Mandaty proporcjonalne do pensji? Mateusz Morawiecki przedstawił osobliwy pomysł. Czy mandaty będą obliczane od zasobności portfela?

js
Mandaty powinny być obliczane proporcjonalnie do majątku kierowcy? Premier Morawiecki nie ma wątpliwości.
Mandaty powinny być obliczane proporcjonalnie do majątku kierowcy? Premier Morawiecki nie ma wątpliwości. Pixabay
Wysokość mandatów nie była zmieniana od 16 lat. Coraz częściej rządzący mówią o tym, że taryfikator należy uaktualnić. Premier Mateusz Morawiecki zabrał głos w tej sprawie. Jego zdaniem mandat powinien być tak samo bolesny dla każdego – dzięki temu każdy kierowca zachowywałby większą ostrożność na drodze. „Gdy ktoś jedzie Lamborghini czy Ferrari, to kara powinna być proporcjonalna” - tak uważa szef rządu.

Mandaty zostaną zwiększone proporcjonalnie do pensji? Wspomniał o tym Mateusz Morawiecki

Premier Mateusz Morawiecki zorganizował czat na żywo, podczas którego odpowiadał na pytania internautów. Czat śledzili dziennikarze Money.pl.

Jednym z pytań, na które odpowiedział szef rządu, było pytanie dotyczące kar za wykroczenia komunikacyjne. Premier stwierdził, że powinny być one obliczane względem zasobności portfela kierowcy.

Gdy ktoś jedzie Lamborghini czy Ferrari, to kara powinna być proporcjonalna. Będziemy dyskutować na ten temat w najbliższych dniach. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bezpieczeństwo pieszych na pasach, których ginie kilkuset w ciągu roku, będzie dla nas priorytetem.

Wyższe mandaty to nie jedyny plan. Rząd chce zwiększyć bezpieczeństwo

Już podczas expose premier Mateusz Morawiecki zaznaczył, że zwiększenie bezpieczeństwa na drogach to jeden z priorytetów rządu. Niedługo mamy poznać projekty ustaw w tej sprawie.

Mateusz Morawiecki: Na temat bezpieczeństwa będziemy dyskutować w najbliższych tygodniach. To wszystko mam w projektach ustaw, będziemy je wkrótce konsultować.

Oprócz mandatów obliczanych proporcjonalnie do zarobków Mateusz Morawiecki w swoim expose ogłosił następujące zmiany:

  • Koszty wypadków drogowych mają być przerzucone z ofiar na sprawców.
  • Buspasy będą dostępne dla samochodów osobowych – jeśli w jednym samochodzie będą jechały co najmniej cztery osoby.
  • Piesi będą mieć pierwszeństwo zanim wkroczą na pasy.
Tak oszukują mechanicy. Kierowcy – miejcie się na baczności!

Tak oszukują nas mechanicy. Sprawdź 8 chwytów perfidnych mec...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
BoguśM3
25 listopada, 19:03, Robert:

I bardzo dobrze. W końcu dołączymy do cywilizacji. Pieszy - Rowerzysta dopiero kierowca

Pieszy i rowerzysta na jezdni są gośćmi i to oni przede wszystkim powinni uważać .. Jezdnia jak sama nazwa wskazuje jest od jeżdżenia

J
Janek

PIS okrada polaków jak może z każdej strony żeby mieć pieniądze na swoją propagandę

G
Gość
25 listopada, 15:17, bumbabumb:

A co jeżeli ktoś pożyczy od kogoś droższy samochód, bo jego tańszy stoi niezatankowany w garażu? Będzie wg wartości samochodu, którym popełniono wykroczenie czy wg stanu posiadania? Pytam, bo podobne zasady można przełożyć na inne wykroczenia. Na przykład jeśli ktoś chodzi w drogich garniturach powinien płacić więcej, niż ktoś ubierający się na wyprzedaży odzieży używanej.

25 listopada, 18:13, Gość:

Tak trudno ci zrozumieć?

Mandat ma być dotkliwy czyli zaboleć bogatego bo dziś nie boli.

Najprościej powiązać to z dochodem zgłoszonym do US.

Jeśli będą luki to się przepisy rozszerzy o stan majtku czy najprościej do wartości auta

Jak tak czytam to widzę ze boli ze ktoś jest bogatszy i im trzeba dowalić . Zaczniemy od statystyk kto łamie przepisy, kto powoduje wypadki bo mam wrażenie ze tylko bogatsi .... a cała reszta to cacy jaby to od samochodu zależało a nie od kierowcy

G
Gość

A jak Skoda spowoduje wypadek? To kara jak za Skodę, czy jak za 2 wieże?

G
Gość

jak to faktycznie wprowadzą Yanosik będzie używany jeszcze częsciej

G
Gość
25 listopada, 18:46, Gość:

No i już pod płaszczykiem zwiększania bezpieczeństwa, kolejny drenaż portfeli. No ale czego się spodziewać po tej bolszewickiej partii PiS.

25 listopada, 19:02, Robert:

Przecież nikt Ci mandatu, cwoku na siłę nie będzie dawał.

25 listopada, 19:31, Gość:

To się kur... Okaże czy nie na siłę. Podatków na siłę też Ci nikt płacić nie każe.

A to już nie jest prawda. A te zmiany są bardzo sprawiedliwe. Powinny wejść w życie.

G
Gość
25 listopada, 18:46, Gość:

No i już pod płaszczykiem zwiększania bezpieczeństwa, kolejny drenaż portfeli. No ale czego się spodziewać po tej bolszewickiej partii PiS.

25 listopada, 19:02, Robert:

Przecież nikt Ci mandatu, cwoku na siłę nie będzie dawał.

To się kur... Okaże czy nie na siłę. Podatków na siłę też Ci nikt płacić nie każe.

R
Robert

I bardzo dobrze. W końcu dołączymy do cywilizacji. Pieszy - Rowerzysta dopiero kierowca

R
Robert
25 listopada, 18:46, Gość:

No i już pod płaszczykiem zwiększania bezpieczeństwa, kolejny drenaż portfeli. No ale czego się spodziewać po tej bolszewickiej partii PiS.

Przecież nikt Ci mandatu, cwoku na siłę nie będzie dawał.

G
Gość
25 listopada, 18:46, Gość:

No i już pod płaszczykiem zwiększania bezpieczeństwa, kolejny drenaż portfeli. No ale czego się spodziewać po tej bolszewickiej partii PiS.

Co ciekawe PIS dał się najbardziej bolszewikom, którzy osobiście lub przez rodziców i dziadków mieli w rodzinie legitymację PZPR, oraz folksdojczom z proniemieckich parti i ugrupowań, których Niemcy finansują sporo czyli KLD, PO ,Nowoczesna, Teraz Pierdu, KOD, teraz UB-ywaterle razem, PO_KO i kto ich tam zliczy jeszcze.

Kto tym zdrajcom może dać odpór?

Tylko PIS i choćby tylko z tego powodu będzie rządził wiele kadencji.

Rzad może dbać o swój tytel i sprzedawac kraj obcemu kapitałowi a może zadbać o polskie firmy i o jakość życia Polalkow.

Kto to dotąd robił najlepiej?

Tylko PiS

G
Gość

No i już pod płaszczykiem zwiększania bezpieczeństwa, kolejny drenaż portfeli. No ale czego się spodziewać po tej bolszewickiej partii PiS.

G
Gość
25 listopada, 14:18, ...:

Oo kasta rządząca w końcu zauważyła że ludzie (w tym kierowcy) od lat piszą na różnych forach itd że mandaty powinny być obliczane od zarobków popieram pomysł prawie tak samo mocno jak nie nie zgadzam się (zazwyczaj) z poczynaniami Partii rządzącej BRAWO w końcu nie mogę (w tym przypadku) mówić że państwo ma w głębokim poważaniu głos wyborców.

Natomiast co do reszty to mam kilka ale ... no ale to zalerzy od tego jak będzie to wyglądało ostatecznie:P

Co do :"Koszty wypadków drogowych mają być przerzucone z ofiar na sprawców." to z artykułu nie mam pojęcia o co chodzi i co autor miał na myśli... czy np. chodzi o osoby nieubezpieczone czy o zmianach w OC czy o całkowitej jego likwidacji? więc do tego się nie odnoszę

Chodzi o wiele spraw.

Dziś ludzie zabijają bo OC ich zwalania z odpowiedzialności finansowej.

System ubezpieczeń jest chory bo dobrzy kierowcy składają się na straty ajnoskie woduje zły kierowca który ryzykuje tylko utrata zniżek

Skoro dziś Fundusz Gwarancyjny ściąga kilka tysięcy złotych z tych co krzywdy nie zrobili a tylko nie wykupili OC to jest to system dbający o interesy towarzystw.

Dlaczego nie może być tak, że ubezpieczenia wypłaca odszkodowania ale tym sposobem kredytuje sprawcę z którego regresem w ratach ściąga co najmniej połowę strat.

G
Gość
25 listopada, 14:12, felek:

Problemem nie jest wysokość mandatu tylko brak kontroli i bezkarni kierowcy, którzy to wykorzystują bo czują się bezkarni,np. szalejący młodzieńcy po ulicach miast, brak policji.

25 listopada, 14:31, ...:

Owszem masz rację ale żeby mieć większą kontrolę to potrzeba rozwijać formację jaką jest Policja - a przy obecnych stawkach chętnych do pracy nie ma - coraz więcej komend ma problem z brakami kadrowymi a zwiększenie mandatów = większa dotkliwość kary większe wpływy do budżetu = więcej pieniędzy na podnoszenie pensji policjantom = więcej kadetów = więcej ludzi np. w drogówce = częstsze kontrole = jeszcze większe wpływy do budżetu poprawa bezpieczeństwa = ... (dalej możliwy spadek wpływów do budżetu itd.)

przynajmniej taka moja nadzieja

25 listopada, 14:44, felek:

Dobrze a jakiej wysokości mandaty będą płacić osoby nie mające dochodów np. uczący się, studenci, bezrobotni itp. .

Zgodne z taryfikatorem.

Mandat powinien być niższy niż wartość auta aby dało się je sprzedać i mandat zapłacić.

G
Gość
25 listopada, 15:01, Popieram:

Buhaha. Jade autem za 300 tysi ale pracuje na zlecenie za 800zl popieram.

napisz coś z sensem to się odpowie

G
Gość
25 listopada, 14:12, felek:

Problemem nie jest wysokość mandatu tylko brak kontroli i bezkarni kierowcy, którzy to wykorzystują bo czują się bezkarni,np. szalejący młodzieńcy po ulicach miast, brak policji.

25 listopada, 14:31, ...:

Owszem masz rację ale żeby mieć większą kontrolę to potrzeba rozwijać formację jaką jest Policja - a przy obecnych stawkach chętnych do pracy nie ma - coraz więcej komend ma problem z brakami kadrowymi a zwiększenie mandatów = większa dotkliwość kary większe wpływy do budżetu = więcej pieniędzy na podnoszenie pensji policjantom = więcej kadetów = więcej ludzi np. w drogówce = częstsze kontrole = jeszcze większe wpływy do budżetu poprawa bezpieczeństwa = ... (dalej możliwy spadek wpływów do budżetu itd.)

przynajmniej taka moja nadzieja

25 listopada, 14:44, felek:

Dobrze a jakiej wysokości mandaty będą płacić osoby nie mające dochodów np. uczący się, studenci, bezrobotni itp. .

25 listopada, 14:53, ...:

Nie widziałem projektu wiec nie powiem ale powinni jakieś minimum ustalić albo odsiadkę w takich przypadkach i jakieś śmieszne tydzień aresztu itd. (zamiast 2% rocznego dochodu, 2% roku w areszcie) myślę że co niektórych to nawet bardziej mogłoby zaboleć... Jak obecnie kara grzywny może być zamieniona na karę pozbawienia wolności:P

A poza tym cóż nie ma systemu idealnego

25 listopada, 15:05, Gość:

mozna np zrobic jakis procent od wartosci samochodu zeby nie bylo wysypu bezrobotnych kierowcow drogich aut

a dwa to stawka minimalna dla bezrobotnych wlascicieli zlomu

albo zajac pincet za brajanka

sa mozliwosci zeby uderzyc w debili

25 listopada, 15:15, ...:

A no pińć set powinno się do dochodu wliczać a co do bezrobotnych kierowców drogich aut to co z autami firmowymi/wypożyczonymi Nissan z Vozilki jest wart około 160tyś.? tak jak pisałem nie ma idealnego systemu i tak jak pisałem są sposoby np kara więzienia zamiast mandatu w takich sytuacjach uderzy bardziej. A przy obliczaniu mandatu od wartości pojazdu to nie zdziwiłbym się jakby nagle właściciele dużych firm kupowali tanie auta... albo BMW za pół bańki na codzień a do szaleństw lanos za 2 tyś.:P Zapominasz że Polska to kraj cwaniaków... tak więc taki projekt musi być mega dopracowany co przy tym rządzie obawiam się jest nie do osiągnięcia...

Nie chodzi aby kazdemu gangsterowi dopierdzielić ale aby ludzie zaczeli się bać a nie śmiać z mandtów 500 zł.

Chodzi o spadek śmiertelności.

Dziś policjantom się nie chce pracować gdy wystawiają kolejny mandat bogaczowi, który się z nich śmieje.

Wróć na i.pl Portal i.pl