126N „Nevelo” - tak nazywa się autonomiczny tramwaj, który przejechał po krakowskich torowiskach.
To projekt naukowo-badawczy autonomizacji jazdy tramwajem, który realizują: NEWAG S.A, Instytut Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, CYBID sp. z o.o., MEDCOM sp. z o.o. oraz MPK w Krakowie.
- W ramach wspólnych prac rozwojowych został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego tramwaju typu 126N produkcji Newag S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. Autonomiczny układ sterowania umożliwia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa i nadrzędności sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). Na podstawie bardzo precyzyjnej nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi z kół pojazdu, tramwaj automatycznie zatrzymuje się na przystankach (otwiera, zamyka drzwi i uruchamia sygnał ostrzegawczy przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. - informuje Małgorzata Syrda-Śliwa, rzecznik prasowy Politechniki Krakowskiej
W ramach kolejnych etapów prac planowane jest wyposażenie tramwaju w kompleksowe, inteligentne systemy wykrywania przeszkód (etap 2), a następnie zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju (etap 3) oraz rozpoczęcie eksploatacji tramwaju z zastosowanym asystentem nadzorującym jazdę (etap 4).
Pomysłodawcą projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” jest dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej.
- Realizacja niezwykłego zadania rozpoczęła się w 2019 r. Działania pomiędzy zaangażowanymi w projekt podmiotami koordynował mgr Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych PK i spółki NEWAG. Tramwaj „Nevelo” do prac badawczych został udostępniony przez Newag – czołowego polskiego producenta nowoczesnego taboru szynowego. Spółki CYBID sp. z o.o i MEDCOM sp. z o.o. odpowiadały za stworzenie programu komputerowego sterującego tramwajem oraz zaprojektowanie i wykonanie centralnej jednostki sterującej, czyli komputera komunikującego się ze sterownikami tramwaju. Przejazd testowy będzie możliwy dzięki współpracy z MPK S.A. Spółka udostępnia infrastrukturę techniczną, personel obsługi oraz dodatkowego motorniczego do nadzoru przejazdu - zaznacza rzecznik PK.
Kraków. Satyrą w komunikacyjne absurdy: Wiosna, co powiesz n...
- Te znaki zodiaku odnajdą szczęście w 2023 r.
- Studniówki ruszyły. Oto najpiękniejsze kreacje dziewcząt
- Ranking Perspektyw. Oto najlepsze licea w Małopolsce!
- Najpopularniejsze imiona w Krakowie w 2019 roku [RAPORT]
- Najlepsze "perełki" krakowskiej deweloperki w 2019 [ZDJĘCIA]
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce w 2019 roku [RANKING]
