Nowy samochód. Czy Polacy planują zmienić swoje auto?

Mariusz Michalak
Opracowanie:
Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto", czterech na dziesięciu Polaków ma samochód starszy niż 10 lat.
Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto", czterech na dziesięciu Polaków ma samochód starszy niż 10 lat. Przemyslaw Świderski
Ponad 40 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach ma ponad 10 lat, jednocześnie blisko 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić auto - wynika z opublikowanego raportu "Polak w drodze po auto". Co jeszcze pokazują wyniki badania?

Jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto", czterech na dziesięciu Polaków ma samochód starszy niż 10 lat. 28 proc. respondentów dysponuje autem w wieku między 3 a 6 lat. 24 proc. zadeklarowało, że ma pojazd w wieku 7-10 lat. 7 proc. wskazało, że jeździ samochodem, który ma mniej niż 2 lata.

"Analiza wskazuje, że im mniejsza miejscowość, tym samochody są tam starsze. Najwyższy odsetek - 10 proc. posiadaczy aut w wieku do dwóch lat występuje w dużych aglomeracjach miejskich. W ośrodkach tych dominują pojazdy w wieku między 3 a 6 lat – ich posiadanie zadeklarowało 39 proc. mieszkających tam respondentów. Na terenach wiejskich odsetek ten jest mniejszy o 14 punktów proc. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. W miejscowościach do 50 tys. mieszkańców grupa ta stanowi 47 proc., a na wsiach 44 proc." – wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.

Jak wynika z raportu, przy podejmowaniu decyzji o zmianie samochodu Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także marką. 56 proc. badanych wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z Europy są osoby między 50 a 59 rokiem życia. Markę ze Starego Kontynentu wybrałoby 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się marki japońskie – preferuje je 29 proc. badanych. Wskazało tak 40 proc. osób w grupie 40-49 lat. Na trzecim miejscu uplasowały się marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a na czwartym koreańskie z odsetkiem 11 proc. Wybór samochodu chińskiej marki rozważałoby 3 proc. badanych.

Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód, co w opinii autorów raportu może być efektem zbliżających się wyprzedaży samochodów wyprodukowanych w 2024 r. Wymianę znacznie częściej rozważają mężczyźni niż kobiety, odpowiednio 41 i 34 proc. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

ZOBACZ TAKŻE: Kia EV3. Co oferuje nowy SUV? Nasz test

32 proc. ankietowanych jedynie zastanawia się nad zmianą, a 30 proc. nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek ten najwyższy jest wśród mieszkańców wsi, gdzie 38 proc. badanych nie myśli o zmianie środka transportu.

Badanie zostało przeprowadzone wśród posiadaczy samochodu w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl