- Do obu zdarzeń doszło 3 stycznia 2022 roku wieczorem w Opolu - potwierdza Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Około godz. 20.00 pociąg Intercity relacji Przemyśl - Poznań wjechał na zajęty tor stacji Opole Główne i tylko dzięki szybkiej reakcji maszynisty zdołał zatrzymać się ponad 30 metrów przed stojącym tam składem.
- Podróżnym zapewniono dalszy transport, natomiast sprawą zajęła się specjalna komisja, która wyjaśnia przyczyny incydentu - mówi Mirosław Siemieniec. - Pracownicy zostali przebadani na zawartość alkoholu i środków odurzających. Wynik był negatywny.
Do kolejnej groźnej sytuacji doszło tego samego dnia o godzinie 22.30. Ze względu na brak możliwości wjazdu na stację Opole Główne, pociąg relacji Przemyśl - Wrocław Gł. został skierowany do stacji Opole Groszowice
- Tam uzgodniono cofanie składu ze szlaku do stacji. W pewnym momencie został on jednak zatrzymany przez pracownika Intercity, który obserwował drogę i zauważył nieprawidłowe ułożenie rozjazdu - mówi Mirosław Siemieniec.
W związku z tym wstrzymany został ruch pociągów na około 90 minut. Po zakończeniu czynności przez komisję kolejową pociąg odjechał w dalsza drogę.
Zgodnie z procedurą zbadano pracowników na zawartość alkoholu i środków odurzających.
- Niestety wynik nastawniczego pokazał stan po spożyciu alkoholu - mówi Mirosław Siemieniec. - Taka sytuacja oznacza dyscyplinarne zwolnienie.
Zarządca infrastruktury zapewnia, że wykorzystuje wszystkie możliwości, aby pracownicy mieli właściwe warunki pracy i pełnili obowiązki zgodnie z regulaminem.
- Poza szkoleniem i pouczeniami o każdej porze przeprowadzamy kontrole, czy przekazujemy materiały informacyjne związane z bezpieczeństwem - kończy Mirosław Siemieniec. - Zgodnie z procedurą, po każdym takim zdarzeniu, organizujemy szkolenia, by eliminować przyczyny niewłaściwych zachowań.
Jak już informowaliśmy, trwa przebudowa opolskiego węzła kolejowego pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim oraz torów stacji Opole Główne. W związku z tym pociągi jeżdżą po jednym torze i zmniejszyła się przepustowość węzła, a to z kolei generuje problemy w ruchu pociągów.
Zakończenie robót zaplanowano w 2023 roku.
