Takie informacje w środę podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu do spraw Budowy Drogi Ekspresowej S74 przekazała Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. - W ciągu najbliższych dwóch tygodni przyjęty zostanie nowy, zaktualizowany Program dostosowany do limitu 135 miliardów złotych i przewidujemy w ramach tego Programu również odcinki drogi S74 w województwie świętokrzyskim - powiedziała Agnieszka Krupa.
Szczegółów nie podała. W aktualnej wersji Programu budowa pierwszego odcinka trasy S74 Kielce-Nisko powinna rozpocząć się w 2018 toku, a kolejnego, czyli Sulejów-Kielce - w 2019 roku. Ostatnio jednak wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit zapowiedział, iż w regionie do 2021 roku nie powstanie ani kilometr trasy.
Wypowiedź ministra oburzyła samorządowców i parlamentarzystów opozycji. Rozpoczęto zbiórkę podpisów pod apelem do rządu w sprawie budowy drogi S74. Rady gmin i miast położonych wzdłuż planowanej trasy podjęły również stosowne uchwały, by wywrzeć presję na decydentach.
Wcześniej przeprowadzono mocny społeczny lobbing na budową obwodnicy Opatowa, także w ciągu drogi S74. - Przygotowania do tej inwestycji zaczęły się wiele lat temu, natomiast przed 2016 rokiem dokumentacja i decyzje, które zostały uzyskane, straciły swoją ważność. Teraz trzeba od nowa prace przygotowawcze rozpoczynać, żeby była możliwość zbudowania tej obwodnicy. Nie możemy jednoznacznie mówić, że droga nie jest w fazie realizacji tylko dlatego, że nikt nie podjął decyzji o skierowaniu jej do realizacji - wyjaśniła Agnieszka Krupa.
Agnieszka Krupa dodała, iż do realizacji skierowano już inną inwestycję - budowę obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej numer 73.
W posiedzeniu Zespołu tradycyjnie nie uczestniczyli świętokrzyscy parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości.
Świętokrzyski poseł .Nowoczesnej i przewodniczący Zespołu Adam Cyrański z dystansem podchodzi o zapewnień Agnieszki Krupy. - z 28 miliardów złotych, o które zwiększono budżet Programu, 21 miliardów zostało "przytulonych" przez Podkarpacie na budowę S17 i S19. Dostaliśmy szczątki z pańskiego stołu, czyli 200 milionów złotych na budowę obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej - komentuje Adam Cyrański.
Jego zdaniem strona rządowa ogłosi niebawem bohatera, który doprowadził do realizacji części inwestycji na S74. - Ale to bez znaczenia, bo tu chodzi o dobro regionu. Dlatego mogą to być dzielni lokalni działacze partii rządzącej. Najważniejsze, by droga powstała teraz, bo jak nie teraz, to nigdy - kwituje Adam Cyrański.