Budowa autostrady A1 od węzła Blachownia do węzła Częstochowa Północ nabiera kształtów. Przypomnijmy, że węzeł Częstochowa Północ na początku trwania kontraktu, na potrzeby projektowe był nazywany węzłem Rząsawa. To ostatni z czterech odcinków A1, budowanych od 2015 roku, jeszcze nie oddany do użytku. Ma około 24 km długości.
Spore kłopoty wykonawcy A1
Przypomnijmy, budowało go konsorcjum włoskich firm, w którym liderem była firma Salini Impregilo. Firma nie wywiązywała się z prac określonych w harmonogramie, miała zaległości w płaceniu swoim podwykonawcom i na koniec zażądała od GDDKiA dodatkowych kilkudziesięciu milionów złotych, uznając to za warunek dokończenia przez nią budowy.
Prace zabezpieczające bez przetargu
Ostatecznie, w kwietniu tego roku, Salini została wyrzucona z placu budowy. GDDKiA wypowiedziała jej umowę. Prace zabezpieczające plac budowy, w tym położenie nawierzchni na całym odcinku powierzono w drodze negocjacji (bez ogłaszania przetargu, co oprotestowała Salini) konsorcjum firm Strabag, Budimex i Budpol. Prace te jednak nie obejmowały m.in. wykonania oznakowania autostrady, montażu barier dźwiękochłonnych i oświetlenia. Dlatego też pod koniec sierpnia GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie budowy, czyli wykonanie oświetlenia, barier energochłonnych i wykonania oznakowania autostrady. Jednak do przetargu nie zgłosiła się żadna firma.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Pierwsze wiadukty na A1 pod Częstochową już przejezdne
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Drogowcy układają nawierzchnię na A1 wokół Częstochowy
- Autostradą A1 od Pyrzowic pojedziemy już 2 sierpnia?
- Samoloty będą latały tuż nad głowami kierowców na A1
To już drugi przetarg na dokończenie budowy A1
Z tego powodu we wrześniu ponownie ogłoszono przetarg na te prace. Tym razem jednak zamiast jednego postępowania przetargowego toczą się trzy. Oddzielnie na oświetlenie, oznakowanie i montaż barier.
Początkowo otwarcie ofert miało nastąpić 4 października. Jednak ze względu na krótki czas, jaki dano firmom na przygotowanie ofert, przedłużono ten termin do 14 października.
- Firmy, które wygrają przetarg, będą miały na wykonanie tych prac dwa miesiące - mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
GDDKiA planuje oddanie tego odcinka autostrady do użytku jeszcze w grudniu tego roku.
Nie przegapcie
