Jak już pisaliśmy, oferty w tym bardzo ważnym, zwłaszcza dla kierowców przetargu, złożyły cztery firmy: Kapsch Telematic Services (36,83 mln zł), Intertoll Infrastructure Services Poland (66,24 mln zł), PolCam Systems (29,97 mln zl) oraz konsorcjum firm Egis Projects Polska, Egis Projects SA i Egis Road Operation Croatia (38,92 mln zł). Oprócz jednej, wszystkie mieściły się w zakładanym przez GITD budżecie, który wynosił 46,52 mln zł.
Analizowali oferty. Wybiorą w połowie kwietnia
Od początku marca trwały analizy ofert. Wiadomo już, że uczestnicy przetargu musieli uzupełnić oferty, co potwierdził nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Budowa autostrady A1 Częstochowa - Łódź. Gierkówka będzie tr...
- W ramach przetargu dla zadania „Zaprojektowanie, wykonanie, implementacja, obsługa oraz utrzymanie systemu poboru opłat za przejazd od pojazdów lekkich metodą elektroniczną z wykorzystaniem automatycznej identyfikacji numerów rejestracyjnych pojazdów (Videotolling) na płatnych państwowych odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica” uczestnicy postępowania zostali wezwani przez komisję przetargową do uzupełnienia złożonych ofert – informuje Szymon Huptyś.
Jednak według założeń ministerstwa infrastruktury wyłonienie najkorzystniejszej oferty, czyli firmy, która zostanie operatorem elektronicznego poboru opłat na wspomnianych odcinkach autostrady nie będzie bardzo czasochłonne.
Nie przegap
- Wyłonienie wykonawcy zamówienia, jeśli nie wystąpią zdarzenia mające wpływ na wydłużenie procedury przetargowej, jest planowane w pierwszej połowie kwietnia tego roku – deklaruje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. - Wdrożenie tej metody płatności jest przewidywane w pierwotnie założonym terminie – dodaje.
Jaki to termin? Ministerstwo Infrastruktury, jeszcze w ubiegłym roku zapewniało, ustami swoich przedstawicieli, że ta metoda pobierania opłat drogą elektroniczną ma być wdrożona jeszcze w połowie 2020 roku.
Videotolling czyli co?
Na czym polega videotolling?
Kierowca musi ściągnąć na swój telefon np. aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą użytkownika.
Zainstalowane na bramkach urządzenia odczytują tablicę rejestracyjną i automatycznie podnoszą szlaban. Natychmiastowa płatność (pobranie pieniędzy z karty właściciela samochodu) odbywa się bez zaangażowania kierowcy, dzięki czemu przejazd jest bardzo płynny.
- Autostrada A1 w Częstochowie: Były pola, jest betonowa trasa
- Z autostrady A1 znikną w końcu wyboje
- Autostrada A1 będzie płatna? System poboru opłat w budowie
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Oto nowe węzły autostradowe na A1 w Śląskiem
Już tak płacimy za przejazd autostradą A1 i A4
Videotolling to żadna nowość w Polsce, bo ta metoda poboru opłat już funkcjonuje na polskich autostradach, jako jedna z opcji. Tak można płacić np. za przejazd płatnym odcinkiem A1 między Toruniem i Gdańskiem. Wdrożyła go spółka GTC, która od pół roku sprawdza go na zarządzanym przez siebie 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Toruniem i węzłem Rusocin przed Gdańskiem.
- Pełna funkcjonalność AmberGO działa na wszystkich bramkach i wszystkich węzłach od końca czerwca 2019 r. – mówiła nam kilka tygodni temu Anna Kordecka, PR Manager spółki GTC.
Videotolling jest też alternatywną metodą płacenia za przejazd autostradą A4 między Katowicami i Krakowem. W sumie do końca lutego z dwóch sposobów elektronicznej płatności (drugi sposób to płatność za pomocą specjalnego urządzenia pokładowego o nazwie A4Go) za przejazd A4 korzystało tam około 25 procent wszystkich kierowców. Pobór opłat przy pomocy videotollingu odbywa się na dwóch placach poboru: połowa opłaty na bramce wjazdowej i druga połowa na bramce wyjazdowej. Autostradą w tym miejscu zarządza spółka Stalexport.
Jak informował nas niedawno Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexportu, popularność tej metody płatności wciąż rośnie.
- To system, który zwiększa komfort podróży płatną autostradą – mówił.
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.
Bądź na bieżąco i obserwuj
