Budowana w województwie łódzkim autostrada A1 ma 64 kilometry. Ekrany akustyczne będą miały 46,1 km – podał nam łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To łączna długość po obu stronach drogi. Wystarczyłoby więc ich prawie do całkowitego ogrodzenia odcinka od Piotrkowa do Kamieńska, który ma 24,2 km.
Ekrany akustyczne mają średnio 5 metrów wysokości. Budowa metra kwadratowego kosztuje 1200 zł brutto. Ustawienie ponad 46 km będzie kosztować 276,6 mln zł – wyliczył rzecznik prasowy GDDKiA w Łodzi Maciej Zalewski.
– Nowoczesna autostrada musi posiadać wszystkie wymagane prawem urządzenia dbające o środowisko – podkreśla Zalewski i wylicza: przejścia i przepusty dla zwierząt, instalacje oczyszczające wody opadowe, ekrany akustyczne i szereg innych, bez których nie zostałaby oddana do eksploatacji.
Przejść dla zwierząt na wszystkich czterech budowanych w Łódzkiem odcinkach autostrady będzie 75. Największych – górnych dla dużych zwierząt – będzie 4. Trzy zostaną wybudowane między Radomskiem a granicą województwa – to 7-kilometrowy, najkrótszy z powstających odcinków drogi, a jedno między Piotrkowem a Kamieńskiem – to z kolei najdłuższa część budowanej autostrady.
– Nie przewiduje się budowy przejść dla nietoperzy – odpowiada Maciej Zalewski.
A trzy takie za 2 mln zł postawiono, budując S8 między Wieluniem a Złoczewem. Przypominają one konstrukcję, na której wiesza się tablice informacyjne nad trasami szybkiego ruchu. Tyle że bramownica jest wyposażona w specjalną siatkę, która tworzy swoisty tunel, którym mają przelatywać nietoperze. Podobne są na S3 koło Szczecina i na wielu drogach, m.in. Holandii.
A kiedy pojedziemy nowym odcinkiem A1?
GDDKiA zapewnia, że jeszcze w tym roku kierowcy pojadą nową jezdnią na całym budowanym odcinku od Tuszyna do Częstochowy. Będą na niej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W czwartym kwartale przyszłego roku ma być gotowa cała trasa z wyjątkiem odcinka Piotrków – Kamieńsk. Tam druga jezdnia ma być oddana w grudniu 2022 r.
