. Kiedy to się stanie?

Dokładnej analizy pierścieni Saturna dokonali badacze NASA. Użyli do tego sondy Cassini. Wyniki tej misji przeraziły jednak badaczy. Okazało się, że pierścienie są młodsze od samej planety, ale za kilkaset milionów lat mogą zniknąć.

Wiek pierścieni otaczających Saturna ustaliła sonda Cassini. Wyniki jej misji opublikowano 12 i 15 maja w czasopismach naukowych "Icarus" oraz "Science Advances". Autorem badań jest Richard Durisen, profesor astronomii na Indiana University w Bloomington. Powiedział on, że pierścienie Saturna są zdecydowanie młodsze od samej planety. Mają tylko kilkaset milionów lat.

„Pierścienie wokół Saturna składają się głównie z bryłek lodu, krążących wokół planety. W niewielkim stopniu tworzy je także pył kosmiczny z rozbitych fragmentów asteroid i mikrometeoroid. W zależności od gęstości materiału pierścienie tworzą pojedyncze wąskie pasma lub wstęgi” – powiedział Durisen.

Pierścienie Saturna. Jak powstały i dlaczego znikną?

Według Durisena, pierścienie mogły powstać w wyniku rozbicia się lodowych księżyców wokół planety. Wyjaśnić mają to kolejne misje NASA. Sonda Cassini badała tego giganta od 13 lat. Podczas misji zostały zebrane 163 ziarna pyłu z pierścieni. Analiza dowiodła, że są one bardzo czyste, a to z kolei wskazuje na to, że pojawiły się zdecydowanie później niż sama planeta.

Okazuje się, że nie to jest najgorsze. Według badaczy, na powierzchnię Saturna opada materia, co z kolei powoduje, że pierścienie tracą mnóstwo ton swojej masy na sekundę. Wniosek badania jest prosty. Pierścienie wokół Saturna znikną w ciągu kilkaset milionów lat.

Źródło: NASA/Icarus/Science Advances

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuji.pl!

g
gosc
To straszne, gdzie można wpłacić pieniądze ?
L
Led
Wyniki przeraziły badaczy… I co teraz będzie? Jakie są tego implikacje?
M