Na tę inwestycję mieszkańcy Poręby i Zawiercia czekali od bardzo dawna. Bardzo obciążona droga DK78 przebiega bowiem przez samo centrum obu miast. W godzinach szczytu ogromne tiry czy ciężarówki wypełnione węglem stoją w długich korkach. DK78 to bardzo popularny szlak tranzytowy między Śląskiem i województwem świętokrzyskim. To jedna z najpopularniejszych dróg do Kielc.
Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości.
Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński i zawierciański; przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec.
Zmiany w stosunku do planów
Inwestycję podzielono obecnie na trzy części: najdłuższy odcinek I Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), odcinek IIa - m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) i najmniejszy odcinek IIb - rondo w Żerkowicach. Wszystkie te odcinki będą budowane w tym samym czasie.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Początkowo planowano budowę trzech węzłów, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Przynajmniej takie było pierwotne założenie. Obecnie te założenia zmodyfikowano. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: Siewierz–Poręba–Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają m.in. dwa węzły: „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.
Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów–Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty.
We wrześniu ważyły się jeszcze losy rozwiązań technicznych jakie zostały określone w specyfikacji.
- Po przyjęciu ostatecznych rozwiązań technicznych ilości obiektów inżynierskich, skrzyżowań, węzłów mogą ulec zmianie. Natomiast planowany przebieg drogi krajowej nr 78 nie ulega zmianie – mówił wówczas Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Wiadomo na pewno, że długość drogi ma wynieść 24,5 km. Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Autostrada A1 powstaje niedaleko pasa startowego pyrzowickie...
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy i nie krótszym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy.
Do czasu realizacji robót nie będzie wliczało się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
To dalszy ciąg obwodnicy Siewierza
Dwujezdniowe obwodnice Zawiercia oraz Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 połączą się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Droga krajowa nr 78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Obwodnica umożliwi ominięcie centrum miast, a tym samym odciąży mieszkańców od uciążliwość ruchu samochodowego - głownie pojazdów ciężarowych.
Obwodnica Zawiercia w 2023 roku?
Kiedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem? Wszystko wskazuje na to, ze po ogłoszeniu przetargu w listopadzie 2018 roku, wykonawcy wszystkich części zostaną wyłonieni dopiero pod koniec 2019 roku. Do tego należy doliczyć okres projektowania inwestycji, który potrwa około roku. Prace budowlane mają więc szanse rozpocząć się dopiero pod koniec 2020 roku. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie te etapy uda się zrealizować zgodnie z harmonogramem, GDDKiA zakłada, ze droga będzie gotowa najwcześniej w 2023 roku.
O tym, że inwestycja ma zagwarantowane finansowanie, wielokrotnie, podczas pobytu na Śląsku, zapewniał minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk. Inwestycja jeszcze podczas poprzedniej kadencji parlamentarnej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
COP24 w Katowicach: Jakie są cele Szczytu Klimatycznego?
COP24 w Katowicach: Arnold Schwarzenegger o ochronie środowiska