Kiedy wynik referendum jest wiążący? Jaka musi być frekwencja?

OPRAC.:
Anna Piotrowska
Anna Piotrowska
Wideo
od 16 lat
Za niespełna miesiąc odbędzie się ogólnokrajowe referendum. Aby jego wynik był wiążący, konieczne jest spełnienie kluczowego kryterium. Jest nim frekwencja. Ile musi wynieść? Czy głos nieważny wlicza się do frekwencji? Sprawdź, co musisz wiedzieć przed 15 października.

Spis treści

Jaka frekwencja, aby referendum było wiążące?

O ile przy okazji wyborów informacja o frekwencji ma charakter informacyjny, to w przypadku referendum ogólnokrajowego jest ona kluczowa. Jak bowiem stanowi artykuł 125. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wynik referendum jest wiążący jeżeli wzięło w nim udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania. Oznacza to, że frekwencja w referendum musi wynieść co najmniej 50 proc.

Liczbę osób, które wzięły udział w referendum ustala komisja obwodowa na podstawie liczby kart ważnych, wyjętych z urny. Za karty nieważne uznaje się te bez pieczęci obwodowej komisji wyborczej bądź inne niż te, które zostały ustalone przez Państwową Komisję wyborczą.

Nieważna karta a nieważny głos

Należy zauważyć, że nieważna karta do głosowania nie jest tożsama z nieważnym głosem. Ten drugi wlicza się bowiem do frekwencji referendalnej.

O głosie nieważnym mówimy wówczas, kiedy przy pytaniu referendalnym znak "x" postawimy w obu kratkach zamiast jednej, bądź nie postawimy go w żadnej z kratek. W takim przypadku choć nas głos będzie nieważny, to karta wrzucona do urny będzie ważna i jako taka zostanie wliczona do frekwencji referendalne.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Referendum ważne a referendum wiążące

Często czytając o referendum możemy spotkać się z pojęciem jego ważności. Wbrew pozorom, uznanie referendum za ważne nie oznacza, że jest ono wiążące. Różnica jest tu zasadnicza. Ważność referendum oznacza bowiem, że zostało ono przeprowadzone zgodnie z prawem. Nie ma to zatem związku z tym, jaka liczba obywateli wzięła w nim udział.

O ważności bądź nieważności referendum pod względem proceduralnym orzeka odpowiednią uchwałą Sąd Najwyższy. Musi ją podjąć nie później niż w 60. dniu od dnia ogłoszenia wyniku referendum. Jeśli referendum jest ważne, a niewiążące, ma ono dla organów państwowych charakter opiniotwórczy. Oznacza to, że mogą wziąć jego wynik pod uwagę, jednak nie muszą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
leosia
dla mnie zniechęcanie do udziału w referendum to błąd bo powinno się zachęcać do udziału w wyborach i referendach i uczyć obywatelskiej postawy. Nie ważne kogo popierasz ale udział w takich akcjach to nasz obowiązek jako Polaków, bierzmy przykład ze Szwajcarii na przykład
T
TakiTyp
17 września, 00:04, Tommy:

Ile milionów zostanie utopionych w tym referendum? Bo że większość głosujących nie weźmie karty referendalnej, no nie uważa się za kret.yna to jest oczywiste

17 września, 18:30, Grzegorz:

Szkoda tej kasy, ale Sasin już 70 milionów puścił z dymem, jak drukował karty wyborcze, a nie było i nie ma prawa na kopertowe wybory. A ile w czasach pandemii przepuścili na lewo i prawo...

Zadłużenie kraju sięga zenitu, już nawet Chińczycy nie chcą nam pożyczać, ten PIS jest tak bezmyślny, że nas wszystkich z torbami puści.

17 września, 20:05, Taki gość:

Bojè siè, że jeżeli nie weźmiesz karty to zagłosujà za ciebie. Naleźż zabrać jà do domu.

ty chyba jakiś rusek jesteś bo nawet dobrze po Polsku pisać nie potrafisz ...

T
Taki gość
17 września, 00:04, Tommy:

Ile milionów zostanie utopionych w tym referendum? Bo że większość głosujących nie weźmie karty referendalnej, no nie uważa się za kret.yna to jest oczywiste

17 września, 18:30, Grzegorz:

Szkoda tej kasy, ale Sasin już 70 milionów puścił z dymem, jak drukował karty wyborcze, a nie było i nie ma prawa na kopertowe wybory. A ile w czasach pandemii przepuścili na lewo i prawo...

Zadłużenie kraju sięga zenitu, już nawet Chińczycy nie chcą nam pożyczać, ten PIS jest tak bezmyślny, że nas wszystkich z torbami puści.

Bojè siè, że jeżeli nie weźmiesz karty to zagłosujà za ciebie. Naleźż zabrać jà do domu.

e
endriu
anna piotrowska funkcjuszka rezimu orlenowsko-pisiorskiego tez poczytaj bo potrafisz tylko paszkwile produkowac..
J
Je bać władze ludowa
My was k wladzo ludowa sluchac nie bedzimy x te wasze kłamstw, maniplucje , złodziejstwo, pasożytnictwo itd to prowadzenie nas znów k w stronę III krajów świata jak było przed 89r x to nas o wymioty zbiera
e
endriu
TO SA UCHODZCY POWOJENNI TZW POLACY: NIE MYLIC POJEC
e
endriu
16 września, 20:10, asdfsgfds:

Każdy zwolennik Platformy powinien zagłosować 4 razy tak.

16 września, 21:42, Gość:

Nie. My w ogóle nie weźmiemy udziału w referendum.

Nie tylko zwolennicy PO, ale każdy, kto nie chce PiS.

A nas jest więcej.

16 września, 23:21, Polak:

Nie bierzecie udziału w referendum bo w Polsce mogą głosować tylko Polacy

JAK NA PODLASIU TO 90% POTOMKI BIALORUSINOW: TO JACY POLACY? CHYBA NA ZACHOD OD WISLY?

T
Tommy
Ile milionów zostanie utopionych w tym referendum? Bo że większość głosujących nie weźmie karty referendalnej, no nie uważa się za kret.yna to jest oczywiste
P
Polak
16 września, 20:10, asdfsgfds:

Każdy zwolennik Platformy powinien zagłosować 4 razy tak.

16 września, 21:42, Gość:

Nie. My w ogóle nie weźmiemy udziału w referendum.

Nie tylko zwolennicy PO, ale każdy, kto nie chce PiS.

A nas jest więcej.

Nie bierzecie udziału w referendum bo w Polsce mogą głosować tylko Polacy

P
Polak
16 września, 21:41, Gość:

NIE BIERZCIE UDZIAŁU W REFERENDUM.

WPISUJCIE ODMOWĘ PRZY NAZWISKU.

Wynik referendum nie ma wprawdzie żadnego znaczenia, ale chodzi o pokazanie PISowi, że przegrali.

16 września, 22:21, Grzegorz:

W sumie skreślenie 4 x TAK to też będzie pstryczek w nos PIS-owi. Całe to referendum jest żartem, to i do żartu sprowadźmy głosowanie nad nim ...

Tylko wrogowie Polski popierają peło ichomoseksualistow zboczeńcy łapy precz od dzieci

P
Polak
16 września, 20:10, asdfsgfds:

Każdy zwolennik Platformy powinien zagłosować 4 razy tak.

16 września, 21:42, Gość:

Nie. My w ogóle nie weźmiemy udziału w referendum.

Nie tylko zwolennicy PO, ale każdy, kto nie chce PiS.

A nas jest więcej.

16 września, 22:19, Grzegorz:

Tak, ale w małych miejscowościach/wsiach mogą mieć obawy - nie pobranie karty to od razu sygnał, że jest się przeciw obecnemu rządowi.

16 września, 22:24, Peter:

Przynajmniej uczciwie pisowcu przyznajesz, że zrobiliście z Polski PRL bis.

Głosuję na PRAWO I SPRAWIEDLIWOSĆ

P
Polak
Pelo to dno
u
ułatwiajmy pracę kom wyb
Ułatwiajmy pracę komisji wyborczej. Ja poproszę aby w mojej obecności odnotowano, że nie pobieram karty referendalnej
M
MM
16 września, 22:20, Peter:

Na marginesie. Pisowskie Czeka w akcji.

https://www.onet.pl/informacje/onetszczecin/najpierw-cba-zabralo-dokumentacje-teraz-wzywa-pacjentki-to-zastraszanie/97w3615,79cfc278

onet to gadzinówka

P
Peter
16 września, 20:10, asdfsgfds:

Każdy zwolennik Platformy powinien zagłosować 4 razy tak.

16 września, 21:42, Gość:

Nie. My w ogóle nie weźmiemy udziału w referendum.

Nie tylko zwolennicy PO, ale każdy, kto nie chce PiS.

A nas jest więcej.

16 września, 22:19, Grzegorz:

Tak, ale w małych miejscowościach/wsiach mogą mieć obawy - nie pobranie karty to od razu sygnał, że jest się przeciw obecnemu rządowi.

Przynajmniej uczciwie pisowcu przyznajesz, że zrobiliście z Polski PRL bis.

Wróć na i.pl Portal i.pl