Chciałoby się napisać szumnie, że zwolennicy opozycji tłumnie będą zmierzać z Dolnego Śląska na marsz 4 czerwca w Warszawie. Skala zamówienia zdaje się tego nie potwierdzać. Dotarliśmy do informacji, że Platforma Obywatelska wynajmie od Kolei Dolnośląskich dwa pojazdy Elf II, każdy o liczbie 250 miejsc siedzących. Partia, składając zapytanie, chciała pociąg na 500 miejsc.
Podobno jeszcze nie ma faktury, bo oferta jest w trakcie dogadywania. PO zadeklarowało u przewoźnika chęć wynajęcia i otrzymało ofertę. Fakt zawarcia umowy potwierdził w mediach społecznościowych wysokiej rangi dyrektor Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego (Koleje Dolnośląskie są spółką samorządu).
Rzecznik regionu dolnośląskiego PO nie chciał nam podać informacji o koszcie. Skierował nas do rzecznika PO Jana Grabca. Osobiście, pocztą lub mailowo. W rejestrze umów zawartych przez partię polityczną nie widnieje jeszcze ta dotycząca przewozu osób z Wrocławia do Warszawy przez Koleje Dolnośląskie.
Jak jednak ustaliliśmy, koszt wynajmu dwóch pociągów wyniesie 71,5 tys. zł brutto. To wychodzi ok. 50 złotych za przejechany kilometr (zakładając przejazd w dwie strony).
- Za pociągi płacimy ze środków Platformy Obywatelskiej. Na przejazd nie obowiązują bilety. Zachęcamy do wsparcia naszych działań darowizną na cele statutowe. Szynobusy wynajęte przez Platformę Obywatelską ze stacji Wrocław Główny do stacji Warszawa Centralna mają łącznie zabrać 460 osób – informuje Łukasz Kocur, rzecznik dolnośląskiej PO.
Stawka podana przez Koleje Dolnośląskie wynika z wyliczenia kosztów i prognozowanego zysku, który chce uzyskać spółka. Czy to dużo?
Z naszych informacji wynika, że stawka rynkowa urzędów marszałkowskich dla kolejowych spółek waha się od kilkunastu do nawet 80 zł za kilometr. 50 złotych dla Platformy jest więc ceną uśrednioną.
