26 lutego ważną deklarację w sprawie budowy dalszego odcinka A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego złożył Tomasz Żuchowski, dyrektor GDDKiA. Powiedział wówczas, że do końca roku kierowcy podróżujący autostradą A1 będą mogli korzystać z dwóch pasów w każdym kierunku. Dziś jest to niemożliwe, bo ruch odbywa się tam naprzemiennie po jednej lub drugiej jezdni, często są mijanki i jazda w systemie 2+1 czyli dwa pasy w jednym kierunku jeden w przeciwnym. Powodem jest budowa na tym odcinku autostrady, która biegnie po śladzie gierkówki, czyli DK1.
- Do końca roku celem jest przełożenie ruchu na całym ciągu A1 od Piotrkowa do Częstochowy. 81,5 km na nową jezdnię, na wszystkich pięciu odcinkach. Tak, aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę - zadeklarował w lutym Tomasz Żuchowski.
Dziś przedstawiciele GDDKiA deklarują, że wszystko idzie zgodnie z planem, czyli zapewnienia dyrektora Żuchowskiego prawdopodobnie wejdą w życie pod koniec 2020 roku.
Tempo prac na A1 jest duże
Tempo prac jest duże, mimo trwających obostrzeń, związanych z rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa.
- Prace prowadzone są nawet nocą, m.in. przy budowie nowych wiaduktów – informuje centrala GDDKiA.
Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę.
- Postanowiliśmy zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować – deklarują przedstawiciele GDDKiA.
Budowa autostrady A1 trwa mimo koronawirusa. Węzeł Blachowni...
Co się dzieje na budowie A1?
Jak wygląda postęp prac na budowie poszczególnych odcinków autostrady A1?
A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła)
Minęło 14 miesięcy od czasu rozpoczęcia robót budowlanych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku. Wykonawca kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych.
W zakresie robót drogowych budowane są nasypy i wykopy oraz tymczasowa nawierzchnia dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1.
Prowadzone są też prace na 18 obiektach inżynierskich (wiaduktach i mostach, przepustach). Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych. Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych.
Wspieramy Lokalny Biznes!
A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego
Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Na obecną chwilę projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.
- Autostrada A1 w Częstochowie: Były pola, jest betonowa trasa
- Z autostrady A1 znikną w końcu wyboje
- Autostrada A1 będzie płatna? System poboru opłat w budowie
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Oto nowe węzły autostradowe na A1 w Śląskiem
A1 Kamieńsk - Radomsko
Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. Dla przykładu: odhumusowanie skarp i terenów płaskich osiągnęło jest na poziomie88 proc., nasypy wykonano w 71 proc., drogi technologiczne wykonano w 100 proc., podobnie, jak rozbiórkę obiektów inżynierskich.
A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane. Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A”. Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Aktualnie trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc.
Województwo łódzkie: A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
Mimo przerwy zimowej do 15 marca, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc.
Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą - na przykład przy budowie nowych wiaduktów.
Wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
