Spis treści
Indyjskie drogi to chaos
Były dyrektor generalny Ubera Travis Kalanick, po doświadczeniu chaosu panującego na indyjskich drogach, powiedział, że Indie będą ostatnim miejscem na świecie, gdzie będą dostępne autonomiczne samochody. Innego zdania są hinduscy przedsiębiorcy.
Start-up Swaayatt Robots z Bhopalu skonstruował SUV-a, który doskonale radzi sobie na indyjskich drogach. Zdaniem szefa startupu Sanjeeva Sharmy indyjskie drogi, ze swoim nieprzewidywalnym, przypadkowym ruchem, obecnością pieszych, a nawet zwierząt na drogach jest idealnym poletkiem testowym dla nowatorskich rozwiązań.
Wyzwanie dla producentów
Samochody autonomiczne oparte na zachodniej technologii doskonale radzą sobie w większości sytuacji. Istnieje jednak prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji, której algorytmy nie są w stanie sprostać, wymuszając ingerencję człowieka.
Tymczasem ruch drogowy w Indiach w większości przypomina taką właśnie skrajną, nieprzewidywalną sytuację. A jednak samochód Swaayatt Robots doskonale radzi sobie na drogach pełnych powolnych traktorów, skuterów, a nawet krów – jak pokazano to na filmie zamieszczonym na Youtubie.
Nowatorskie rozwiązania
– Ze względu na rodzaj ruchu i środowisko, z jakim mamy do czynienia, można to określić jako przypadek skrajny. To najbardziej złożone wyzwanie, stojące przed pojazdami autonomicznymi. Jeśli to się tutaj uda, taka technologia będzie uniwersalna – mówi Sharma.
W przeciwieństwie do amerykańskich rozwiązań, bazujących na szczegółowych i deterministycznych, tj. ściśle określonych, modelach środowiska, w którym porusza się pojazd zespół Swaayatt Robots postawił na modele probabilistyczne, tj. opierające się o prawdopodobieństwo. Obliczenia takich modeli są zwykle bardzo czasochłonne, jednak Sharma twierdzi, że znalazł sposób, aby przeprowadzić je w czasie rzeczywistym. – Ogólnie rzecz biorąc podejście to opiera się na wydajnym uczeniu się przez wzmacnianie, ale wykorzystuje także teorię gier do modelowania interakcji między użytkownikami dróg – mówi Sharma, nie wdając się jednak w szczegóły rozwiązań.
Źródło: IEEE Spectrum