Spis treści
- Zakaz używania wulgaryzmów i żartów o tematyce seksualnej
- Szeroko zakrojona reklama w brazylijskiej piłce
- Główny projekt – współpraca z męskim zespołem Vitorii
- Skoncentrowanie się współpracy z żeńską drużyną Vitorii
- Czy wszystko jest naprawdę legalne? Zaczęły się problemy
- Pozwy, skargi, procesy o naruszenia i oddalenia
- Odmówienie partnerstwa Chelsea Londyn i Interu Mediolan
Stworzona w 2016 roku „Fatal Model” jest największą platformą umożliwiającą znalezienie „specjalistek od seksu” w Brazylii i drugą co do wielkości na świecie (po portugalskiej „Skokce”).
„Fatal Model” zatrudnia obecnie 350 pracowników, ma 25 000 aktywnych ofert (tj. kobiet do towarzystwa) i 40 milionów odwiedzających miesięcznie. Portal znajduje się wśród 35 najchętniej odwiedzanych w kraju.
Ogólną misję tego zasobu określono jako „wzmacnianie pozycji profesjonalistek na rynku usług dla dorosłych, przełamywanie tabu w tym zawodzie i działanie jako pośrednik w komunikacji z klientami za pomocą technologii”.
Oferowane usługi obejmują seks i kamerkę internetową. Model biznesowy opiera się na pobieraniu od „eskort” zarejestrowanych na platformie opłaty wynoszącej od 3 do 70 dolarów miesięcznie. Przychody generowane są również poprzez publikację ekskluzywnych treści i reklam, w tym promocję indywidualnych reklam. Modelki płacą za popularność, ale w żadnym wypadku nie otrzymują stałej prowizji od zarobków (pamiętaj – to ważne).
Zakaz używania wulgaryzmów i żartów o tematyce seksualnej
Siedziba agencji mieści się w Pelotas (Rio Grande do Sul). Założyciele firmy nie są podmiotami publicznymi, jednak działają na innych rynkach. Na przykład jeden z partnerów, Jean Quadro, jest współzałożycielem „Atlas Technologies”, start-upu zajmującego się tworzeniem oprogramowania.
Pomimo specyfiki branży, zarząd spółki deklaruje wysokie standardy etyczne. Dlatego też w godzinach pracy pracownikom nie wolno używać wulgaryzmów ani określeń obraźliwych, nie wspominając już o żartach o tematyce seksualnej.

W 2024 roku przychody „Fatal Model” wzrosły o 124% do 12 milionów dolarów (85 milionów brazylijskich reali). Platforma ogłosiła, że zamierza pozyskać kolejne 8,6 miliona dolarów inwestycji w przyszłym roku, potroić swoje przychody i rozważyć wejście na giełdę (IPO). Ogłosiła również plany ekspansji na rynki w Meksyku, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Biorąc pod uwagę wyniki z ubiegłego roku, firma podjęła decyzję o niedzieleniu zysków między właścicieli, lecz zainwestowaniu całości w rozwój.
„Będziemy nadal inwestować w strategie marketingowe, nowe narzędzia i nowe umowy sponsorskie dotyczące drużyn piłkarskich i mistrzostw”
– twierdzi firma.
Szeroko zakrojona reklama w brazylijskiej piłce
Ponieważ kontrakt z Vitorią nie jest pierwszym kontraktem „Fatal Model” w brazylijskiej piłce nożnej.
Pierwsze umowy sponsorskie były jednorazowe: logo umieszczono na koszulkach klubów niższych lig: Globo, Altos i Portuguesa podczas Copa do Brasil 2022. Wybrano je do transmisji: kluby grały z gigantami mającymi wielomilionową rzeszę fanów – Internacional Porto Alegre, Flamengo Rio de Janeiro i Corinthians Sao Paulo – a mecze transmitowano w całej Brazylii.
„Fatal Model” nawiązała następnie współpracę z drużynami trzecioligowymi Camboriu, Hercilio Luz i Marcilio Diaz. W 2023 roku platforma rozszerzyła swoją działalność sponsorską, pojawiając się jednocześnie na ośmiu mistrzostwach stanowych: od Sergipe po Rio Grande do Norte.
Ta agresywna ekspansja obudziła w nim nową branżę: firma produkująca filmy pornograficzne „Brasileirinhas” poważnie rozważa wejście na rynek piłkarski. Ale jej się nie udało.
„Fatal Model” rozszerzyła jednak grupę swoich partnerów: platforma współpracowała w różnych okresach z kilkunastoma lokalnymi klubami piłkarskimi z drugiej i trzeciej najsilniejszej ligi w Brazylii.
Na przykład wszyscy czterej półfinaliści tegorocznych mistrzostw stanowych Alagoas – Penedense, CSA Maceio, ASA i CRB – byli sponsorowani przez „Fatal Model”. Główny mecz turnieju odbył się pod hasłem „Final Fatal”.

W 2024 roku firma została oficjalnym sponsorem mistrzostw stanowych Carioca i Gaucho, a także Superpucharu Brazylii. Łącznie treści reklamowe platformy pojawiły się już na ponad 600 meczach piłkarskich.
W tym samym roku „Fatal Model” współpracowało z reprezentacją Brazylii w meczach towarzyskich przeciwko Stanom Zjednoczonym i Meksykowi.
Główny projekt – współpraca z męskim zespołem Vitorii
Ale głównym projektem sportowym platformy towarzyskiej jest współpraca z męskim klubem Vitoria z Salvadoru. Zespół 30 razy zdobył mistrzostwo stanu Bahia, ale nie może pochwalić się żadnym tytułem krajowym – jego największym osiągnięciem jest wicemistrzostwo Brazylii w 1993 roku. Ale jednocześnie mistrzowie świata Bebeto i Dida grali tutaj w różnych okresach, a były obrońca Paris Saint-Germain i Chelsea Londyn David Luiz i ulubieniec fanów Zenitu Santk Petersburga Hulk zaczynali tutaj swoje kariery.
„Fatal Model” współpracuje z Vitorią od lutego 2023 roku. Jest to największy kontrakt na reklamę na okładce w 123-letniej historii klubu. Logo firmy pojawiło się również na biletach wstępu i tablicach reklamowych na stadionie.
Prezes Vitorii, Fabio Mota przyznał, że była to kwestia „przetrwania” – klub naprawdę potrzebował pieniędzy.

Logo na rękawach wydawało się niewystarczające dla platformy internetowej. Agencja towarzyska zaoferowała Vitorii 17 milionów dolarów za dziesięcioletnią nazwę ich domowego stadionu (Fatal Model Arena Barradao) lub 34 miliony dolarów za zmianę nazwy samego klubu na Fatal Model Esporte Clube Vitoria.
Wiadomość ta wywołała powstanie wielu memów.
„Red Bull Bragantino kontra Fatal Model Vitoria. Proszę, odwiedźcie ten przyszły klasyk korporacyjnej piłki nożnej!”
– zażartował dziennikarz i prezenter Andre Rizek ze Sportv.
Klub musiał się bronić i poddać sprawę pod głosowanie.
– To tylko ankieta. Nikt tutaj nie sprzeda nazwy. Kiedy klub otrzymuje taką ofertę, masz obowiązek upublicznić ją, wysłuchać ludzi
– odparł prezes Vitorii.
Skoncentrowanie się współpracy z żeńską drużyną Vitorii
Kibice nie poparli nowatorskich pomysłów, a klub i stadion zachowały swoje historyczne nazwy. Po tym wydarzeniu „Fatal Model” skupił się na pracy z żeńską drużyną w Vitorii.
Również w tym roku platforma eskortowa była bliska zaangażowania się w jeden z najbardziej nagłośnionych transferów w historii brazylijskiej piłki nożnej. „Fatal Model” oficjalnie zaoferował około 700 000 dolarów miesięcznie za sponsorowanie transferu francuskiej gwiazdy Paula Pogby do Corinthians Sao Paulo po jego odwieszeniu przez Trybunał Arbitrażowy do spraw Sportu za zatosowanie dopingu.

„Będziesz bardzo mile widziany w Brazylii, Pogba! Zapraszamy z rozpiętymi biustonoszami” – strona z seks eskortami uparcie kusiła Francuza. Ale coś nie zadziałało. Biustonosze będą musiały być zapięte, przynajmniej przez jakiś czas.
Czy wszystko jest naprawdę legalne? Zaczęły się problemy
W Brazylii prostytucja – czyli wymiana dorosłych na seks za pieniądze – jest zalegalizowana od 2002 roku. Zabronione jest jednak prowadzenie domu publicznego lub zatrudnianie pracowników seksualnych w jakikolwiek inny sposób (wykorzystywanie seksualne i stręczycielstwo).
Platforma „Fatal Model” obchodzi te ograniczenia prawne – strona nie organizuje spotkań, a jedynie reklamuje usługi towarzyskie. Wszystkie płatne usługi w formie subskrypcji premium i promocji profilu są „całkowicie opcjonalne”.
Umowa użytkownika stanowi, że platforma nie bierze odpowiedzialności za jakiekolwiek negocjacje i rozliczenia finansowe pomiędzy reklamodawcą a klientem.
Ale nie obyło się bez problemów, zwłaszcza po tym, jak platforma „eskortowa” weszła w tak tajne dla Brazylii środowisko, jak piłka nożna.
W lutym 2023 roku Uziel Bueno, gospodarz popularnego programu informacyjnego „Brasil Urgente” (Brazylia Nagląca), nazwał prezydenta Victorii Fabio Motę „alfonsem” i skrytykował „Fatal Model”, pokazując filmy z dziewczynami do towarzystwa. Czwarta co do wielkości brazylijska stacja telewizyjna „Band” później stwierdziła, że opinia ta była jedynie osobistym poglądem gospodarza.

„Warto pamiętać, że głównym celem dziennikarstwa jest informowanie i wyjaśnianie, a nie osądzanie i obrażanie. Oprócz fałszywych skojarzeń z prostytucją, wypowiedzi prezentera obrażają również historyczną współpracę z Vitorią. To partnerstwo jest nie tylko bezprecedensowe, ale także jasno pokazuje zaangażowanie klubu w promowanie równości i wzmocnienia pozycji tych uznanych przez Departament Pracy profesjonalistów” – stwierdziła „Fatal Model” w oświadczeniu.
Platforma oferująca usługi towarzyskie wniosła przeciwko Bueno pozew o zniesławienie za obraźliwe komentarze na temat prostytucji, domagając się odszkodowania w wysokości 8500 dolarów (50 000 reali). Dziennikarz złożył pozew wzajemny, a strony uwikłały się w spory prawne.
Pozwy, skargi, procesy o naruszenia i oddalenia
Ale jeśli pytania o działalność „Fatal Model” są bardziej etyczne, to pytania o reklamę są zupełnie legalne.
Po pierwsze, w kwietniu 2024 r. prawnik Antonio Rodrigo Machado złożył skargę do Federalnego Ministerstwa Spraw Publicznych, Krajowej Rady Samoregulacji Reklamy i Programu Ochrony Konsumentów, domagając się zawieszenia reklamy „Fatal Model” podczas brazylijskich meczów mistrzowskich. Prawnik był pewien, że tego typu reklama, choć skierowana do dorosłych odbiorców, ostatecznie dociera również do dzieci. Następnie skargę oddalono.
We wrześniu poseł Otoni De Paula poinformował, że złożył skargę do Prokuratury Generalnej, domagając się wszczęcia dochodzenia w sprawie promowania prostytucji, naruszenia standardów reklamowych i naruszenia ustawy o dzieciach i młodzieży przez firmę „Fatal Model” w związku z umieszczaniem reklam na meczach piłki nożnej i w samolotach. W tym samym miesiącu kongresmen Henrique Vieira przedstawił projekt ustawy zakazującej emisji reklam usług towarzyskich i innych usług seksualnych podczas wydarzeń sportowych.

W listopadzie Zgromadzenie Stanowe Alagoas, za pośrednictwem Prokuratury Generalnej, wszczęło procedurę administracyjną mającą na celu monitorowanie i weryfikację sponsorów klubu CRB z siedzibą w Maceio. W marcu sąd wydał orzeczenie wstępne o zawieszeniu reklam „Fatal Model” na stadionie i strojach klubu piłkarskiego, stwierdzając, że „nadawanie reklam związanych z treściami dla dorosłych w miejscach powszechnie odwiedzanych przez dzieci i młodzież, takich jak stadiony piłkarskie lub transmisje sportowe, stanowi naruszenie przepisów ustawy o dzieciach i młodzieży”.
Platforma oferująca usługi towarzyskie broni się, ponieważ jest pewna, że sama reklama nie zawierała niedozwolonych treści. Podkreślają również, że nawet bez tego „brazylijska piłka nożna jest przesycona reklamami skierowanymi do dorosłej publiczności”.
Zaraz potem zawarto umowę z żeńską Vitorią. Po podpisaniu umowy serwis dla dorosłych ostrzegł, że „będzie ścigać każdą stację telewizyjną, która wyśmiewa umowę sponsorską, łącząc ją z prostytucją kobiecą”.
W Brazylii wszystko dopiero się zaczyna.
Odmówienie partnerstwa Chelsea Londyn i Interu Mediolan
W innych krajach zdarzały się przypadki, że kluby odmawiały takich partnerstw, aby nie nadszarpnąć swojej reputacji. Na przykład latem 2023 roku internetowa platforma dla dorosłych „My.Club” zaoferowała Chelsea, która straciła głównego sponsora, godziwą kwotę 52 milionów dolarów (40 milionów funtów) rocznie za umieszczenie logo na strojach meczowych. Londyńczycy zignorowali hojną ofertę.
Prezes witryny przeznaczonej dla osób dorosłych, Mike Ford, ujawnił również, że wcześniej Inter Mediolan odrzucił ich ofertę.
Kwestia reputacji stała się teraz również najważniejszym problemem dla Vitorii. Na przykład w mediach społecznościowych umowa jest krytykowana za to, że nie służy kobiecemu sportowi, a wręcz przeciwnie – pogarsza wykorzystywanie kobiecego ciała.
Na razie jednak właściciele „Fatal Model” nie przejmują się tym zbytnio – są bowiem bardzo dobrzy w liczeniu pieniędzy.

W ciągu pierwszych kilku dni od ogłoszenia współpracy z męską Vitorią w 2023 roku platforma odnotowała 40-procentowy wzrost liczby subskrybentów w mediach społecznościowych, ruch na samej stronie wzrósł o 43%, a przychody medialne za ten okres szacowano na 5 milionów dolarów. Ponadto baza reklamodawców (=osób do towarzystwa) znacznie wzrosła. Oczekiwania co do współpracy z drużyną kobiecą nie są mniejsze.
– Odbiorcami naszej witryny są głównie mężczyźni, którzy odwiedzają platformę w poszukiwaniu eskorty. Postrzegałyśmy piłkę nożną jako przestrzeń do edukacji i poważnych dyskusji, aby ludzie traktowali usługi eskorty jak każdy inny zawód
– wyjaśnia dyrektor do spraw komunikacji platformy Nina Sag, która sama zaczynała jako eskorta w „Fatal Model”.
W tym samym roku męska Vitoria powróciła do najwyższej ligi, dając „Fatal Model” pierwszy klub partnerski w brazylijskiej elicie piłkarskiej Serie A.
„Eskorty” więc sponsorują piłkarzy. A nie odwrotnie.
