Zmiany w Kodeksie wyborczym 2022. Nowelizacja zakłada utworzenie Centralnego Rejestru Wyborców

Hubert Rabiega
Opracowanie:
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Wyborców ma spowodować m.in. brak konieczności wzajemnego zawiadamiania się gmin o ujęciu wyborcy w obwodzie według miejsca zamieszkania, co eliminuje ryzyko podwójnego figurowania wyborcy w dwóch miejscach i obniża koszty obsługi wyborów, a także spowoduje "odmiejscowienie wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania".
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Wyborców ma spowodować m.in. brak konieczności wzajemnego zawiadamiania się gmin o ujęciu wyborcy w obwodzie według miejsca zamieszkania, co eliminuje ryzyko podwójnego figurowania wyborcy w dwóch miejscach i obniża koszty obsługi wyborów, a także spowoduje "odmiejscowienie wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania". Fot. Przemyslaw Swiderski
Do Sejmu wpłynął w poniedziałek rządowy projekt zmian w Kodeksie wyborczym, który zakłada zbudowanie Centralnego Rejestru Wyborców. Według autorów projektu Rejestr taki daje wiele korzyści, w tym jednolite rozwiązanie informatyczne dla wszystkich gmin przy organizacji wyborów, w którym każdy wyborca jest ujęty w jednym rejestrze w konkretnym obwodzie i okręgu.

Kodeks wyborczy. Co przewiduje nowelizacja?

Autorzy projektu zaznaczyli, że nie wprowadza on zmian w zakresie zasad prawa wyborczego, a zmiany dotyczą jedynie "niezbędnego zakresu przepisów w celu umożliwienia przetwarzania danych w Centralnym Rejestrze Wyborców i obsługi wyborców z wykorzystaniem tego rejestru".

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, obecna decentralizacja rozwiązań (blisko 2,5 tys. baz danych o wyborcach) generuje liczne problemy z organizacją wyborów, w związku z uprawnieniami wyborców m.in. do możliwości wyboru miejsca głosowania.

Konieczność przekazywania zawiadomień między gminami o zmianach miejsca głosowania wyborców wymaga bardzo dużego zaangażowania urzędników samorządowych w proces dopisywania oraz skreślania wyborców ze spisów wyborców przed wyborami, a także powiadamiania wyborców o dokonanych czynnościach. Wiąże się to się także z ryzykiem figurowania danego wyborcy w więcej niż jednym rejestrze lub spisie wyborców. Rozproszenie informacji utrudnia również – jak zaznaczono - proces organizacji wyborów za granicą.

Zmiany w Kodeksie wyborczym 2022. Projekt zakłada zbudowanie Centralnego Rejestru Wyborców

Remedium na powyższe problemy - oceniono w uzasadnieniu - jest budowa Centralnego Rejestru Wyborców. Dodano, że daje on wiele korzyści, w tym jednolite rozwiązanie informatyczne dla wszystkich gmin przy organizacji wyborów, każdy wyborca jest ujęty w jednym rejestrze w konkretnym obwodzie i okręgu; dostęp i obsługa Centralnego Rejestru Wyborców przez gminy oraz organów wyborczych w trybie rzeczywistym.

Ponadto - dodano - integracja z rejestrem PESEL jako rejestrem referencyjnym spowoduje automatyczne dopisanie wyborcy do obwodu głosowania na podstawie adresu zameldowania.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Wyborców spowoduje też brak konieczności wzajemnego zawiadamiania się gmin o ujęciu wyborcy w obwodzie według miejsca zamieszkania, co eliminuje ryzyko podwójnego figurowania wyborcy w dwóch miejscach i obniża koszty obsługi wyborów, a także spowoduje "odmiejscowienie wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania".

Dodano, że Centralny Rejestr Wyborców wejdzie w skład Systemu Rejestrów Państwowych, kluczowego systemu w skład którego wchodzą: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Stanu Cywilnego, Rejestr Danych Kontaktowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów, System Odznaczeń Państwowych oraz Rejestr Dokumentów Paszportowych.

od 16 lat

lena

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl