Spis treści
Zagadkowa śmierć audytora
45 letni Joshua Dean był audytorem jakości w Spirit Aero Systems, dostawcy Boeinga. Zarzucił on firmie „rażąco niewłaściwe postępowanie w kwestii jakości linii produkcyjnej 737”. Swoją skargę przedstawił Federalnej Administracji Lotnictw (FAA).
Dean został zwolniony przez firmę Spirit w 2023 r. W tej sprawie złożył skargę do Departamentu Pracy, utrzymując, że jego zwolnienie było odwetem za zwrócenie uwagi na problemy z bezpieczeństwem samolotów.
Według „Seattle Times” 45-latek trafił do szpitala z powodu problemów z oddychaniem. Został zaintubowany, jednak rozwinęło się zapalenie płuc i po dwóch tygodniach zmarł.
Firma ignoruje uwagi dotyczące bezpieczeństwa?
Deana reprezentowała ta sama firma prawnicza, która zajmowała się sprawą Johna Barnetta, pracownika Boeinga, który zarzucał firmie ignorowanie problemów z bezpieczeństwem samolotów 737 Max. W 2019 r. powiedział „New York Times”, że znalazł „metalowe kawałki” zwisające nad okablowaniem elementów sterujących lotem, które mogły spowodować „katastrofalne” uszkodzenia samolotu. Również jego uwagi zostały zignorowane, a on sam został przeniesiony do innego wydziału.
Barnet został znaleziony martwy w wyniku rany postrzałowej, którą prawdopodobnie sam sobie zadał. Do zdarzenia doszło w marcu tego roku.
W zeszłym miesiącu inny pracownik Boeinga, Sam Salehpour, poinformował Kongres, że w Boeingu „nie ma kultury bezpieczeństwa”. Zarzucił firmie, że pracownicy, którzy podnoszą alarm, są „ignorowani, marginalizowani, zagrożeni, marginalizowani i jeszcze gorzej”. Po publicznym przedstawieniu swoich uwag stwierdził, że obawia się „przemocy fizycznej”.
Boeing ma kłopoty?
Amerykańskie organy regulacyjne prowadzą obecnie dochodzenie w sprawie Boeinga po wybuchu panelu drzwi w powietrzu w styczniu w Boeingu 737 Max 9. W zeszłym miesiącu agencja Reuters poinformowała, że Departament Sprawiedliwości rozważa obecnie, czy Boeing naruszył porozumienie, które chroniło producenta samolotów przed ściganiem karnym w związku ze śmiertelnymi katastrofami 2018 i 2019.
W latach 2018 i 2019 doszło do wypadków dwóch Boeingów 737 Max, w których zginęły 346 osób.
Źródło: The Guardian
