SPIS TREŚCI
W czerwcu tego roku estońska straż graniczna złapała czterech mężczyzn, którzy przepłynęli rzekę Narwę do Estonii. Miesiąc później zatrzymano nadmuchiwany ponton na jeziorze Lämmijärv, którym 13 osób z Indii próbowało dostać się do kraju.
Ponieważ wzdłuż lądowej granicy Estonii z Rosją nadal wznoszone jest wysokie ogrodzenie, osoby próbujące nielegalnie przekroczyć granicę mogą zacząć szukać nowych dróg.
Długa wodna granica Estonii
Zastępca dyrektora generalnego PPA Veiko Kommusaar zauważył, że z 338 kilometrów granicy, którą Estonia dzieli z Rosją, tylko 135 kilometrów znajduje się na lądzie. - Rozważamy budowę infrastruktury wodnej na naszej wschodniej granicy w ramach projektu pilotażowego - mówi Kommusaar. „Sprawdziliśmy na całym świecie, jakie są potencjalne rozwiązania”.
Estonia wybrała dwa rozwiązania do przetestowania. Pierwszym z nich jest długi łańcuch połączonych ze sobą boi zakotwiczonych na dnie zbiornika wodnego.

Boje z ostrzami, patent z USA
- System został zaprojektowany w taki sposób, że jeśli ktoś spróbuje przekroczyć tę infrastrukturę wodną, z jego łodzi lub pojazdu niewiele pozostanie - wyjaśnia wiceszef PPA, dodając, że można stosować boje o różnych rozmiarach. „W bardzo trudnych obszarach istnieją nawet systemy boi z ostrzami tnącymi”. Na boje nie można się wspinać, ponieważ łatwo obracają się w wodzie. - Nie można się ich chwycić z dowolnego miejsca – zauważa Kommusaar. „I spychają osobę z powrotem na stronę, z której przyszła”.
Latem 2023 r. stan Teksas zainstalował podobny, kilkusetmetrowy łańcuch boi na Rio Grande, rzece granicznej między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem. Administracja Joe Bidena próbowała zablokować instalację, argumentując, że utrudnia ona ruch łodzi na rzece, ale sądy stanęły po stronie stanu.
Bariera na pontonach. A co z lodem?
Drugim możliwym rozwiązaniem jest pływające ogrodzenie na pontonach. - Jeśli w niektórych częściach koryta rzeki nie ma wody przez część roku, zasadniczo działa to jak zwykłe ogrodzenie - opisuje Kommusaar. „A kiedy woda wraca do tego obszaru, podnosi infrastrukturę”. Powiedział, że tego typu rozwiązanie może być odpowiednie na przykład dla wyschniętego koryta rzeki Narwy.
PPA dysponuje budżetem w wysokości 1 miliona euro na projekt pilotażowy, który potrwa do trzech lat. Zastępca dyrektora generalnego podkreślił, że jest jeszcze za wcześnie, aby zdecydować, czy cała granica wodna Estonii zostanie w przyszłości wyposażona w infrastrukturę pływającą. Testy określą między innymi, które systemy są odpowiednie dla szybko płynących rzek. - Trzecim i nie mniej ważnym pytaniem jest to, co dzieje się z nimi zimą i czy można z nich korzystać zimą bez konieczności ich usuwania - powiedział Kommusaar. „I czy mogą wytrzymać warunki lodowe”.
Estonia jak laboratorium. Skorzystają inni?
Kommusaar dodaje, że Estonia mogłaby służyć jako swego rodzaju laboratorium testowe. - Jeśli znajdziemy tutaj dobre rozwiązanie, które sprawdzi się w środowisku wodnym, to wierzę, że nasi sąsiedzi będą podobnie zainteresowani”- powiedział wiceszef PPA. Testy rozwiązań pływających rozpoczną się w przyszłym roku, koncentrując się na miejscach, w których przekroczenie granicy jest łatwiejsze.
- Mówimy o miejscach, w których ludzie, którzy zdecydują się nielegalnie przekroczyć granicę, mogą to zrobić szybko, pozostawiając nam jak najmniej czasu na reakcję - powiedział Kommusaar. Wzdłuż transgranicznej rzeki Narwy jednym z głównych obszarów zainteresowania będzie suche koryto rzeki. - Drugi obszar znajduje się bardziej wokół jeziora Lämmijärv i Värska, gdzie znajdują się również płytkie i wąskie miejsca, w których można szybko przekroczyć granicę łodzią lub nawet pływając - dodał.
źr. ERR