Fabryka Stellantis w Gliwicach. Duże „elektryki” zjeżdżają z taśmy produkcyjnej

Paweł Piątek
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Stellantis
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.

Pierwszym w pełni elektrycznym samochodem dostawczym, który zjechał z linii produkcyjnej fabryki jest Fiat Professional e-Ducato, flagowy model marki Fiat Professional.

Wraz z uruchomieniem produkcji modelu e-Ducato, Fiat Professional dołącza do pozostałych marek produkowanych w Gliwicach, do których należą: Citroën, Opel, Peugeot i Vauxhall. Tym samym w portfolio gliwickiej fabryki znajduje się pięć, z sześciu, marek oferowanych przez Stellantis w ramach zaprezentowanej pod koniec 2023 roku ofensywy Pro One.

Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych przez Stellantis w segmencie dużych samochodów dostawczych jest akumulator o pojemności 110 kWh, który zapewnia zasięg do 420 km. Nowy układ napędowy, oprócz akumulatora, uzupełnia nowa jednostka napędowa generująca do 200 kW mocy (270 KM) w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 410 Nm. Całkowicie nowe są również funkcje ładowania. Obejmują dwie standardowe ładowarki, pierwsza o mocy 11 kW do szybkiego ładowania prądem zmiennym i druga o mocy do 150 kW w opcji ładowania prądem stałym, umożliwiająca szybkie naładowanie akumulatora w zaledwie 55 minut.

Nowy E-Ducato jest wyposażony w wyjątkowo wydajną jednostkę napędową i oferuje trzy tryby jazdy – Eco, Normal, Power zapewniające idealną równowagę między osiągami a zasięgiem (konfigurowalnym przez kierowcę) poprzez różne rodzaje przyspieszenia i prędkości maksymalnej w zależności od wybranego trybu jazdy. Nowe Ducato zachowuje przestrzeń o pojemności do 17 metrów sześciennych i ładowność do 1500 kg oraz oferuje pełną gamę nowych systemów ADAS.

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem przekształcenia, zlokalizowanej w Gliwicach, polskiej fabryki Stellantis w ośrodek produkcji w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych oraz w centrum tworzące oprogramowania na potrzeby pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicles). Rolę tę pełnią wspólnie fabryka dużych samochodów dostawczych i Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX). Produkcja Fiata Professional e-Ducato odbywa się w całkowicie nowym zakładzie. Obiekt jest wyposażony w jedne z największych robotów przemysłowych w Europie, posiada nowoczesne energooszczędne technologie lakiernicze, a także wysoce efektywne procesy jakościowe oraz nowy szybki tor testowy.

„Jako fabryka należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis, realizującej strategię Stellantis Pro One, mamy bardzo ambitne zadania. Rolą Gliwic w dostarczaniu klientom i klientkom kompleksowej oferty pojazdów użytkowych jest produkcja największych VAN-ów marek należących do Stellantis. Wraz z uruchomieniem produkcji modeli elektrycznych wchodzimy w nowy etap rozwoju zakładu, przyczyniając się do umocnienia pozycji Stellantis jako wiodącego producenta w zakresie zeroemisyjnej oferty w segmencie pojazdów użytkowych. Stellantis jest niekwestionowanym liderem w segmencie pojazdów użytkowych w regionie Europy z ponad 38% udziałem w rynku samochodów elektrycznych” – powiedział Grzegorz Buchal, dyrektor fabryki dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl