"1200 GB za darmo przez rok". T-mobile wprowadza klientów w błąd? Zarzuty prezesa UOKiK

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Szymon Starnawski | Polska Press
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Chodzi o hasło reklamy, które może wprowadzać klientów w błąd - "1200 GB za darmo na rok”. UOKiK zaznacza, że sposób prezentacji oferty promocyjnej w przestrzeni miejskiej jest dla konsumentów nieczytelny.

Postępowanie wszczęto w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK tłumaczy, że obiecywane przez spółkę korzyści różnią się od rzeczywistych profitów i są uwarunkowane opłatami, o których szczegółach konsumenci mogą nie być należycie informowani. Tak naprawdę co miesiąc są przyznawane pakiety internetowe o wielkości 100 GB (maksymalnie przez 12 miesięcy), lecz konsument musi odnawiać cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.

- Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty.

Zarzuty dla T-Mobile. Chodzi o jedną z reklam spółki

Od 7 lutego ubiegłego roku oferta promocyjna obowiązuje w T-Mobile na kartę. Kanały emisji kampanii obejmują m.in. reklamę telewizyjną, internetową oraz w punktach sprzedaży. UOKiK zauważył, że w reklamie zewnętrznej pojawia się także kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji, co jednak nie może zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z jej istotnymi zasadami. Kampania reklamowa była również prowadzona w sieci sklepów Żabka.

- Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle, to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK już wcześniej zwracał uwagę T-mobile, lecz sposoby prezentacji tej konkretnej oferty nie zmieniły się znacząco od początku jej trwania. W związku z tym spółka usłyszała zarzuty. Teraz grozi jej kara do 10% obrotu.

Czytaj także: Najnowsze wiadomości (2.01.2023) UOKiK. Co warto wiedzieć?

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "1200 GB za darmo przez rok". T-mobile wprowadza klientów w błąd? Zarzuty prezesa UOKiK - Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl