Zmiany w kodeksie drogowym: Piesi mają mieć pierwszeństwo zanim wejdą na pasy. Nie wszyscy popierają pomysł Rzecznika Praw Obywatelskich

Redakcja
Na przejściach dla pieszych dochodzi do wypadków
Na przejściach dla pieszych dochodzi do wypadków Mariusz Kapala
Czy piesi będą mieli pierwszeństwo, jeszcze zanim wejdą na pasy? Taką propozycję przedstawił rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar, ale nie wszyscy popierają takie rozwiązanie. - Wyrobienie u pieszych nawyku, że mają pierwszeństwo w każdej sytuacji, to proszenie się o nieszczęście - mówi Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. W ubiegłym roku w naszym regionie zginęło 81 pieszych. O 9 mniej niż w 2017 roku.

Trzeba zmienić przepisy tak, by piesi mieli pierwszeństwo, zanim wejdą na pasy - apeluje rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar. To efekt jego rozmów z przedstawicielami stowarzyszeń „Miasto Jest Nasze” i „Piesza Masa Krytyczna”.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
KIEDY PIESI GINĄ NAJCZĘŚCIEJ? POZNAJCIE WYNIKI BADAŃ

W tej sprawie RPO zwrócił się już do ministra infrastruktury. Obecnie pieszy ma pierwszeństwo na jezdni, gdy wejdzie na przejście. Nie wcześniej. Kierowcy są natomiast zobligowani do zachowania szczególnej ostrożności, kiedy zbliżają się do pasów.
Rzecznik praw obywatelskich uważa, że zmiana przepisów poprawiłaby bezpieczeństwo pieszych, a kierowca musiałby zachować jeszcze większą ostrożność i w większym stopniu zmniejszyć prędkość.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
KIEROWCA STRACI PRAWO JAZDY PRZEZ LEKI NA ASTMĘ

Jak podkreśla Adam Bodnar, przepis, zgodnie z którym pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy, obowiązuje w krajach skandynawskich i w większości państw Europy Zachodniej.

- Według ustawodawstwa norweskiego i francuskiego, kierowca ma obowiązek zatrzymania się przed przejściem dla pieszych nawet, jeśli osoby znajdujące się w jego pobliżu nie wykazują wyraźnego zamiaru przejścia przez jezdnię, a jedynie zbliżają się do niej. Natomiast prawodawstwo szwajcarskie zobowiązuje kierowcę do zatrzymania się i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu w przypadku, gdy pieszy znajduje się już na przejściu bądź stoi przed przejściem, lecz ma oczywisty zamiar przejścia przez jezdnię. We wspomnianych państwach liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w przeliczeniu na milion mieszkańców jest zdecydowanie niższa niż w Polsce - wskazuje rzecznik praw obywatelskich.

ZOBACZCIE FILMIK: CO SIĘ DZIEJE NA PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH

Nie wszystkim podoba się jednak koncepcja przedstawiona przez Adama Bodnara. - To nie jest dobry pomysł - uważa Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. - Jeśli nauczymy pieszych, że mogą bez odpowiedzialności wchodzić na jezdnię, to będzie jeszcze gorzej. Być może kierowcy będą ostrożniejsi, ale gdybyśmy rozszerzyli taki przepis o to, że pieszy miałby sygnalizować zamiar wejścia na pasy, np. przez podniesienie ręki, to można byłoby przyjrzeć się takiej propozycji. Wyrobienie u pieszych nawyku, że mają pierwszeństwo w każdej sytuacji, to proszenie się o nieszczęście - podkreśla Andrzej Łukasik.

Nowe znaki drogowe: Odcinkowy pomiar prędkości - dwa nowe znaki poinformują o fotoradarach

Nowe znaki drogowe powodują zamieszanie? Znaki D-51a i D51b ...

Jak wyglądają statystyki w województwie śląskim? Z policyjnych danych wynika, że od 2014 do 2018 roku zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych. Z 1258 do 917.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
PRAWO JAZDY STRACISZ PRZEZ LEKI NA ASTMĘ

Mniej jest także ofiar śmiertelnych. W ubiegłym roku odnotowano 81 takich przypadków, w 2017 roku - 90, a jeszcze w 2014 roku - aż 111. Zmniejszyła się również liczba rannych. Pięć lat temu ucierpiało 1183 pieszych, a patrząc na ubiegły rok, to ta liczba wyniosła 868.

Policjanci mają także dane dotyczące wyłącznie zdarzeń na przejściach dla pieszych. Do największej liczby wypadków, w ciągu ostatnich 5 lat, doszło w 2016 roku (536). W ostatnich latach takich zdarzeń było już jednak mniej - odpowiednio 523 i 451 wypadków w 2017 i 2018 roku. W wypadkach na pasach ucierpiało także mniej osób. W latach 2014-2017 łączna liczba rannych i zabitych przekraczała 500. W 2018 roku na pasach ucierpiało natomiast 469 pieszych.

Sprawdź swoje motoryzacyjne IQ! QUIZ dla autoznawców

Z nowych analiz Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że ryzyko wypadku z udziałem pieszego po zapadnięciu zmierzchu, poza terenem zabudowanym, jest 12-krotnie większe niż za dnia.

Gala Plebiscytu Sportowiec Roku woj. śląskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Komentarze 53

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
konio
Prawda jest taka. Jadę sobie samochodem, gnojek ze smartfonem idzie chodnikiem i nagle skręca na przejście dla pieszych nawet się nie patrząc czy coś jedzie czy nie. Miał szczęście, że wyhamowałem. Jeżeli bym nie wyhamował to ja miałbym odpowiadać za jego głupotę super podejście.
G
Gość
, Pieszy:

Ja bym wprowadził że emeryci to mogą nawet na czerwonym to Państwo zaoszczędzi na emerytury, a każdy inny pieszy na nagrobku niech ma wypisane tu leży ten co miał pierwszeństwo, kolejny przykład na głupotę co oni w tym sejmie biorą to niech biorą po pół

Święta racja. Mój Św.pamięci ojciec powtarzał: Tu leży ten co miał pierwszeństwo

s
sceptyk
Rzecznik od durnowatych pomysłów może zajmie się poszechnym brakiem oświetlenia rowerów w Polsce. Niech sobie weźmie za przykład Niemcy jak powinien być oświetlony rower.
G
Gość
DZIAŁ II RUCH DROGOWY
Rozdział 2 Ruch pieszych
Art. 14. Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
w
wert
to jest głupota. Pieszy powinien stać przy pasach i czekać. Bez sensu puszczać każdą 1 osobę. Czasem jest tak, że jedzie 1 auto i pusto to kretyni wchodzą na siłę na drogę jakby nie mogli za nim przejść!
o
opd
co za kretyn ma takie pomysły ? A PIS - normalka
k
kierowca
Tak samo nie będą mieli pierwszeństwa kierowcy zjeżdżający przez pasy na jezdnię.
k
kierowca
Na skrzyżowaniach z pierwszeństwem nie działa zasada "kto pierwszy ten lepszy". Tu jak zmienią prawo (oby!) będzie podobnie, przepuszczasz pieszego który zamierza wejść na pasy, po to by nie potrącić go na tych pasach.
M
Marek z Krakowa
Jak można mieć pierwszeństwo tam, gdzie się nie jest? Jakiś osioł to wymyślił.
k
kierowca
najlepiej dać prawo do przejścia gdy rano oddajemy moc przed wyjściem z domu. Czy nie wystarczy gdy pieszy stoi przy przejściu wykazując zamiar wejścia na "zebry"????
W
Wytłumaczenie
Piesi już mają pierwszeństwo na przejściu, ale wielu kierowców je rzadko respektuje. Uznają że skoro pieszy ma pierwszeństwo dopiero na przejściu to mają czekać aż nic nie jedzie przed przejściem. Tymczasem gdy samochód ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu, to trzeba go przepuścić już jak się zbliża do skrzyżowania. Podobnie ma być z pieszymi i właśnie po to będzie (oby) ta zmiana w przepisach.
R
Realista
Rozumiem, że pierwszeństwo będą też mieli wjeżdżający rowerami na pasy. Ale będzie cyrk.
K
Kierowca
Wejdziesz na pasy jak ci pozwolę a jak jesteś debilem bo ci się należy to w kolejce u chirurga z połamanymi kulasami pomyślisz,ze ten co cię rozjechał zapłacił 500 i dostał punkty a ty na lekarzy wydasz krocie i stracisz nerwy...
E
Eira
W każdym cywilizowanym kraju samochody w terenie zabudowanym jeżdżą a prędkością 50 km / h U nas w okolicy 100 to normalność , policja nie robi kompletnie nic. Co dadzą kolejne przepisy skoro bezmózgi za kierownicą maja je w d....?
A
Akarm
Pieszy nie może mieć pierwszeństwa zanim wejdzie na pasy, jest to przecież nielogiczne.
Pierwszeństwo można mieć tylko w punktach kolizyjnych, czyli tam gdzie może pojawić się inny uczestnik ruchu. W przypadku pieszych i samochodów takimi miejscami są jezdnie i przejścia przez jezdnie.
Rozwiązanie jest proste: pieszy na przejściu ma zawsze pierwszeństwo. Nie ma mowy o jakichś "wtargnięciach" pieszego na przejście.
Pieszy na przejściu ma zawsze pierwszeństwo na przejściu - taki wpis w Prawie o Ruchu Drogowym będzie jasny, prosty i zrozumiały nawet dla największych tępaków.
Wróć na i.pl Portal i.pl