– To krok w dobrym kierunku – uważa Bartosz Pelczarski, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych. – Można to zrobić na stronie obywatel.gov.pl. Trzeba mieć profil zaufany, który jest bezpłatny lub płatny podpis elektroniczny. Formularz meldunkowy został rozbudowany, ale nie jest szczególnie skomplikowany. Należy do niego dołączyć dokumenty w postaci elektronicznej, potwierdzające prawo do lokalu.
Meldunek jest obowiązkowy, ale kary za jego brak nie ma.
– Ludzie narzekają na ten obowiązek do momentu, gdy trzeba wysłać dziecko do przedszkola, czy szkoły i wtedy jest kłopot
– mówi B. Pelczarski. I zaznacza: – Zmiana miejsca zameldowania nie powoduje konieczności wymiany dowodu osobistego.
B. Pelczarski wskazuje na pewną niekonsekwencję ustawodawcy, bo w wielu dokumentach urzędowych wymagane jest podanie miejsca zamieszkania, a nie zameldowania.
I tak jest np. w przypadku, gdy staramy się o rentę, czy emeryturę.
– Wniosek jest rozpatrywany zgodnie z miejscem zamieszkania – potwierdza Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka ZUS w Wielkopolsce.
Osoba, która zatrudnia się w poznańskim magistracie także musi podać miejsce zamieszkania.
– To podstawowy element kwestionariusza – mówi Wojciech Kasprzak, dyrektor Wydziału Organizacyjnego. I dodaje, że podanie adresu zamieszkania wystarczy, aby w Poznaniu płacić podatki.
Nie będzie też kłopotu z udziałem w wyborach.
– Jeśli ktoś wymelduje się, ale nadal mieszka w Poznaniu, może dopisać się do spisu wyborców
– wyjaśnia W. Kasprzak.
Czy zameldowanie się jest potrzebne w banku?
Czy osoba, która nie posiada zameldowania, może założyć konto w banku lub zaciągnąć kredyt?
– Tak, jest to możliwe. Klient podaje bankowi adres zameldowania lub zamieszkania, ale informacja ta ma charakter oświadczenia – tłumaczy Agnieszka Kubajek, rzecznik Banku Millennium.
– W przypadku otwarcia rachunku pracownik banku ustala adres zamieszkania klienta na podstawie jego oświadczenia – mówi Hubert Kaczmarek z SGB-Banku. I dodaje, że nie ma znaczenia, czy klient legitymuje się dowodem osobistym według dotychczasowego wzorca, czy wydanym po 1 marca 2015 r.
H. Kaczmarek tłumaczy, że jako adres zamieszkania klienta należy przyjąć adres, pod którym osoba ta przebywa z zamiarem pobytu stałego lub posiada ośrodek interesów życiowych (centrum interesów osobistych lub gospodarczych).
– W przypadku produktów kredytowych klientów, posługujących się dowodem osobistym wydanym po 1 marca 2015 roku, pracownik banku weryfikuje adres zameldowania w oparciu o rachunek za media czy polisę ubezpieczeniową nieruchomości lub na podstawie zaświadczenia o zameldowaniu wydanego przez odpowiedni organ administracji publicznej – mówi H. Kaczmarek.
Zdaniem Bartosza Pelczarskiego, jakiś sposób ewidencjonowania ludzi jest potrzebny, bo państwo musi wiedzieć, gdzie obywatel przebywa.
– Gdyby nie było meldunku, mielibyśmy duży kłopot
– przyznaje Lidia Leońska, rzecznik MOPR.
Dlaczego? MOPR pomaga bezdomnym (schroniska, wyżywienie, pobyt w szpitalu), którzy aktualnie przebywają w Poznaniu, a o zwrot kosztów występuje do gminy, w której byli oni po raz ostatni zameldowani.