Zmiany na A4. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek

Błażej Organisty, fot: Paweł Relikowski
Zmora dolnośląskich kierowców? Korki na A4. Wypadki, duże natężenie ruchu, a w konsekwencji godziny oczekiwania, to ostatnio chleb powszedni. Regułą jest również wyprzedzanie lewym pasem ciężarówki przez drugą ciężarówkę, co czasem trwa nawet kilkadziesiąt sekund. Od 7 czerwca kierowcy TIR-ów nie będą mogli wyprzedzić na odcinkach autostrady między Wrocławiem a Legnicą. - Na tych odcinkach często zdarzają się wypadki. Wprowadzając zakazy, chcemy poprawić bezpieczeństwo na drodze i udrożnić ruch – wyjaśniał Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski.

Zmienia się organizacja ruchu na autostradzie A4 w kierunku Legnicy. Ciężarówki nie będą mogły wyprzedzać na dwóch kolejnych odcinkach autostrady. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od 7 czerwca wprowadza stałe znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na odcinku pomiędzy węzłami Kostomłoty a Gościsław (na obu jezdniach) oraz pomiędzy węzłami Udanin a Budziszów (na jezdni północnej). Nowe znaki dołączą do istniejących od 2013 roku. Od 7 czerwca łączna długość ograniczeń wyniesie 40 kilometrów.

- Na tych odcinkach często zdarzają się wypadki. Wprowadzając zakazy, chcemy poprawić bezpieczeństwo na drodze i udrożnić ruch – wyjaśniał Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski, na dzisiejszej konferencji prasowej na parkingu przy autostradzie A4.

Zwiększenie bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku A4, usprawnienie ruchu to dwa z czterech powodów wprowadzenia ograniczeń. Pozostałe to zmniejszenie liczby wypadków i zminimalizowanie korków pomiędzy Wrocławiem a Legnicą.

Adrian Klejner, naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wroclawiu, twierdzi, że rozwiązanie przyniesie pozytywne efekty, ponieważ sprawdziło się w przeszłości. Zwracał uwagę na zmniejszającą się liczbę wypadków śmiertelnych i kolizji. - Od kiedy wprowadziliśmy zakazy wyprzedzania w 2013 roku, takich wydarzeń jest mniej. Jednak natężenie ruchu się zwiększa. Poza tym stale dostajemy informacje od kierowców o wyprzedzających się ciężarówkach, dlatego obejmujemy ograniczeniami kolejne odcinki – argumentował.

Naczelnik tłumaczył, że kierowcy ciężarówek często zmieniają pas na lewy bez kierunkowskazów, wyprzedzanie trwa długo, samochody osobowe muszą czekać, przez co ruch na autostradzie nie jest płynny. Powoduje to niebezpieczne sytuacje. - Nie da się pogodzić interesów wszystkich stron, dlatego apelujemy o zrozumienie – prosił Klejner.

Policja zaznacza, że zakaz będzie egzekwowany. Przypomina, że za jego złamanie grozi mandat w wysokości do 500 złotych i 5 punktów karnych. Ograniczenia będą obowiązywały przez całą dobę.

Wprowadzenie zakazu na dwóch kolejnych odcinkach A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą to jeden z etapów zmian na autostradzie. - Prowadzimy starania, żeby rozbudować drogę o pasy powolne i trzeci pas autostrady po 2023 roku – zapowiadała Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDiK. Wojewoda Hreniak dodał, że dobudowanie trzeciego pasa to dla województwa priorytet. Rozbudowa autostrady może kosztować ponad 3 miliardy złotych. W planach na okres 2014-2023 nie ma tego remontu, ale Lidia Markowska zapewnia, że w przyszłości zostanie on uwzględniony.

Według szacunków wrocławskiej policji - fragmentem autostrady, na którym zaczną obowiązywać zakazy, przejeżdża około 50 tysięcy samochodów na dobę. W niektórych dniach ruch jest nawet dwukrotnie większy.

Kolor niebieski - Istniejący zakaz wyprzedzaniaKolor czerwony - Wprowadzony zakaz wyprzedzania
Kolor niebieski - Istniejący zakaz wyprzedzania
Kolor czerwony - Wprowadzony zakaz wyprzedzania Paweł Relikowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zmiany na A4. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek - Gazeta Wrocławska

Komentarze 188

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
POLAK
WPROWADZIĆ BEZWZGLĘDNY ZAKAZ WYPRZEDZANIA TIRami na A4 - wszędzie !!!!!!!!
J
Jacek Placek
Nie mogę zrozumieć dlaczego ciężarówki nie mogą jechać w tym samym szybkim tempie, po co prowadzić manewr wyprzedzania przez nawet 5 km, dlaczego wyprzedzany nie ułatwi manewru. Natomiast niedzielne pierdoły i egoiści w osobówkach nie zjadą na prawy pas nawet na chwilę mimo że to jest ich obowiązkiem. Na szczęście są też kierowcy zachowujący się uprzejmie i poprawnie na A4 i tylko dzięki nim da się jeszcze jechać.
P
Paweł
To jest nagminne. Osobowymi tez tak robia. Jak wjedzie na srodkowy to sie trzyma i nie zjedzie na prawy....
f
fuego
To wszystko z przyzwyczajenia! Nasze ukochane władze tak dbają o nas, kierowców, że trzeciego pasa nie uświadczysz i biedacy rodacy tak się przyzwyczaili, że po lewej mają tylko jeden wolny pas, że jadą środkiem, jak przyklejeni
f
fuego
Tak bardzo chciałbyś być szeryfem, a tu d****, dalej jesteś kolejnym szaraczkiem z bólem doopy na odcinku Bielany-Kostomłoty
f
fuego
A z powodu zakazu będzie ich (ciezarowek) jeszcze więcej i gęściej na prawym, więc będziecie, skazani tylko na siebie, drodzy osobówkowicze. Wtedy już będziecie się męczyć sami ze sobą i zobaczycie jak niektórzy z was jeżdżą. I bardzo dobrze, kij wam w zady.
f
fuego
Jak już się nagrywamy to konsekwentnie. Czemu ten sposób miałby funkcjonować jednostronnie?
f
fuego
...pała zawsze pozostanie tylko pałą.
f
fuego
Władze zawsze zaczynają rozwiązywać problemy od d*** strony. Średnio rozgarnięty szympans się połapie, że jedyne rozwiązanie na zmniejszenie natężenia ruchu to rozbudowa autostrady. A tu nawet miejscami pasa awaryjnego nie ma, ale zakaz musi być. A trzeci pas ruchu gdzie? Ach tak...starają się i może będzie uwzględniony po 2023. Bałwany. To może pomysł wprowadzenia zakazu też zacząć rozpatrywać kiedyś tam po 2023? Gówniane pomysły niewiele zmieniające, oprócz zasilenia budżetu państwa z mandatow na kolejne idiotyczne wydatki oczywiście, i przysparzające innych problemów wprowadza się w Polsce od ręki. Szkoda, że realizację dobrych rozwiązań traktuje się w sposób "może", "za jakieś 6 lat" lub "zobaczymy".
H
Hubert
Możecie wprowadzić na całej A4 zakaz ale jedyne rozwiązanie korków to trzeci pas przykład na autostradzie A2 pod Poznaniem od węzła Komorniki do węzła Krzesiny jest zakaz wyprzedzania a jechać da się może 40 na godzinę bo korek na obydwu pasach a nie kiedy nawet się staje więc na A4 też to nic nie da
J
Jasfasola
No to teraz przez natężenie ruchu, prawy pas będzie całkowicie zakorkowany, ciekawe co powiecie jak wyjedzie dziadek trabantem i będzie jechał lewym 50km/h w porywach :-) bo takich jest sporo, na prawy nie zjedzie bo korek tirów. Wojewodowie (tempe buraki) zasłaniają się opinia drugich buraków (PiSlicja, licząca na wpływy z mandatów) i stwarzają wszędzie zakazy, a może by tak pójść po rozum do głowy i dobudować trzeci pas? (Spokojna głową też zarobicie, bo połowę środków rozkradniecie). Nawet w Niemczech zastanawiają co chwilę, aby znieść zakaz ruchu ciężarówek w weekendy, bo wówczas są najbardziej tragiczne wypadki ze względu na nadmierną prędkość. I wcale nie jest ich mniej, po prostu chcą potraktować ciężarówki jak regulatory ruchu. Ciężarówka na autostradzie, zwykle porusza się z prędkością 90km/h więc jeżeli ktoś zwolni ze 180-220 na 90, na krótką chwilę to będzie miał czas na zastanowienie się nad tym czy teraz dostał małpiego rozumu czy zawsze taki był.
J
Jasfasola
No to teraz przez natężenie ruchu, prawy pas będzie całkowicie zakorkowany, ciekawe co powiecie jak wyjedzie dziadek trabantem i będzie jechał lewym 50km/h w porywach :-) bo takich jest sporo, na prawy nie zjedzie bo korek tirów. Wojewodowie (tempe buraki) zasłaniają się opinia drugich buraków (PiSlicja, licząca na wpływy z mandatów) i stwarzają wszędzie zakazy, a może by tak pójść po rozum do głowy i dobudować trzeci pas? (Spokojna głową też zarobicie, bo połowę środków rozkradniecie). Nawet w Niemczech zastanawiają co chwilę, aby znieść zakaz ruchu ciężarówek w weekendy, bo wówczas są najbardziej tragiczne wypadki ze względu na nadmierną prędkość. I wcale nie jest ich mniej, po prostu chcą potraktować ciężarówki jak regulatory ruchu. Ciężarówka na autostradzie, zwykle porusza się z prędkością 90km/h więc jeżeli ktoś zwolni ze 180-220 na 90, na krótką chwilę to będzie miał czas na zastanowienie się nad tym czy teraz dostał małpiego rozumu czy zawsze taki był.
k
kierunkowskaz
ale pały nie widzą w tym problemu..........Dlatego sa wypadki i a potem korki.
...
110km/h, a nie 140 (pisze o A4 na wspomnianych odcinkach)
P
Piotr
I tu sie z zgadzam, ograniczczenie do 110 km/h. a mało kto tam jeździ z taka predkościa, jeśli ktoś już jedzie z taka prędkością to jest popedzany przez idiotów, ktorzy mrygaja i podjezdzaja pod sam zderzak, moze zastosować odcinkowy pomiar prędkości od granicy do wrocka?
Wróć na i.pl Portal i.pl