Pasek artykułowy - wybory

Nowy kolor na sygnalizacji świetlnej? Naukowcy testują obecność białego światła

Marcin Koziestański
Wideo
od 16 lat
Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej w USA prowadzą symulacje z udziałem samochodów autonomicznych w celu dodania w sygnalizatorach ulicznych dodatkowego koloru. Barwa biała miałaby pomóc usprawnić ruch na skrzyżowaniach i zmniejszyć zużycie paliwa.

Artykuł opublikowany na IEEE Xplore zwraca uwagę, że nie musi to być kolor biały – naukowcy wybrali tę barwę jako przykład pokazujący, iż dodanie dodatkowego, czwartego światła do ulicznych sygnalizatorów przynosi pozytywne skutki w ruchu ulicznym, w którym udział biorą zarówno samochody autonomiczne, jak i te sterowane bezpośrednio przez kierowcę. Koncepcja ta zakłada, że pojazdy z tej pierwszej kategorii komunikują się ze sobą oraz komputerem odpowiadającym za sterowanie sygnalizacją świetlną.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

- Białe światło jest sygnałem, że samochody autonomiczne koordynują swój ruch, aby usprawnić przejazd przez skrzyżowanie, a kierowcy powinni się do nich dopasować. Wszelkie pojazdy niezautomatyzowane – te, które prowadzi osoba – musiałyby po prostu podążać za pojazdem przed nimi. Jeśli samochód z przodu się zatrzyma, kierowca w pojeździe naciśnie pedał hamulca i również się zatrzyma. A jeśli samochód przejeżdża przez skrzyżowanie, auta sterowane przez ludzi również mogą teraz jechać - informuje portal Komputer Świat.

W przypadku zbyt dużej liczby pojazdów kontrolowanych przez kierowców sygnalizacja świetlna powróci do standardowej, trójkolorowego rozwiązania, w którym barwa zielona oznacza możliwość przejazdu, a czerwona go zakazuje.

Portal informuje, że koncepcja z czterema światłami rozwijana jest przez naukowców z USA od 2020 r., jednak dopiero teraz udało się ją udoskonalić, co pozwoliło na przeprowadzenie symulacji. Badacze wykorzystali w tym celu mikroskopijne układy "udające" zachowanie pojazdów w ruchu ulicznym.

Jak przytacza Komputer Świat, to tak naprawdę złożone modele obliczeniowe zaprojektowane w celu odtworzenia rzeczywistego zachowania samochodów na drogach. Korzystając z tych modeli, naukowcy byli w stanie porównać, jak zmieniał się ruch uliczny na skrzyżowaniach z sygnalizatorami z dodatkowym kolorem i bez niego, oraz jak wpłynęła na to wszystka liczba pojazdów autonomicznych.

Jakie wnioski płyną z eksperymentu? "KŚ" pisze, że zdaniem badaczy z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej pojazdy autonomiczne, które komunikują się ze sobą, poprawiają płynność ruchu na skrzyżowaniach niezależnie od tego, czy wykorzystano sygnalizację trój-, czy czterostopniową.

Naukowcy przyznają, że pojazdy autonomiczne nie są na razie przystosowane do nowego sterowania ruchem, a tym bardziej zarządcy poszczególnych tras nie zamierzają w najbliższej przyszłości instalować zupełnie nowych sygnalizacji świetlnych na każdym skrzyżowaniu. Badacze z USA są jednak zdania, że ich koncepcja jest gotowa do testów w prawdziwym świecie w wybranych lokalizacjach, które przez cały czas byłyby pod okiem naukowców.

Źródło: Komputer Świat

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca
W niektórych miastach obok sygnlzatora zielonego i czerwonego była czasowa sygnalizacja czasu trwania światła. Wspaniała rzecz, widziałem kiedy skończy mi się zielone światło. Było mniej problemu z wjazdem na żóte i czerwone. Pomijając tu szaleńców. Dobre rozwiązanie a zaprzepaszczone.
s
samochód twój wróg
Świr ,świr, świr , świra pogania .
L
Lo
Mieszają marychę z koka
U
Uff te orifesuuuryyy
Było cymbał istow wielu ale żaden nie śmiał wprowadzić białego sygnalizatora w białym świetle dziennym
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl