Docelowo w Polsce droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 km i połączy AOW na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Umożliwi kierowcom szybki dojazd do autostrady A4 i drogi S8.
Na terenie województwa dolnośląskiego to blisko 50 kilometrów nowej trasy zaczynającej się na węźle autostradowej obwodnicy Wrocławia - Wrocław Północ a kończącej za Żmigrodem, na granicy z województwem wielkopolskim.
Budowa dolnośląskiego odcinka podzielona jest na trzy etapy:
- węzeł Korzeńsko (bez węzła) – węzeł Krościna (bez węzła) – ok. 15 km - Wykonawca – Konsorcjum firm BUDIMEX S.A., STRABAG Sp. z o.o
- węzeł Krościna – węzeł Trzebnica (bez węzła) – ok. 14 km. Wykonawca – DRAGADOS S.A.,
- węzeł Trzebnica – węzeł Widawa (bez węzła) – ok. 19 km - Wykonawca –ASTALDI S.p.A,
Pierwszy z nich, 15-kilometrowy fragment przy granicy województw został właśnie ukończony. Do użytku oddano także fragment drogi wybudowanej w ramach drugiego etapu. Prace udało się zakończyć 6 tygodni przed terminem.
Po otwarciu nowej trasy z węzła Wrocław Północ (Rondo Obrońców Grodna przy ul. Żmigrodzkiej) powinniśmy do granicy województwa dojechać w 25 minut. Wszystkie etapy zostaną ukończone do końca roku.

W ramach inwestycji powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 mostów, 4 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II oraz Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna.
Budowa S5 od Korzeńska do Wrocławia pochłonęła ponad 1,86 mld zł, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej to ponad 911 mln zł.
W przyszłym roku zostanie ukończona także większa część S5 w woj. Wielkopolskim. Jednak droga szybkiego ruchu do Poznania zostanie w całości otwarta dopiero w połowie 2019 r.