Spis treści
Obecnie japoński producent nie oferuje nawet systemu poziomu 2 w USA. Tylko Mercedes ma prawne zezwolenie na obsługę systemu poziomu 3 w USA, ale tylko w Nevadzie i Kalifornii.
Honda z autonomicznym układem napędowym poziomu 3 w Japonii
W 2021 r. Honda była pierwszym producentem aut, który wypuścił pojazd z autonomicznym układem napędowym poziomu 3 — w Japonii. Autonomiczne Hondy mają się pojawić w salonach USA w roku 2026, a znaczące jest to, że ten producent aut podejmuje konkretne kroki, aby to osiągnąć.
Najważniejszym z nich jest Helm.AI, firma z siedzibą w Kalifornii, która współpracuje z Hondą od 2018. Prezesem i współzałożycielem firmy jest Vlad Voroninski.
Sekretem firmy Voronińskiego jest połączenie zastrzeżonego modelu matematycznego z nowymi osiągnięciami w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji. To ostatnie przyspiesza tworzenie danych szkoleniowych modelu. Kiedy Tesla może trenować swój autonomiczny model jazdy przez cały dzień na danych zebranych od kierowców, firmy takie jak Honda czy VW nie mają takiego luksusu.
Szkolenie z „wirtualną flotą” jest „dużo bardziej wydajne i bezpieczniejsze, bo nie trzeba wsadzać kogoś do auta, aby zbierał dane” — mówi Voroninski. „Można się skupić tylko na generowaniu interesujących przypadków. Kiedy jesteś w prawdziwym życiu, 99% jest nudne. Ale dzięki symulacji AI można skupić się na trudnych przypadkach, z którymi chcesz się zmierzyć”.
System, w którym kierowca oderwie wzrok od kierownicy
Celem Hondy jest stworzenie systemu, w którym kierowcy mogą oderwać ręce od kierownicy i wzrok od drogi, co jest kluczowym czynnikiem odróżniającym ich od systemów poziomu 2, które wymagają ciągłej uwagi.
Uwalnia ich to do wykonywania „drugiego zadania”, takiego jak wysyłanie wiadomości tekstowych do znajomego lub odpowiadanie na służbowe e-maile. Samochód będzie w stanie „odpowiednio reagować na nieregularne sytuacje”, umożliwiając pasażerom komfortową rozmowę „nawet na skomplikowanych skrzyżowaniach” — wyjaśnił Steve Frey, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Honda Americas na targach CES.
Honda opracowuje też mocniejszy układ AI z Renesas Electronics Corporation. Według Renesas ma on na celu oferowanie najnowocześniejszej wydajności AI w połączeniu ze światowej klasy efektywnością energetyczną. Wyprodukuje go tajwański potentat w dziedzinie półprzewodników TSMC.