Legalny dostęp do broni w polskiej Konstytucji? Internauci już zbierają podpisy pod petycją

Janusz Petz
W sklepie Sedyko w Radomiu można kupić bardzo różne egzemplarze broni myśliwskiej, ale też broń krótką. - Rynek broni bojowej jest bardzo niewielki - mówi sprzedawca Edwin Zieliński.
W sklepie Sedyko w Radomiu można kupić bardzo różne egzemplarze broni myśliwskiej, ale też broń krótką. - Rynek broni bojowej jest bardzo niewielki - mówi sprzedawca Edwin Zieliński. Tadeusz Klocek
Pistolety i strzelby w każdym domu? Po ostatnich zamachach terrorystycznych w Paryżu wrócił temat powszechnego dostępu do broni palnej w Polsce.

Zwolennicy złagodzenia przepisów uważają, że większa ilość broni palnej w rękach szanowanych obywateli mogłaby w wielu okolicznościach pozwolić zneutralizować bandytów. Przeciwnicy liberalnego prawa uważają, że większa ilość broni nie postawi tamy dla terroryzmu ani bandytyzmu. Przeciwnie - spowoduje, że o broń będzie łatwiej i zginie więcej ludzi.

Petycja o dostęp do broni w Konstytucji

Akcję zbierania podpisów pod petycją do prezydenta Andrzeja Dudy o przeprowadzenie ogólnonarodowego referendum konstytucyjnego o wprowadzenie prawa do powszechnego posiadania broni zainicjował polonijny dziennikarz Mariusz Max Kolonko z USA. Jego zdaniem, tragedia w Paryżu jest jedną z odsłon wojny cywilizacji, a Europejczycy muszą zacząć się bronić. Zupełnie nie do zaakceptowania dla dziennikarza i publicysty jest to, że w Polsce na 100 mieszkańców przypada statystycznie jedynie 1,3 sztuki broni, wielokrotnie mniej niż w Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii albo Arabii Saudyjskiej. - Dla nas sprawa jest oczywista. Zdrowy psychicznie, niekarany i pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej ma prawo posiadać broń, aby się nią bronić. Jeśli mamy prawo żyć, to mamy prawo bronić życia. To wynika z Konstytucji - mówi Paweł Madaliński z fundacji Ad Arma, zajmującej się propagowaniem powszechnego dostępu do broni palnej. Prezes tej fundacji Jacek Hoga już 26 listopada o godzinie 18 w sali konferencyjnej restauracji Rozmaryn w Radomiu wygłosi wykład na temat dostępności broni palnej w Polsce.

Bezpieczniej bez broni?

Łagodzenie przepisów prawnych w kwestii dostępności do broni ma też swoich przeciwników. - Byłem związany z agencją ochroniarską i mogę wszystkich zapewnić, że osoba nieobyta z bronią raczej się nią nie obroni w sytuacji zagrożenia albo użyje jej niewłaściwie - mówi poseł PO Leszek Ruszczyk, przypominając wiele przypadków tragicznych pomyłek albo nieszczęśliwych wypadków.

Ze statystyk policyjnych wynika, że w 2014 roku wojewódzka policja w Radomiu wydała 636 pozwolenia, w tym tylko siedem sztuk broni do obrony osobistej, 407 myśliwskiej, 126 sportowej i 44 kolekcjonerskiej. Wydano też 12 odmów.

JAK DOSTAJE SIĘ TERAZ POZWOLENIE NA BROŃ?

Pozwolenie na broń palną, w tym palną bojową, myśliwską, sportową, gazową, alarmową i sygnałową wydaje komendant wojewódzki policji. Osoba ubiegająca się o broń musi wskazać we wniosku okoliczności, które jej zdaniem uzasadniają wydanie pozwolenia na podany rodzaj broni. W przypadku broni palnej do ochrony osobistej należy wskazać okoliczności faktyczne, poparte konkretnymi przykładami, świadczącymi o ponadprzeciętnym, stałym, realnym zagrożeniu życia lub zdrowia wnioskodawcy. Trzeba wskazać jednostkę policji lub prokuratury, gdzie zgłaszano zdarzenia dotyczące zagrożenia życia. Nie mogą dostać pozwolenia osoby z zaburzeniami psychologicznymi.

Zobacz też: Nielegalne karabiny, strzelby i amunicja - duża akcja kieleckiej i śląskiej policji (TVN24 / x-news)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Legalny dostęp do broni w polskiej Konstytucji? Internauci już zbierają podpisy pod petycją - Echo Dnia Radomskie

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mistrz

Unia Euroopejska zakazuje broni. Gdyby broń była dostępna w każdym państwie nie byłoby uchodźców i terrorystów , bo baliby się przekroczyć granicę o krok. A skoro nie mamy możliwości do legalnego i wolnego dostępu do broni , to dzieję się tak jak we Francji a terroryści wchodzą do kraju bez żadnych zezwoleń paszportów i wybuchają. W Europie tylko naszczęście nie było ataków w Polsce i Słowacji a w każdym innym były a gdyby broń była dostępna tego by nie było .UE powinna być zniszczona, a napewno powinniśmy z niej wyjść.Politycy którzy wzieli dług publiczny i naród go spłaca....To oni powini ten dług spłacić , i odejść z UE.

p
pysio

Człowiek gdyby chciał zabić człowieka to by nie czekał na pozwolenie na broń. Bo człowieka można zabić na 1000 sposobów oczywiście nie używając broni. Gdy człowiek kupi pistolet to wiadomo że broń będzie rejestrowana na Policji. A teraz idą takie czasy że broń tym bardziej jest potrzebna. A wróg zachodu jest już blisko granicy Polski.

b
burn

Na dzień dzisiejszy tylko bogacze mają szanse na pozwolenie na broń do obrony osobistej

przeciętny Kowalski nie dostanie go nigdy

dlaczego? proste najpierw musi zostać napadnięty i to więcej jak raz, problem w tym że jak zostanie napadnięty to zginie a więc o pozwolenie nie będzie mógł się ubiegać

 

a wystarczy zrobić tak jak w stanach

 sprawdzają cię w sklepie jak wszytko jest z tobą ok to wydają broń

sklepy mają dostęp do takich danych

 

broń każda jedna pozostawia na łusce charakterystyczny ślad jak odcisk palca, każda jedna ma nr seryjny i to wystarczy by stwierdzić co i jak

 

w USA w poszczególnych stanach jak zezwolono na broń każdemu niekaranemu liczba przestępstw napaści włamań spadła bo boją się że mogą zostać zastrzeleni w każdej chwili
a w Polsce? cały czas rośnie i to z uzyciem nielegalnej broni

a zdobycie nielegalnej broni jest stosunkowo proste a nawet o wiele prostrze niz zdobycie nielegalnej

i żaden człowiek nie uzyje własnej legalnej broni do przestęstwa bo go zgarną natychmiast tym bardziej że co jakiś czas tzreba by iść z  bronią na policje by ją przestrzelili i sprawdzili czy wszytko ok pod względem śladów jakie pozostawi ana łusce, czy nic sie nie zmieniło, a jak tak to uzupełnienie danych w systemie

 

Wiec niech te lewaki przestana pieprzyc ze wzrosnie liczba przestepstw w polsce jak dostaniemy bron

bo bedzie odwrotnie liczba przestepst spadnie i to znacznie

pod warunkiem ze wraz z bronią dostaniemy odpowiednie prawo które pozowlio nam jej uzyc do obrony przed napastnikiem np z nozem czy pięsciami 2x wiekszego do nas

 

pamietam czasy pracy w ochronei na  konwoju

napad na nas kazdy z bronią my i ci co nas napadli

i teraz problem

my musielismy czekac az oni jako pierwsi oddadza strzal

czyli

mam dac sie zabic bym mogl strzelic

chore jak cholera

na szczescie to mialo miejsce jakies 10l temu ale watpie by cos sie zmienilo od tego czasu

P
Pysio
Tym więcej ludzi posiada broń w Polsce, to państwo Polskie jest bezpieczniejsze. Można zobaczyć jak uzbroiony jest Izrael. Tam co druga osoba ma broń.
P
Pysio
Tym więcej ludzi posiada broń w Polsce, to państwo Polskie jest bezpieczniejsze. Można zobaczyć jak uzbroiony jest Izrael. Tam co druga osoba ma broń.
276
Dlatego wszystko należy zacząć od opracowania systemu, ogólnokrajowego, ogólnoobywatelskiego systemu, najpierw do obowiązkowego, powszechnego wdrażania, do dbałości o zdrowie, o kondycję, wydolność ciała i umysłu, do obowiązkowej nauki pływania, nauki z przepisów dot. posługiwania się bronią etc., nauki teoretycznej i praktycznej posługiwania się bronią a dopiero przeszkolonym, sprawnym, wydolnym, światłym i posiadającym opowiednią, ugruntowaną, stale doskonaloną wiedzę i umiejętności można na określonych zasadach, równych dla konkretnej grupy osób po zaliczeniu odpowiednich badań lekarskich i sprawdzianów - wydawać zezwolenia na dostęp do broni czy na posiadanie broni.
 
Gwardia Narodowa to nie może być jakaś niekreślona grupa cywilów, jak niektórzy nawet plotą utajniona etc. Nic takiego być nie może i nie będzie. Nię będzie więc żadnej wolnoamerykanki, bandy cywilów, czy wielu różnych, różnie się nazywających, uzbrojonych grup.
            Gwardia Narodowa czy Obrona Terytorialna (ja wolę nazwę Gwardia Narodowa) to muszą być ujednolicone, umundurowane, porządnie przeszkolone, odpowiednio wyposażone i uzbrojone okresowo koszarowane oddziały z miejscowej ludności ale powtarzam, odpowiednio, tzn. doskonale wyszkolone do maskowania, budowy, wykorzystywania ukryć, miejscowych warunków terenowych, nasycone snajperami, ręczną bronią przeciwpancerną i przeciwlotniczą , przeszkolone do walki wręcz, do walk w mieście, w terenie, w lesie, zza przeszkód terenowych, z ukrycia etc. etc. oni muszą być wyszkoleni lepiej niż każdy przeciętny żołnierz. To będą często koledzy z podwórka ale w myśl zasady braci Czechów, parodiowanej na język polski "to ne je bajka - je to valka" ich rzemiosłem w czasie wojny hybrydowej nie będzie zabawa ale okrutna, bezpardonowa wojna, walka na śmierć i życie, z okrutnym, dobrze wyszkolonym i wyposażonym wrogiem. 
           Dlatego, mimo, że często będą to koledzy z podwórka, musi być zachowana bezwzględna dyscyplina i posłuszeństwo. Bo oni, Gwardziści Narodowi,  muszą tą walkę na swoim terenie wygrać, dla siebie, dla Narodu,  bo będą bronić swoich domów, swoich rodzin, swoich dzieci i wnuków .. 
 
- Jeżeli jakikolwiek wróg wtargnie na naszą, na ich ziemię, musi na niej martwy pozostać, jego szczątki mają tą ziemię użyźnić a Oni, Gwardziści Rzeczypospolitej Polskiej, Najukochańszej Ojczyzny Naszej muszą przetrwać aby bronić miejscowej ludności i swojej ziemi, naszej, polskiej ziemi, w czasie działań wojennych i wspomagać w odbudowie, w powrocie do normalności, po przywróceniu pokoju.  To wielkie zadanie, to wielka odpowiedzialność i każdy Gwardzista, każdy Polak, każda Polka,  muszą to zrozumieć. Każdy musi się starać i pracować jak najlepiej, szkolić się, doskonalić, jak najlepiej, stale, systematycznie i pilnie, dla siebie, dla swojej rodziny, dla swojej ziemi, dla Ojczyzny, dla Polski.
 Aby nasz cel osiągnąć - My, wszyscy Polacy musimy się zjednoczyć, zaprzestać swarów i totalnej krytyki dla samej jeno krytyki. Musimy pamiętać, że w naszej kulturze nie ma negacji struktur państwa, jeżeli to jest nasze, polskie państwo, jeżeli to są nasze, polskie władze.
 
- Wyraziłem swoją opinię co do dostępu Obywateli do broni. Pozwoliłem sobie na to bo ja wiem o czym mówię i piszę, ja wiem co to jest broń albowiem  ze względu na wykonywaną pracę przez kilkadziesiąt lat miałem zezwolenie na dostęp do broni, posługiwanie się bronią, na pracę z bronią i zezwolenie na broń służbową. Wielokrotnie, strzelałem, trenowałem z różnej broni strzeleckiej, także na różnych poligonach wojskowych, m. in. sowieckich, także z nowoczesnej czy prototypowej broni, m.in. z amunicji grawitacyjnej, i in. specjalnej, także z ciężkiej broni maszynowej, p-lot, ppanc, z granatników etc. 
 
              Na koniec napiszę jeszcze "pro memoria" - tym którzy tak aż trzęsą się do dostępu, do posiadania broni etc. myśląc, że to takie wielkie szczęście ...!!! Otóż tak się komuś wydaje gdy tego dostępu nie ma. Ale gdy mus nosić broń bo mus  - to broń staje się nieraz po jakimś czasie ciężarem.
A posiadanie przy sobie naładowanej broni - to wielka odpowiedzialność. Np. Idziesz wieczorem, czy nawet w biały dzień gdzieś za rogiem i wychodzą z nagła  agresywni chuligani naprzeciw, zaczepiają Ciebie, mają pałki, noże - mogą Cię zabić, mogą Ci odebrać broń a za to pójdziesz do więzienia ... masz prawo strzelać ale możesz zabić.. i co? będziesz miał na sumieniu życie człowieka, może się potem okazać, że zabiłeś kogoś z rodziny znajomych, przyjaciół, czy kogoś z własnej dalszej rodziny...?!!
 
- Naprawdę, powiadam Wam, że kilka razy dziękowałem Bogu, że nie miałem przy sobie broni, że nie musiałem strzelać .. że nikogo nie zabiłem. Do dzisiaj dziękuję Bogu, że nikogo nie zabiłem, że niczyjego życia nie mam na sumieniu ...
- Dlatego później gdy zmieniłem pracę i nie miałem już zezwolenia na broń służbową i dostęp do broni związany z pracą nie starałem się już o pozwolenie na broń osobistą.

 

P
Paweł
W dniu 16.05.2016 o 12:20, normalny napisał:

nie bylem karany ale im prawa do posiadania broni nie powinno sie odmawiac, karany czy nie i tak ma swiadomosc, ze ludzie maja bron. nie dal bym tych praw ludziom, ktorzy nie sa biali i maja polskie paszporty, kawlek papierku nie czyni murzyna europejczykiem.. i oczywiscie wyznawcom islamu zabronil bym takze, to chyba zrozumiale.

Ci ostatni i tak w du*** mają przepisy więc nimi bym się nie przejmował :-)

e
edek
W dniu 18.06.2016 o 09:18, Marlon napisał:

Ochłoń!!! Jaki desant w dzisiejszych czasach? Teraz to rakiety albo bomba atomowa, żadne wojsko nie jest potrzebne...

niestety nie masz racji w skrocie albo atom albo desant albo to i to.

M
Marlon
W dniu 18.06.2016 o 06:27, Tolek napisał:

popieram powszechny i latwy dostep do broni palnej . argument . putin i rosja i inwazja  zpowietrza na polskie miasta przez desand bolszewicki. wtedy z kazdego domu otrzymaja odpowiedz

 

Ochłoń!!! Jaki desant w dzisiejszych czasach? Teraz to rakiety albo bomba atomowa, żadne wojsko nie jest potrzebne...

T
Tolek

popieram powszechny i latwy dostep do broni palnej . argument . putin i rosja i inwazja  zpowietrza na polskie miasta przez desand bolszewicki. wtedy z kazdego domu otrzymaja odpowiedz, a obecnie nie ma wojska,uderzo jak w maslo a my samy sie zadepczemy z paniki. Wprowadzic natychmiast dostep i szkolenie do broni . To koniecznosc obrony naszej Ojczyzny rodzin zon i dzieci. Przeciwnicy dostepu to zdrajcy i bezmozgowce. Zawsze bedo niewielkie negatywne skutki. Zabierzmy wszystkim samochody bo w tegodniu ginie okolo 40 osob, aile jest kalek . mieszkaniec Szczecina 

 

n
normalny

nie bylem karany ale im prawa do posiadania broni nie powinno sie odmawiac, karany czy nie i tak ma swiadomosc, ze ludzie maja bron. nie dal bym tych praw ludziom, ktorzy nie sa biali i maja polskie paszporty, kawlek papierku nie czyni murzyna europejczykiem.. i oczywiscie wyznawcom islamu zabronil bym takze, to chyba zrozumiale.

R
Ryszard
Geniusze z msw i a nigdy sie na to niezgodza chyba ze zostana tego pozbawieni a pozwolenia bedzie wydawal wojt albo burmistrz. Ministrowie i poslowie boja sie ze ludzie sie wystrzelaja a najgorzej sie boja ze podczas napadu na ciebie pan minister straci kumla z mafi.Rzad traktuje nas Polakow jak debili i niewolnikow a ci wg.rzadu maja sie dac obrabowac i zabic bo jak zrobisz krzywde bandycie to cie zamkna. Chore panstwo dlaczego nikt nie protestuje pod sejmem o dostepnosci do broni i obrony skutecznej bandzior wchodzi do domu lub posesje kula w leb a tobie medal.
S
Starża
W dniu 24.11.2015 o 08:30, ja napisał:

chyba niewiecie z czym sie wiaze ogolne posiadanie broni przeciez ludzie beda strzelac do siebie jak do kaczek teraz sie ludzie napieprzaja a potem poprostu beda do siebie strzelac

Czyżby?! Od ok. 10 lat każdy Polak ma prawo zakupić, posiadać i nosić broń na czarny proch, rozdzielnego ładowania, czyli taką, jakiej używali nasi pradziadowie w Powstaniu Styczniowym, lub Amerykanie w wojnie secesyjnej. I co, są na ulicach polskich miast pojedynki rewolwerowców rodem z westernów? Jakoś nie! A jest nas coraz więcej.

S
Strzelec
W dniu 02.12.2015 o 16:18, fazi napisał:

tylko idioci chca dostepu do broni,nie wiedza ze posiadanie broni to wieksze zagrozenie dla zycia czlonkow rodziny niz jej brak


Bez epitetów proszę hoplofobie. Wypowiedział się ślepy na temat kolorów. Prawdopodobieństwo że w Polsce ktoś Cię przypadkiem postrzeli z legalnie posiadanej broni jest mniejsze niż śmierci w katastrofie lotniczej. W rekaxh prywatnych w Polsce mamy prawie 400 tys. sztuk broni. Około 300 (w tym około 10% zabójstw i usiłowań) przestępstw rocznie z użyciem broni palnej dokonywanych jest praktycznie w 100% przy użyciu broni nielegalnej, która nie jest wliczana do posiadanej przez praworzadnych obywateli.Broń legalna musi być przechowywana w sejfie kategorii minimus S1, a dostęp do kluczy może mieć wyłącznie posiadacz pozwolenia na broń. Statystyki pokazują że nawet w domach gdzie jest broń większość zabójstw dokonywana jest innym niebezpiecznym narzędziem. Jak ktoś chce zbić drugiego człowieka to broń palna nie jest mu potrzebna, ktoś kto posiada odpowiednie umiejętności zrobi to nawet długopisem. Zakażmy więc posiadania długopisów.
G
Gość
W dniu 24.11.2015 o 09:06, judym napisał:

Teraz prawo bardziej chroni przestępce niż poszkodowanego obywatela.Wszystkie dane są oparte o broń zarejestrowaną....a ile jest w posiadaniu ludzi bez zezwolenia?I jakoś nikt się nie wystrzelał.Sam mieszkam na zad**u gdzie do cywilizacji mam 4 kilometry a najbliższy komisariat 17km.I kto mnie obroni w razie czego??

Jak będzie dostęp do broni to się sam obronisz .A jak matoły będą przeciwko posiadaniu broni  przez społeczeństwo - to chyba zostaje ci tylko modlitwa ....

Wróć na i.pl Portal i.pl