Istniejąca autostrada A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą, to prawdziwa droga przez mękę dla kierowców i miejsce, gdzie dochodzi do wielu wypadków. Sensu jej przebudowy nie trzeba kierowcom tłumaczyć. Jednak wcale nie jest powiedziane, że nowa A4 powstanie w istniejącym śladzie, bo pojawiło się wiele koncepcji poprowadzenia nowych jezdni (2 razy po 3 pasy) na południe od obecnej A4. Niestety, wielu z wariantów nie udało się projektantom poprowadzić bez kolizji z domami, lasami, a nawet chronionymi terenami Natura 2000.
Podczas tzw. spotkań informacyjnych, w wielu podwrocławskich gminach zaprezentowane zostały korytarze przebiegu nowej nitki autostrady A4. Tylko podczas ostatnich spotkań z mieszkańcami (odbywały się zdalnie) w gminach Kąty Wrocławskie, Sobótka oraz Mietków pojawiło się mnóstwo emocji. Wiele osób nie zgadzało się z budową nowej nitki, skoro autostradę można przebudować również w istniejącym śladzie. Projektanci prezentowali zaproponowane przez siebie rozwiązania.
WARIANTY BUDOWY/PRZEBUDOWY AUTOSTRADY A4 i DROGI S5 POD WROCŁAWIEM

Na każdym z zaprezentowanych nowych wariantów: odpowiednio kolory: żółty, niebieski, fioletowy i zielony, w którejś z podwrocławskich gmin trzeba będzie wyburzać od kilku do nawet ponad 20 domów jednorodzinnych lub przecinać niezwykle cenny przyrodniczo teren Natura 2000 oraz Park Krajobrazowy Bystrzycy. Nie unikniemy wówczas dużych wycinek drzew. Z kolei rozbudowa obecnej autostrady, poprzez dobudowanie nowej drogi do tej istniejące od strony północnej oraz wyburzanie mostów i wiaduktów, będzie z pewnością ogromnym wyzwaniem logistycznym.
Ostateczna decyzja o wyborze któregoś z wariantów jeszcze nie zapadła i nie zapadnie w najbliższych miesiącach. Wyłoniona przez GDDKiA firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. przygotowuje tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i ma na to czas aż do jesieni 2025 roku. Jakie warianty przebudowy/budowy A4 zaproponowano?
- W starym śladzie od węzła bielańskiego, z likwidacją węzła Pietrzykowice i budową w zamian nowego węzła Strzeganowice (bliżej Kątów Wrocławskich). Przy tym rozwiązaniu nie ma konieczności burzenia domów czy przekraczania terenów cennych przyrodniczo i wycinania lasów. Część potrzebnych gruntów przy A4 jest już w posiadaniu GDDKiA. Największym problemem będzie tutaj logistyka i utrzymanie ciągłości ruchu na drogach poprzecznych do autostrady.

COMPONENT {"params":{"id":"16268387"},"component":"single_article"}
- wariant zielony 2.1 - od węzła Stary Śleszów na A4 (Wrocław Wschód) przez tereny gmin: Żórawina, Kobierzyce, Sobótka i Kąty Wrocławskie do nowego węzła Nowa Wieś Kącka pod Kątami Wrocławskimi. Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.

- wariant różowy 2.2 - od węzła Stary Śleszów na A4 analogicznie jak wariant zielony, ale w rejonie wsi Stradów odbija bardziej na zachód i prowadzi aż do nowego węzła Wichrów pod Kostomłotami. Niestety, tu konieczne byłoby wyburzenie aż 25 domów na przebiegu tego wariantu.

- wariant niebieski 2 - od węzła Stary Śleszów analogicznie do dwóch poprzednich wariantów, jednak w pobliżu Mirosławic (gmina Sobótka) zmienia przebieg i prowadzi dalej przez tereny Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy i obszar Natura 2000 "Przeplatki nad Bystrzycą". Wariant ten nie pociąga za sobą wyburzeń domów, ale prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny. Kończy się na nowym węźle Wichrów pod Kostomłotami.

- wariant żółty 2.3 - analogicznie jak poprzednie prowadzi do Mirosławic, a dalej odchodzi najbardziej na południe, przecinając gminę Mietków i podobnie jak wariant niebieski tnie teren Natury 2000 oraz parku krajobrazowego. Kończy się na węźle Wichrów, a jego realizacja zmusiłaby wykonawcę do wyburzenia 21 domów.

W połączeniu z wariantami nowej autostrady A4, na spotkaniach omawiane były także 3 warianty przebiegu nowej drogi ekspresowej S5. Połączy ona autostradę i budowaną drogę S8 z węzłem S3 pod Bolkowem.
- Najgorsze mieszkania do wynajęcia. Horror to mało powiedziane! Kto się wprowadza?
- Inauguracja organów Englera za nami. Instrument zagrał dziś po raz pierwszy
- Powstanie nowa strefa rekreacyjna we Wrocławiu [WIZUALIZACJE]
- Protest lokatorów mieszkań zakładowych. "To nas zabija"
- Mocno wieje we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Ale najgorsze dopiero przed nami!
Kiedy mogły teoretycznie powstać wspomniane nowe drogi? Przy sprzyjających okolicznościach już w okolicach 2030 roku, ale dziś podawanie tej daty może być obarczone sporym błędem. Wiele będzie zależało od decyzji o przebiegu, spełnienia wymagań formalnych i przed wszystkim finansowania tego potężnego projektu.
Najbliższe spotkania informacyjne z mieszkańcami odbędą się już w lutym. Oto konkretne terminy dla poszczególnych gmin:
- Świdnica - 14.02.2022r., godz. 17:00
- Bolków - 15.02.2022r., godz. 17:00
- Żórawina - 16.02.2022r., godz. 16:00
- Jaworzyna Śląska - 17.02.2022r., godz. 17:00
- Udanin - 21.02.2022r., godz. 16:00
- Kostomłoty - 22.02.2022r., godz. 16:00
- Kobierzyce - 23.02.2022r., godz. 16:00
- Miasto Wrocław - 24.02.2022r., godz. 16:00
- Marcinowice - 28.02.2022r., godz. 17:00
